در خصوص توضیح سقف عرشه فولادی می توان گفت که یکی از به صرفه ترین انواع سقف ها می باشد. البته در کنار صرفه اقتصادی این سقف می توان به مواردی مانند سبک بودن کار، سریع بودن در امر ساخت خصوصاً در تولید اسکلت ها اعم از فولادی و بتنی و سقف های کامپوزیت عرشه فولادی اشاره کرد.
از سقف های عرشه فولادی در مواردی مانند:

  • انواع مختلف سازه‌های مجتمع های اداری و تجاری
  • پروژه های شهرسازی و مسکونی
  • هتل ها
  • سوله ها و غیره می توان استفاده کرد.

امتیازات سقف عرشه فولادی:

امتیاز اول: اجرا نکردن مراحلی مانند شمع گذاری، قالب بندی و همچنین بالا بردن سرعت اجرا.

سیستم های اجرایی سقفهای سی دی اس و ام سی دی شناخته شده در خصوص قالب خود نگه دارنده می باشند، این سقف با ویژگی برش راحت و چیدمان ورق گالوانیزه فرمیک با سرعت بالا باعث شده است بهره وری در مراحل اولیه اجرای سازه بالاتر رود.

امتیاز دوم: مقاوم سازی عملکرد سقف در زمان زلزله

سقف های عرشه فولادی یکدستی زیادتری میان ویژگی های سازه ای دال سقف به وجود می آورند، به همین جهت در سیستم‌ های این‌ چنینی مقاومت سقف در مقابل فشارهای جانبی زلزله بالاتر می رود و نسبت به سقفهای نوع دیگر توان بیشتری دارد. البته پخش کردن فشار زلزله بین ویژگی های مقاوم باربر جانبی در سقف های عرشه فولادی بهتر انجام می شوند.

امتیاز سوم: پایین آوردن خسارت های ناشی از زلزله و آتش سوزی

مطمئناً لازم نیست عنوان شود که در هنگام زلزله خسارتهای زیادی به سازه وارد میشود خصوصاً سازه‌هایی که دارای اجزای سفالی در سقف و بلوک می باشند، اما در سقف عرشه فولادی از این مدل خسارات وجود ندارد.

مطمئناً می‌دانید که سازه‌هایی که در ساخت آنها از پلاستوفوم به عنوان مصالح استفاده شده است در هنگام آتش سوزی گاز ایجاد می کنند و بحتم درصد تلفات جانی ناشی از خفگی و مسمومیت را در حد زیادی بالا می برد.

امتیاز چهارم: ساخت سکوی کار ایمن در هنگام اجرا

سقف های عرشه فولادی با توجه به سیستم قرارگیری آن می تواند یک سکوی کار ایمن و دائمی ایجاد کنند، مطمئناً با این کار ریسک و خطرات در هنگام اجرا به پایین ترین سطح خود می رسد.

پروسه تولید، ساخت و طریقه انجام سقف های عرشه فولادی

دستگاه رول فرمینگ:

ابتدا برای پروسه اعمال سقف عرشه فولادی فرمینگ ورق را به وسیله دستگاه رول فرمینگ آماده می کنند، البته این فرآیند باید منطبق با لیست مقدار، سایز مصرفی هر پروژه و نقشه شاپ به وسیله مهندسین کمپانی مورد نظر تنظیم و تهیه شده باشد. پس از تایید کارفرما و کد گذاری، بسته بندی می شوند و آماده برای ارسال به منطقه پروژه می باشند.

جابجایی روی اسکلت:

در این مرحله با استفاده از تاور یا جرثقیل برای حمل ورق ها و جابجایی آنها به روی اسکلت اقدام می کنند، البته این جا به جایی باید منطبق با نقشه های شاپ و کد منطقه تخلیه انجام شود. لازم بذکر است که کد منطقه تخلیه روی بندیل ها درج شده است و کاملاً مشخص میکند که ورق ها در کدام محل باید تخلیه شوند.

سقف عرشه فولادی

متصل کردن ورق عرشه فولادی:

پس از اینکه ورق ها روی اسکلت جاگیری شدند مرحله نصب آنها منطبق با دتایل های اجرایی و قوانین عمومی آغاز می شود، برخی از این قوانین عبارت است از:
نصب و حمل و نقل عرشه ها طوری باید انجام شود که هیچ گونه آسیبی به عرشه ها وارد نشود،

در هنگام بسته بندی عرشه ها باید مراقب بود که روش دپو کردن عرشه ها طوری نباشد که به آنها آسیب رساند،

اگر تیرهای فرعی و اصلی با نقشه های شارپ و یا سازه مغایرت داشتند اعمال عرشه‌ ها با بیش از سه متر طول، بی آن که تیر فرعی اضافی را قرار داد و یا شن بندی کرد، مجاز نمی باشد.

عرض نشیمن عرشه های فولادی باید حداقل بر روی تیرهای لبه و تیرهای اصلی مساوی با یک دوم عرض بال تیر باشد و فقط باید بر روی تیرهای اصلی و سقف عرشه فولادی انجام شود.

فقط می توان بر روی تیرهای اصلی وصله عرشه فولادی را انجام داد در این حالت بایستی به میزان ۵۰ میلیمتر همپوشانی با یکدیگر بر روی تیر اصلی، داشته باشند.
اگر چنانچه در هر یک از جهت ها تغییر فرم های ماندگار در اعمال عرشه فولادی به وجود آمده است، باید از اجرای آن خود داری کرد.

بعد از اینکه بر روی اسکلت سازه، عرشه های فولادی پخش شد و قبل از اعمال گلمیخ، میبایست عرشه های فولادی را با میخ به تیرهای فرعی و اصلی به شکلی مناسب مهار کرد.

زمانی که کار پخش کردن عرشه فولادی بر روی تمامی نقاط اسکلت انجام شد کارهایی مانند:

پرتاب کردن ابزار آلات، حرکت دادن ماشین آلات، تکان دادن تجهیزات اجرایی و غیره را روی عرشه های فولادی نباید انجام داد. اینکار باعث می شود تغییرهای ماندگار در فرم آنها ایجاد شود.

امیدواریم که مطالب این مقاله برای خوانندگان مفید واقع شده باشد.

اشتراک گذاری