به طور کلی آرماتور بندی را می توان یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های ساخت و ساز به شمار آورد زیرا به پایداری و مقاومت بنا مرتبط می شود. از این جهت داشتن دانش کافی و البته تجربه مفید برای آرماتور دقیق و اصولی بندی بناهای بتنی الزامی است.

آرماتور بندی استخر نیز حساسیت های مخصوصی دارد و باید با رعایت کامل اصول و با دقت کافی انجام شود، زیرا یک اشتباه در اجرای فونداسیون و آرماتور بندی آن می تواند منجر به خسارات مالی و حتی جانی زیادی شود. اگر می خواهید درباره آرماتوربندی کف استخر و دیواره های آن بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آرماتوربندی استخر

آشنایی با مراحل آرماتوربندی استخر

همانطور که گفته شد اجرای صحیح فونداسیون و آرماتور بندی استخر بسیار اهمیت دارد و باید به درستی انجام شود تا در آینده با نشست و خرابی کف مواجه نباشیم. در نظر داشته باشید که استخر قرار است حجم بسیار بزرگی از آب را در خود جای دهد پس باید توان تحمل چنین تنش و بار بزرگی را داشته باشد. به همین دلیل لازم است در آغاز کار، کف استخر به خوبی مقاوم سازی شود و این کار با جایگذاری شبکه بزرگ و منظمی از میلگرد صورت می گیرد که به آن مش بندی نیز گفته می شود. در ادامه نحوه آرماتور بندی کف استخر به صورت گام به گام توضیح داده خواهد شد:

گام اول: طراحی اولیه

پیش از هر گونه اقدام برای آرماتور بندی استخر باید ابتدا محاسبات و طراحی های اولیه انجام گیرد. لازم است محلی که برای ساخت استخر در نظر گرفته شده کاملاً بررسی شود. خاک بستر استخر باید یکنواخت و به اندازه کافی مقاوم باشد تا بتواند بار بزرگی که بر آن وارد می شود را تحمل نماید. در صورت لزوم پیش از هر چیز سنگریزه های داخل خاک باید جمع آوری شوند. سپس می توان با توجه به ابعاد استخر نقشه آرماتور بندی آن را برای اجرا آماده کرد.

گام دوم: انتخاب سایز مناسب میلگرد

معمولاً میلگرد های مورد استفاده برای آرماتور بندی استخر ابعاد و اندازه های مشخصی دارند، اما سایز نهایی و تعداد آن باید با توجه به نوع شبکه بندی آرماتورها انتخاب شود. ضخامت این میلگرد ها از بین 3/11، 5/19 و 16 میلی متر انتخاب می شود و طول آنها نیز 10 متر، 15 متر و 20 متر است.

نکته:

نوع و چگونگی خم کردن آرماتورها نیز موضوعی پراهمیت است. میلگردهایی با سایز کوچک تر از 12 به طور معمول با دست نیز خم می شوند ولی برای میلگردهای ضخیم تر باید از ابزار و دستگاه های مناسب برای این کار استفاده کرد. انتهای برخی از خم ها باید قلاب تعبیه شود و برخی خم ها به شکل گونیا هستند. تمام این موارد به نوع میلگرد بستگی دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند. علاوه بر این ها، سرعت خم کردن و حتی دمای محلی که آرماتورها در آن خم می شوند نیز باید طبق اصول مربوطه باشد تا آرماتور بندی استخر به طور صحیح انجام شود. (دمای محیط خم کردن نباید کمتر از 5 درجه سانتی گراد باشد.)

گام سوم: اجرای آرماتور بندی

ابتدا باید آرماتوربندی کف استخر انجام شود. برای این کار معمولاً شبکه های آرماتوری که باید کف استخر نصب شوند، در فضای کارگاهی تهیه و آماده می شود. سر هم کردن آرماتورها باید با دقت کافی و کاملاً مطابق نقشه انجام شود. میزان و چگونگی خم کردن میلگردها، سایزها و اندازه ها، طول قلاب ها و حتی محل خم ها همگی اهمیت بسیار دارند و باید توسط افرادی انجام شوند که به اصول این کار اشراف کامل داشته باشند. عدم توجه به کوچک ترین نکته ها می تواند در حین کار مشکل زا باشد.

برای مثال اگر قطعات میلگرد به خوبی و محکم سر هم نشوند، طی جابجایی و انتقال به محل اصلی استخر ممکن است شکل صحیح خود را از دست بدهند. همچنین شبکه های میلگرد و آرماتور بندی استخر باید به نحوی طراحی و اجرا شود که بتن از میان آن ها به راحتی رد شده و بتن ریزی با مشکل مواجه نشود.

بتن ریزی صحیح، تکمیل کننده آرماتور بندی استخر و جکوزی

نکته:

آرماتوربندی کف استخر دو قسمت دارد. بخش اول برای شبکه های لوله و بخش دوم به هدف بتن ریزی اجرا می شود. بنابراین در نظر گرفتن جای لوله ها نیز نکته ای مهم است که حین تهیه نقشه میلگردها باید به آن توجه شود.

آرماتور بندی دیواره استخر

آرماتور بندی دیواره معمولاً بعد از آرماتور بندی کف انجام می شود. البته می توان این دو عملیات را به طور همزمان نیز انجام داد ولی کار سخت و پیچیده می شود. به همین دلیل در جریان آرماتور بندی استخر، اغلب اول آرماتورهای کف نصب می گردند سپس آرماتورهای متعلق به دیواره ها با زاویه قائم خم شده و به کمک سیم هایی که سیم آرماتور بندی نام دارند، به میلگردهای کف استخر متصل می شوند. این رایج ترین و آسان ترین راه برای نصب آرماتورهای دیواره ها محسوب می شود. معمولاً برای دیواره از آرماتورهای 5/1 متری استفاده می شود ولی این اندازه ممکن است بر حسب ابعاد استخر و … تغییر کند.

بتن ریزی صحیح، تکمیل کننده آرماتور بندی استخر و جکوزی

تا اینجا با اصول و نحوه آرماتوربندی استخر آشنا شدیم. بعد از نصب شبکه آرماتور، نوبت به بتن ریزی می رسد. خوب است بدانید بتن به تنهایی نمی تواند در برابر نیروهای کششی مقاومت کافی نشان بدهد و دقیقاً به همین دلیل از آرماتوربندی برای مقاوم کردن استخر نسبت به این نیروها استفاده می شود. بعد از نصب آرماتورها می توان مقاومت استخر را با بتن ریزی تکمیل کرد. بدون شک ترکیب بتن و ضخامت آن در کف و دیواره ها اهمیت بسیاری در ایمنی و استحکام استخر دارد.

بتن ریزی استخر

این موارد همگی باید طبق اصول و با توجه به ویژگی ها و شرایط استخر مورد نظر مشخص شوند. در نهایت نوبت به آب بندی، پوشاندن سطح با کاشی و سایر تأسیسات مورد نیاز می رسد و به این ترتیب کار آرماتور بندی استخر بتنی و ساخت کامل آن به پایان می رسد.

اشتراک گذاری