در این مقاله می‌خواهیم راجع به ورق st52 صحبت کنیم. این ورق کاربرد بسیار فراوانی دارد و در صنعت بالادستی و صنایع مادر در گروه ورقهای زیربنایی و ساختاری قرار می گیرد.

این ورق از خانواده ورق سیاه می باشد اما در ترکیبات آن عناصری مانند:

سیلیسیم و منگنز اضافه شده است.

به واسطه این عناصر راحت می تواند در مقابل خمش و پیچش نسبت به ورق آلیاژی دیگر مقاومت کند.

ورق st52 ویژگی ارتجاعی و توانایی تحمل وزن را دارا می باشد، در واقع عنصر منگنز در این ورق باعث ویژگی ارتجاعی آن شده است. ترکیباتی که در این ورق ها وجود دارند عبارت است از:

  • ۰.۵۵ درصد عنصر سیلیسیم
  • ۰.۲ درصد عنصر کربن
  • ۱.۶ درصد عنصر منگنز.

قیمت ورق st52 با تغییر در ضخامت ورق های آلیاژی متغیر می‌باشد، بنابراین در اینجا قیمت واحد نمی توان ارائه داد. تنها نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که در هنگام خرید این ورق باید خریداران به استاندارد بودن آن دقت کنند، البته تست یو تی می تواند برای ورقهایی که ضخامت آن بیشتر از ۵۰ میلیمتر میباشد مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی های ورق st52 عبارت است از:

  • مقاوم در برابر پیچش
  • مقاوم در برابر خمش
  • دارا بودن ویژگی ارتجاعی
  • تحمل بالا در برابر وزن.

این ورق به دلیل مصرف بالای آن معروف به زیربنای صنعت می باشد، این مزیت باعث شده است که در تمامی صنایع از آنها استفاده کنند.

ورق st52

از این ورق همانطور که اشاره شد در صنایع مادر به صورت گسترده استفاده می شود، در واقع نام دیگر ورق st52، ورق زیر بنایی و یا ورق ساختاری می باشد. از دیگر مصارف این ورق می‌توان به مصارفی مانند:

  • ساخت سوله
  • ساختمان سازی
  • صنایع تانکر سازی
  • سدسازی
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت پتروشیمی و غیره اشاره کرد.

ورق st52 را امروزه اکثر کارخانه ها به واسطه مصرف بالای آن تولید می کنند، ابعادی که از این ورق در سطح بازار یافت می شود ابعاد ۲×۶ و همچنین ۱.۵×۶ میباشد. البته این ابعاد بیشتر در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید می شود.

یکی دیگر از ویژگی های این ورق خاصیت جوش پذیری بالا می باشد، همچنین به راحتی می‌توان روی آن ماشین کاری کرد بنابراین مصارف آن بسیار گسترده تر می شود.

ورق st52

از این ورق در ساخت محصولاتی مانند تسمه و چهار پهلو بهره گیری می شود و در صنایع دیگر از این ورق برای تولید شاسی جرثقیل و ماشین های سنگین و همچنین ریل بهره گیری بهره گیری میکنند.

یکی از ورق های متداول و پرکاربرد که در کنار st52 بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، ورق سیاه st37 است.

این دو ورق تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم.

تفاوت های ورق st52 با ورق سیاه st37:

در ابتدا در خصوص ورق سیاه st37 چند خطی توضیح می دهیم تا بهتر این ورق را بشناسید.

در واقع این ورق در صنایع بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از متداول ترین آن ها صنعت ساختمان سازی می باشد. در این ورق درصد کربن پایین می‌باشد و به همین دلیل استحکام آن در رده متوسط می باشد، اما در صنایع ساخت و ساز مصارف بسیار گسترده ای دارد. به دلیل کم بودن درصد کربن این ورق، ویژگی جوش پذیری در آن افزایش پیدا کرده است. از ورق سیاه st37 در صنایعی مانند:

مقاطع فولادی ناودانی و مقاطع فولادی پروفیل استفاده می شود.

یکی از عمده ترین فولادهای ساختمانی که در صنایع ساختمان مورد بهره برداری قرار می گیرد فولاد st37 می باشد، دلیل پرکاربرد بودن این ورق ویژگی های مکانیکی و جوش پذیری بسیار مناسب آن می باشد. اما با این وجود در اغلب اوقات از ورق st52 استفاده می شود خصوصاً در صنایع ساختمان سازی بصورت گسترده مصرف دارد.

البته به جرأت می توان گفت که این دو ورق تفاوت آنچنانی با هم ندارند، اما این را باید در نظر گرفت که استفاده از ورق st52 باعث می شود که وزن فولاد مورد استفاده در ساختمان ها کاهش پیدا کند و این یک مزیت، نسبت به ورق st37 می باشد.

یکی دیگر از تفاوت‌های st52 با ورق st37 این است که st52 بسیار شکل پذیر تر است، این خاصیت در این ورق به این دلیل است که مقدار کربن موجود در فولاد مورد استفاده در ساخت آن بالاتر است.

در واقع ورق st52 بسیار محکم تر از ورق st37 می باشد، دلیل این موضوع این است که عنصرهای به کار رفته در آلیاژ آن مقاومت بالاتری دارند.

در واقع از این ورق به دلیل راحت بودن عمل جوشکاری، در صنایع مختلف بسیار گسترده استفاده می شود. البته در ورق st52 آلیاژهای بسیار ناچیزی مانند نیکل، مس و منگنز نیز وجود دارد.

به عنوان مطلب آخر امیدواریم که مباحث توضیح داده شده در این مقاله مورد توجه خوانندگان قرار گرفته باشد البته لازم به ذکر است که مطالب موجود در خصوص ورق st52 بسیار گسترده تر می باشد، اما متاسفانه در این مقال نمی گنجد.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری