در بخش اول این یادداشت، در مورد مقدمات توضیحات کافی ارائه شد. برای مطالعه کلیات موضوع و همچنین پنجمین و چهارمین خبر می‌توانید به بخش اول مراجعه کنید. اما بدون فوت وقت به سراغ سومین خبر مهم سال 2020 در حوزه فولاد خواهیم رفت.

سومین خبر مهم سال 2020؛ رشد صنعت فولاد هند

سال 2020 برای صنعت فولاد، یک سال جالب و پر فراز و نشیب بود به شکلی که انبوهی از اخبار و پیش‌بینی‌های معامله‌گران و تحلیل‌گران را در اصطلاح سوزاند. علت این امر هم طبیعتاً مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا بود. در این خبر که 6 ژانویه سال 2020 و پیش از همه‌گیری ویروس کرونا بر روی خروجی سایت (MetalMiner) قرار گرفت، پیش‌بینی‌هایی در مورد صنعت فولاد هند انجام شد. تیتر خبر بدین شرح است:

  • صنعت فولاد هند در سال 2019 با چالش‌های اساسی مواجه شد؛ اما در سال 2020 این چالش‌ها به پایان می‌رسند.

در این خبر مجموعه دلایل و شواهدی در مورد عبور هند از بحران توضیح داده شده و به شکل مستدلیف سال 2020 برای صنایع فولاد این کشور، مثبت و خوب ارزیابی شده بود.

هرچند بحران شیوع ویروس کرونا تیشه به ریشه تمام پیش‌بینی‌ زد اما نکته جالب این بود که هند یکی از کشورهایی بود که کمترین آسیب را در این بحران دید. این موضوع نشان داد شاید حوادث غیر مترقبه‌ای مانند ویروس کرونا، بازارها و وضعیت را دگرگون سازند اما باز هم رجوع به پیش‌بینی‌ها تا حدی گره‌گشا خواهد بود.

دومین خبر مهم سال 2020؛ خروج از شوک ویروس کرونا

دومین خبر مهم سال به طور مستقیم در ارتباط با شوکی بود که ویروس کرونا به بازار فولاد وارد کرد. در این خبر که در تاریخ 3 سپتامبر سال 2020 توسط (MineralMine) منتشر شد، بارقه‌هایی از امید، برای خروج کامل از شوک پدیدار شد. در این تاریخ، سایت تیتر زد:

• سحر در بازار فلزات؛ افزایش قیمت فولاد آمریکا خبر از پایان شب سیاه می‌دهد

این خبر در آن زمان موجی از امید و خوشحالی را به همراه داشت زیرا بسیاری از تحلیلگران اعتقاد داشتند که بحران بر اثر قطع شدن زنجیره‌های تأمین همچنان می‌تواند ادامه یافته و تا پایان سال 2020 صنعت فولاد را با خود درگیر کند. اما این قسم اخبار که حاکی از پالس‌های مثبت قیمت فولاد بود، تا حد زیادی اثر روانی مثبتی در بازار ایجاد کردند.

هرچند در همان زمان، بسیاری از تحلیلگران شاخص از نشریه‌ها و سایت‌های معتبری مانند بلومبرگ با احتیاط نسبت به این تغییرات واکنش نشان دادند. مثلاً بلومبرگ معتقد بود این افزایش تا حدی بخاطر نابسامانی عرضه در واکنش به احیای تقاضاست و این نظر تا حد زیادی درست بود.

اولین و مهم‌ترین خبر سال 2020؛ ویروس کرونا و هراس از شیوع آن

محال است بخواهید در یک حیطه، مهم‌ترین خبر سال 2020 را انتخاب کنید و حداقل یک پای قضیه کرونا نباشد. در مورد صنعت فولاد نیز، باز هم این کرونا بود که به مهم‌ترین خبر سال تبدیل شد. در اوایل همه‌گیری ویروس کرونا، تمام بازار در شوک، تردید و یک خاموشی ترسناک فرو رفت.

اولین پیش‌بینی‌ها از اثرات این مهمان ناخوانده در بازارهای جهانی، اواخر ژانویه منتشر شدند. (MetalMiner) در 29 ژانویه تیتر زد:

  •  ویروس کرونا ممکن است در سال 2020 بر تقاضای فولاد و سنگ آهن اثر بگذارد

همانطور که در تیتر پیداست، تحلیل‌گران با تردید، ترس و ابهام به اثرات ویروس کرونا بر بازار پرداختند و با یک محافظه‌کاری خاص، اثراتی را پیش‌بینی کردند. هرچند بعدتر زمان نشان داد که نیازی به تردید و محافظه‌کاری نیست و این ویروس مهلک قادر است کل بازار را در هم کوبیده و قیمت‌ها را زیر و رو کند.

اشتراک گذاری