ورق های گالوانیزه از جمله ورق های معروفی هستند که در صنایع مختلف طرفداران زیادی دارند؛ زیرا به واسطه پوشش گالوانیزه خود دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به ورق های فولادی معمولی دارند. هنگامی که صحبت از این ورق ها می شود، بحث رنگ مخصوص ورق گالوانیزه نیز مطرح می گردد زیرا به علل مختلف، در بسیاری از مواقع افراد ترجیح می دهند ورق گالوانیزه را بعد از رنگ آمیزی مورد استفاده قرار دهند. اما رنگ مناسب برای ورق گالوانیزه تفاوت هایی با سایر رنگ های معمول دارد و همچنین باید با تخصص و مهارتی خاص مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه شما را با بهترین رنگ برای ورق گالوانیزه و نحوه استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.

چرا باید ورق گالوانیزه را رنگ آمیزی کرد؟

پیش از این که به سراغ رنگ مخصوص ورق گالوانیزه برویم، خوب است بدانیم چرا لازم است ورق های گالوانیزه را رنگ آمیزی کنیم.

گالوانیزه کردن آهن یا فولاد، به خودی خود برای مراقبت بیشتر از فلز در برابر خوردگی و پوسیدگی انجام می شود. به همین دلیل ورق هایی که گالوانیزه شده اند و به عبارتی بهتر، با فلز مذاب روی پوشش داده شده اند، از مقاومت و دوام بیشتری برخوردار هستند. اما با این حال به دلیل تمایل بسیار بالای فلز برای ترکیب شدن با هوا و در واقع اکسید شدن، لازم است برای مقاوم تر کردن ورق گالوانیزه و البته زیباتر کردن آن، از رنگ مناسب برای ورق گالوانیزه جهت رنگ آمیزی آن استفاده کرد. به این ترتیب می توان تا حد زیادی احتمال زنگ زدگی آهن یا فولاد را کاهش داد.

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

ویژگی­ های منحصر به فرد رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، رنگ های مورد استفاده برای پوشش دهی ورق گالوانیزه با سایر رنگ های مورد استفاده در صنعت تفاوت هایی دارد. اگر با ویژگی های این نوع از رنگ ها آشنا شوید، متوجه خواهید شد که چرا انتخاب رنگ مناسب برای ورق گالوانیزه اهمیت دارد.

چسبندگی زیاد

یکی از ویژگی های مثبت رنگ مخصوص ورق گالوانیزه، چسبندگی زیاد آن است که اولاً از ریزش لایه رنگ روی ورق بعد از خشک شدن جلوگیری می کند و دوماً باعث می شود رنگ به خوبی به ورق بچسبد و پوسته پوسته نشود.

خشک شدن سریع

ویژگی دوم رنگ گالوانیزه این است که به سرعت و زودتر از سایر رنگ ها خشک می شود.

مقاومت در برابر دمای بالا

یک خاصیت بسیار مهم این رنگ ها که آن ها را به بهترین رنگ برای ورق گالوانیزه تبدیل می کند، مقاومت بسیار خوب آن ها نسبت به دمای بالا و گرما است. یعنی حتی در دماهای بسیار، این رنگ ذوب نمی شود و هیچ تغییری نمی کند. مقاومت بالای این رنگ ها نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی باعث می شود بتوان آن را برای هر نوع شرایطی مورد استفاده قرار داد.

مقاومت در برابر اشعه UV

اگر قرار است ورق گالوانیزه رنگ آمیزی شده را در برابر نور مستقیم و شدید خورشید قرار دهید، انتخاب رنگ مخصوص ورق گالوانیزه می تواند نگرانی شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش برطرف سازد. زیرا این رنگ ها نسبت به UV مقاوم هستند.

قابل رنگ آمیزی دوباره

رنگ مناسب برای ورق گالوانیزه به نحوی ساخته شده است که می توانید مجدداً روی آن پوشش جدیدی از رنگ اضافه نمایید بدون اینکه آسیبی به لایه زیرین رنگ یا فلز وارد شود.

ویژگی­ های منحصر به فرد رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

قابل تعمیر

اگر خط و خش روی لایه رنگ ایجاد شود، قادر خواهید بود به راحتی و با کمک محلول ترمیمی مخصوص، آن را تعمیر نمایید.

آیا از رنگ مخصوص ورق گالوانیزه برای رنگ آمیزی سایر فلزات نیز می توان استفاده کرد؟

پاسخ به این سؤال مثبت است. این رنگ با توجه به ویژگی های خوبی که دارد و خصوصاً به دلیل دوام بالای آن، طرفداران خاص خود را دارد و برای رنگ آمیزی سایر فلزات مانند آلومینیوم، فولاد، منیزیم و … نیز از آن استفاده می شود.

آیا رنگ آمیزی با رنگ مناسب برای ورق گالوانیزه دشوار است؟

شاید بتوان گفت استفاده از رنگ مخصوص ورق گالوانیزه فوت و فن های خاص خود را دارد، زیرا سطح ورق بسیار صیقلی و صاف است که همین موضوع رنگ کردن آن را با پیچیدگی هایی همراه می سازد. اما این پیچیدگی لزوماً به معنای دشوار بودن این کار نیست و تنها با رعایت چند نکته و با به کارگیری دقت و مهارت می توان پوشش مناسبی از بهترین رنگ برای ورق گالوانیزه را روی ورق ایجاد کرد. در ادامه به طور مختصر شما را با نحوه رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه با استفاده از رنگ مخصوص آشنا خواهیم کرد.

به طور کلی دو روش برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه وجود دارد: اول، رنگ کردن ورق به صورت اتوماتیک و در کارخانه. دوم، رنگ آمیزی دستی با رنگ مخصوص ورق گالوانیزه. البته در این مطلب ما بیشتر بر رنگ آمیزی دستی اشاره داریم.

آماده سازی و چربی زدایی سطح ورق

آنچه پیش از همه باید انجام شود، تمیز کردن سطح ورق گالوانیزه و آماده سازی آن برای رنگ آمیزی است. بدین منظور می توانید از محلول های مناسب مانند مایع سفید کننده استفاده کنید و در آخر با دستمال تمیز به خوبی سطح کار را پاک کنید. اگر در قسمت هایی از ورق لکه های سفید که در واقع زنگ هستند مشاهده کردید، با یک سمباده می توانید این لکه ها را از بین ببرید و سپس دوباره سطح ورق را با دستمال گرم و مرطوب تمیز نمایید. حال باید کمی صبر کنید تا ورق کاملاً خشک شود.

در این بخش از آماده سازی برای به کارگیری رنگ مخصوص ورق گالوانیزه، نوبت به سرکه می رسد. با یک دستمال، کل ورق را به سرکه آغشته نمایید تا سطح آن با این ماده واکنش داده و کمی زبر شود. این کار به پوشش دهی مناسب رنگ کمک می کند. حال زمان بدهید تا ورق دوباره کاملاً خشک گردد.

آیا رنگ آمیزی با رنگ مناسب برای ورق گالوانیزه دشوار است؟

استفاده از پرایمر

قبل از این که رنگ مناسب برای ورق گالوانیزه را استفاده کنید باید به سراغ پرایمر بروید. پرایمرها در واقع ترکیباتی از جنس زینک فسفات، اسید فسفریک یا از نوع اپوکسی هستند. استفاده از پرایمر قسمت مهمی از زیرسازی رنگ و آماده کردن سطح کار برای به کارگیری رنگ ورق گالوانیزه به حساب می آید که می توانید آن را با فرچه یا اسپری انجام دهید و تمام سطح ورق را به ماده زیرساز خود آغشته کنید. باز هم باید صبر کنید تا ورق خشک شود.

اولین نکته این است که حتماٌ باید دقت کنید، تنها از رنگ مخصوص ورق گالوانیزه برای این کار استفاده نمایید. سایر رنگ ها که به صورت اسپری به کار برده می شوند برای این کار مناسب نیستند. نکته دوم این است که باید در دو مرحله رنگ آمیزی را انجام دهید. ابتدا با فرچه تمام سطح کار را با رنگ گالوانیزه بپوشانید. سپس آنقدر صبر کنید تا تمام ورق کاملاً خشک شود.

ممکن است خشک شدن لایه اول رنگ برای ورق گالوانیزه حدود 4 ساعت زمان ببرد. اگر قبل از خشک شدن کامل، لایه دوم رنگ را اضافه کنید، رنگ پوسته پوسته خواهد شد.

پس بعد از خشک شدن، لایه دوم را نیز به صورت یکدست روی کار اضافه کنید. کار رنگ آمیزی با رنگ مخصوص ورق گالوانیزه اینجا به پایان می رسد و تنها کافیست صبر کنید تا ورق خشک شود و بتوانید از آن استفاده نمایید.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری