اسپیسر میلگرد یا فضاساز میلگرد به قطعاتی که معمولا از جنس فلز، بتن یا پلاستیک است، گفته می شود. کاربرد این قطعات را می توان این گونه تعریف کرد که در میان فضای بیرونی بتن و میلگرد قرار میگیرد با هدف جلوگیری از خوردگی میلگرد بکار رفته در بتن.

اسپیسر میلگرد

در بالا به معنی و کابرد اسپیسر اشاره شد، در واقع عملکرد این قطعه خیلی ساده است از رسیدن عوامل خوردگی به میلگرد، جلوگیری میکند و این گونه از آن محافظت می کند.

البته توجه به این نکته هم ضروری است که اگر چه اسپیسر میلگرد از تماس مواد خورنده با میلگرد جلوگیری می کند، اما عواملی هم چون هوا و رطوبت نیز می تواند باعث ایجاد خوردگی میلگرد شود.

در صورت ایجاد خوردگی در میلگرد (در اصطلاح زنگ زدن آن ) به علت تماس با هوا و رطوبت، میلگرد افزایش حجم پیدا می دهد. از مزیت های استفاده از این قطعه این است که اسپیسر میلگرد سبب می شود فاصله بین بتن و میلگرد با وجود افزایش حجم میلگرد، حفظ شده و به بتن فشار وارد نشود.

پس در واقع می توان گفت اسپیسر، فضای لازم در جهت افزایش حجم آرماتور را فراهم می کند. استفاده از اسپیسر در محیط و شرایط مرطوب و مکان هایی که امکان بروز زلزله در آن زیاد است، لازم است و ضرورت دارد.

مزایا استفاده از اسپیسر میلگرد

  • وزن سبک
  • حمل و نقل آسان
  • ایجاد پوشش مناسب و یکدست بر روی سطح آرماتور
  • مقاومت بالا
  • بالا بردن سرعت و دقت در اجرای پروژه
  • نیاز به استفاده از نیروی انسانی کمتر
  • برقراری اتصال کامل با بتن و میلگرد
  • کاهش هزینه های پروژه

انواع اسپیسر میلگرد

اسپیسر میلگرد متفاوتی در بازار موجوداست که از جمله می توان به نمونه از جنس

  • فلزی
  • بتنی
  • پلاستیکی

 در ادامه مقاله نکات و خصوصیات هریک را برسی خواهیم کرد.

اسپیسر میلگرد فلزی

اسپیسر فلزی  معمولا به شکل میلگرد خم شده و یا مفتول هستند. طراحی اسپیسر میلگرد فلزی باید بشکلی باشد که توانایی قرار گیری میلگرد به راحتی بر روی آن را داشته باشد.

اسپیسر میلگرد بتنی

نکته مهم در طراحی و ساخت اسپیسر بتنی، استفاده از بتنی است که با بتن مسلح یکسان باشد. اهمیت این موضوع برای یکسان بودن ضریب حرارتی دو بتن است.

فضاساز میلگرد یا اسپیسر میلگرد بتنی باید عاری از هرگونه ماده ی خورنده یا هر گونه تخلخلی باشد.

این نوع اسپیسر نسبت به سایر اسپیسر میلگرد از سختی بالاتری برخوردار است و دارای قیمت بالاتری نیز هستند. استفاده از این نمونه مزایایی به زیادی دارد برای نمونه به افزایش مقاومت بتن در برابر نفوذ آب و افزایش چسبندگی بتن و اسپیسر می توان نام برد.

اسپیسر بتنی میلگرد

اسپیسر میلگرد پلاستیکی

نکته مهم در مورد اسپیسر پلاستیکی ای است که نسبت به نمونه های فلزی و بتنی قیمت پایین دارند و به این دلیل استفاده از آن نسبت به سایر فضاساز ها بیش تر است. یکی از نقاط ضعف استفاده از این نوع اسپیسر ها، عدم چسبندگی لازم  به بتن است.

نقطعه ضعف دیگر استفاده از این نمونه اسپیسر می توان به تفاوت ضریب حرارتی بتن و پلاستیک اشاره کرد که می تواند سبب بروز مشکل شود. اسپیسر میلگرد پلاستیکی در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیست و به همین دلیل باید از تعداد بیش تری از آن استفاده کرد.

در کنار نقاط ضعف استفاده از اسپیسر پلاستیکی، مزایایی نیز دارند که از جمله می توان به اقتصادی و مقرون به صرفه بودن، وزن سبک، نیاز به نیروی انسانی کم تر برای اجرا و افزایش سرعت اجرا اشاره کرد.

دسته بندی اسپیسر های میلگرد

اسپیسر دارای تقسیم بندی های دیگری نیز است که بر اساس نوع تکیه گاه میلگرد بر روی اسپیسر و سایز میلگرد است که شامل دسته بندی های اسپیسر کفی، دیواری و دو شبکه است.

 اسپیسرهای کفی

این دسته از اسپیسر میلگرد به دسته های مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

اسپیسر هارد فیکس

اسپیسر هارد فیکس داری دو شاخک قفل کن است که میلگرد در آن قفل می شود. مورد استفاده از این مدل اسپیسر در قسمت های از شبکه میلگرد با تراکم بالا و سنگین است. اسپیسر هارد فیکس می تواند تا وزن ۳۵۰ کیلوگرم را تحمل کند مناسب قسمت های با تراکم میلگرد زیاد است، همچنین برای استفاده در میلگرد های سایز ۱۸ تا ۳۲ میلی متر نیز با توجه به تحمل وزن بالا توصیه می شود.

اسپیسر ماکس فیکس

مورد استفاده این نمونه در سازه های متوسط تا نیمه سنگین است و از آن برای میلگردهای ۸ تا ۲۲ میلی متری استفاده می شود. برای ایجاد پوشش بتنی روی میلگرد های متوسط، باید نوعی اسپیسر استفاده شود تا متناسب با وزن شبکه میلگردی و بارهای وارده در زمان اجرای پروژه باشد. اسپیسر ماکس فیکس، مناسب ترین قطعه برای ایجاد پوشش بتنی در المان های سازه ای با وزن متوسط است.

اسپیسر میلگرد پلاستیکی

اسپیسر مینی فیکس

 این نمونه اسپیسر در شبکه میلگرد های سبک مانند میلگرد حرارتی در سقف مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین از مینی اسپیسر نیز می توان در بتن ریزی سقف تیرچه بلوک و سقف عرشه فولادی، انواع کف و سقف بافته شده با شبکه میلگرد سبک و قطعات پیش ساخته بتنی استفاده کرد.

اسپیسر ساید فیکس

در سازه هایی با وزن متوسط و نیمه سنگین باید از این نمونه استفاده شود و دارای قفل یک طرفه است. این ویژگی نصب را آسان می کند. این نوع اسپیسر برای میلگرد با سایز ۱۲ تا ۲۵ میلی متر مناسب است و می تواند وزنی معادل ۲۰۰ کیلوگرم را تحمل کند.

اسپیسر یو فیکس

اسپیسر میلگرد یو فیکس از جمله اسپیسر های با قدرت باربری متوسط است و می تواند باری حدود ۲۰۰ کیلوگرم را تحمل کند. این مدل اسپیسر به دلیل نداشتن شاخک، برای قرار گرفتن میلگرد با قطر های ممتفاوت روی آن محدودیتی ندارد. استفاده از این اسپیسر در میلگرد با وزن کم و در سقف و دال های کامپوزیت معمول است.

 اسپیسرهای دیواری

اسپیسر میلگرد دیواری نیز دارای دسته بندی های متفاوتی است در ادامه مقاله آن ها معرفی میکنیم.

اسپیسر ویل فیکس

اسپیسر ویل فیکس برای سطوح عمودی مانند دیوار ها استفاده می شود. این اسپیسر سبب می شود شبکه میلگرد نسبت به قالب موازی قرار بگیرد و از پیچیدگی آن جلوگیری کند. اسپیسر چرخی ویل فیکس شبیه چرخ ماشین است و در اطراف خود یکسری شاخک و برجستگی دارد که از لغزش آن در بتن ریزی و یا ویبره جلوگیری می کند.

اسپیسر کیج فیکس

اسپیسر کیج فیکس در پروژه های عمودی سنگین مانند قالب های لغزنده و قالب های بالا رونده مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع اسپیسر نیز شبیه به چرخ ماشین است و در میانه آن یک قفل کن وجود دارد، اما برخلاف ویل فیکس، هیچ شاخکی در اطراف آن وجود ندارد.

اسپیسر ویل سان

اسپیسر ویل سان که فضاساز خورشیدی نیز نامیده می شود، در سازه هایی با وزن متوسط و عمودی مانند کمرکش مورد استفاده قرار می گیرد. در شرایط خاص سازه ای امکان دارد کاور پلاستیکی ویل سان، بر روی میلگردهای اصلی نیز نصب شود.

 اسپیسر دو شبکه

اسپیسر دو شبکه مقاومت بالایی دارد و می توانند تا ۳۰۰ کیلوگرم فشار نقطه ای را تحمل کنند. از این فضاساز در دال بتنی استفاده می شود. اسپیسر دو شبکه دارای دو قسمت نری و مادگی است که انتخاب آن ها با توجه به ضخامت سقف صورت می گیرد. با توجه به استاندارد باید در هر مترمربع از ۴ اسپیسر دو شبکه استفاده کرد.

انواع اسپیسر از لحاظ اندازه

یکی دیگر از معیارهای دسته بندی اسپیسر میلگرد که می توان در انتخاب و خرید به آن توجه کرد، اندازه آن است. اسپیسر در اندازه های متفاوتی موجود است که بنابر نوع پروژه و شکل و اندازه ای که نیازمند هستید می توانید اسپیسر مناسب را خریداری کنید. در حال حاضر رایج ترین و پرکاربردترین اسپیسر موجود در بازار از نظر اندازه به سه دسته تقسیم بندی می شوند که در زیر بررسی کرده ایم.

اسپیسر سه سانتی متری

این سایز همان گونه که از نام آن معلوم است برای ایجاد فاصله ۳ سانتی متری بین میلگرد و پوشش بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. از اسپیسر سه سانتی متری معمولا در پروژه ها با حجم بتن ریزی پایین استفاده می شود. برای مثال در بتن ریزی ستون، بتن ریزی دیوار های نازک و اجرای استخر بتنی استفاده کرد.

اسپیسر پنج سانتی متری

 اسپیسر ۵ سانتی متری نیز با توجه به نام آن برای ایجاد فاصله 5 سانتی متری استفاده می شود و در پروژه های با حجم بتن ریزی متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. از این محصول بیشتر برای بتن ریزی سقف و ستون های بزرگ استفاده می شود. در صورتی که سایز میلگرد متوسط یا بزرگ باشد، این اسپیسرمی توانند پوشش خوبی برای آن ایجاد کنند و مانع از خوردگی میلگرد شود.

اسپیسر هفت سانتی متری

 اسپیسر هفت سانتی متری برای پروژه بزرگ مانند بتن ریزی فونداسیون و یا بتن ریزی سقف های حجیم کاربرد دارد. همچنین اسپیسر ۷ سانتی برای بتن ریزی ستون پل های هوایی، تونل و منابع آب بزرگ نیز استفاده می شود.

نکات مهم در انتخاب اسپیسر میلگرد

در زمان انتخاب اسپیسر توجه به این نکات مهم است

  •  طول عمر اسپیسر، بهتر است با توجه به شرایط از نمونه های دارای طول عمر بالاتر استفاده کرد.
  • قیمت اسپیسر

نکات مهم نصب اسپیسر میلگرد

نکته مهم که در نصب این قطعات حائز اهمیت است، رعایت فاصله مجاز قرارگیری اسپیسر است. فاصله استاندارد برای نصب اسپیسرها نباید از یک دوم ارتفاع مشخص شده فضاسازها کم تر باشد.

 دیگر نکته مهم که برای نصب اسپیسر باید بدان توجه کرد، اندازه گیری فشار وارد بر اسپیسر است. انجام این کار باعث اطمینان از مقاومت اسپیسر می شود.

در این مقاله اسپایسر میلگرد را توضیح دادیم با توجه اهمیت مقام سازی ساختمان پیشنهاد میشود قیمت میلگرد و اسپایسر را ملاک قرار نداده و با توجه نیاز و استاندارد های موجود محصولات را انتخاب کنید. بورس آهن آلات اصفهان تامین کننده انواع آهن آلات ساختمان برای مشتریان عزیز با توجه نیاز آنها است

اشتراک گذاری