همانطور که در چند یادداشت خبری تحلیلی تلاش کردیم تا بارقه‌هایی از بازگشت بازار فولاد به شرایط نرمال را به نمایش گذاشته و امیدهای موجود در این عرصه را بررسی کنیم، در سبکی از یادداشت قصد داریم تا آن روی سکه اثر بحران شیوع ویروس کرونا بر بازار تولید فولاد را نشان دهیم.

هرچند اوضاع بازار جهانی فولاد به کام بزرگان و تولیدکنندگان عظیم نبوده و تعداد زیادی از آن‌ها یک سال کابوس‌وار را سپری کردند اما داستان برای آزوف‌استال اوکراین فرق دارد؛ آن‌ها افزایش خروجی خط تولید فولاد را تجربه کردند!

مروری اجمالی بر ماهیت کمپانی آزوف‌استال

آزوف‌استال یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های صنعتی ایجاد شده در خاک اوکراین است که در سال 1930 توسط شوروی در این ناحیه برپا شد. هرچند شرکت مدت زمانی را مشغول به ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت‌ها بود اما در ژانویه سال 1935 اولین محموله 25 تنی از فولاد را در اختیار دولت شوروی قرار داد.

آزوف‌استال، سابقه تاریخی طولانی دارد

این شرکت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و در سال 2018 تقریباً به تملک کامل گروه تجاری “مت‌اینوست” اوکراین درآمد. “مت‌اینوست” رقم سرمایه‌گذاری در پروژه و احیای زیرساخت‌های آن را برابر با 6 میلیارد دلار اعلام کرد. نیاز به ذکر است که مقر اصلی شرکت در شهر ماریوپل اوکراین قرار دارد. این شرکت از بسیاری جهات، در اروپای شرقی یک کمپانی پیشگام در تولید فولاد محسوب می‌شود.

آزوف‌استال، سال 2020 را آسوده سپری کرد

از ماه ژانویه تا نوامبر سال جاری، شرکت اوکراینی آزوف‌استال که سابقه تاریخی در تولید فولاد برای اوکراین و شوروی سابق دارد، برخلاف بسیاری از فعالان این بازار جهانی، افزایش تولید تجربه کرد.

بر مبنای آمار ارائه شده، در طول 11 ماه اول سال میلادی جاری، این شرکت 3.78 میلیون تن فولاد خام و 3.55 فولاد فرآوری‌‌شده تولید کرده است. با در نظر داشتن این میزان از تولید فولاد ، شاهد افزایش 1.9 درصدی نسبت به سال قبل هستیم و این در طول بحران شیوع ویروس کرونا و با در نظر داشتن ثبات نسبی و عدم سقوط، رقم قابل توجهی برای یک شرکت با این میزان از توانایی‌هاست.

این در حالی است که آزوف‌استال در تولید آهن چدن، عملکرد حتی بهتری داشته است؛ با رساندن میزان خروجی به 3.45 میلیون تن، یک افزایش 9.1 درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرده و این در نوع خود جالب است.

تولید فولاد خام، آهن چدن و فولاد فرآوری‌‌شده به شکل نقطه‌ای نیز روند مناسبی دارد

آزوف‌استال در کنار روند بلندمدت، در عملکرد نقطه‌ای و کوتاه‌مدت نیز وضعیت جالبی داشته است. مطابق آخرین آمار، در ماه نوامبر نسبت به اکتبر، خروجی و تولید آهن چدن ، به میزان 14.3 درصد افزایش داشته است؛ این بدان معنی است که تولید آهن چدن به 320 هزار تن در ماه رسیده است.

در همین حال تولید ماهانه فولاد با افزایش 42.3 درصدی روبرو شده و در ماه نوامبر به 370 هزار تن رسیده است. در کنار خروجی آهن چدن و تولید فولاد خام، فولاد فرآوری‌‌شده نیز یک افزایش 41.6 درصدی برای ماه نوامبر تجربه کرده و به 340 هزار تن رسیده است. با مقایسه اعداد و ارقام متوجه خواهید شد در کنار روند بلندمدت، روند کوتاه‌مدت و نقطه‌ای(ماهانه) نیز آهنگ صعود مناسبی دارد.

اشتراک گذاری