تولید جهانی فولاد خام در ماه اکتبر سال جاری، 7 درصد به نسبت اکتبر سال قبل افزایش یافت و این یعنی سوای رهایی بازار از شوک بحران شیوع ویروس کرونا، مجدداً بازار روند صعود عادی خود را در پیش گرفته است.

این افزایش 7 درصدی نسبت به اکتبر سال قبل بدان معنی است که میزان کل تولید فولاد خام به 162 میلیون تن رسیده است. چنین افزایشی، پس از پیوستن سایر کشورهای عظیم صنعتی به چین در بازیابی و احیای شرایط تولید ادوات سبک و سنگین فولادی و فلزی، رخ داد.

چین به ایفای نقشی محوری در بازار تولید فولاد عادت دارد

با در نظر داشتن این موضوع که چین کمتر از هر کشور دیگری تحت تأثیر بحران شیوع ویروس کرونا ، تولید و مصرف فولاد خام را کاهش داد، باعث شده تا بازارهای این کشور، در این احیای گسترده، نقش‌پرجمدار را ایفا کنند. این بدان معنی است که بازار داد و ستد فولاد خام در چین ، عملاً تأثیر روانی غیر مستقیم و اقتصادی مستقیم خود را به بازارهای دیگر دیکته کرده است.

چین ، بزرگ‌ترین تولیدکننده و در عین حال مصرف‌کننده فولاد و سایر فلزات، در سطح جهان است و این بار نیز در دوره احیای پس از بحران شیوع ویروس کرونا ، توانسته به طور اعجاب‌انگیزی یک نقش محوری برای بازار جهانی ایفا کند. این کشور خود به تنهایی توانسته در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل، 12.7 درصد اندازه بازار خود را افزایش ببخشد.

سقوطی کمتر از پیش‌بینی‌ها و صعودی نامطمئن

البته با احتساب اکتبر، این سومین ماه صعودی در میزان داد و ستد بازار بوده و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در طول پنج‌ماه پیش از آن، بازار با روندی صعودی در حال تخریب وضعیت بسیاری از تولیدکنندگان فولاد خام یا فرآوری‌شده بود.

بحران شیوع ویروس کرونا ، این 5 ماه مرگبار و حتی دهشتناک را برای تولیدکنندگان مواد خام رقم زد اما به هر طریق در حال حاضر می‌توان بابت بازگشت بازار به شرایط صعودی و نرمال خود تا حد زیادی اطمینان داشت. “ساموئل برمن” به عنوان یکی از تحلیلگران اقتصادی (Capital Economics) اخیراً در یادداشتی نوشت:

  • سطح سابق تولید فولاد چین در حال بازیابی است اما احتمالاً برای اینکه تمام بازارها به سطح سابق سال 2019 بازگردند، باید تا اواسط سال آینده صبر کنیم.
    این تحلیل از سوی ساموئل برمن نشان می‌دهد که شاید چین و آمریکا با جهش عظیم خود قدری زخم‌های بازار تولید فولاد را التیام بخشیده باشند اما این به معنی نرمال شدن وضع بازار در تمام کشورها نیست و باید قدری با صبوری بیشتری منتظر احیای بازار فولاد در تمام کشورها باشیم. او در ادامه تلاش کرد با ارائه مدل‌هایی از سایر کشورها، به درک بهتر وضعیت کلی کمک کند.
  • تولید در هند پس از یک افت شدید 2.9 درصدی در سپتامبر، در اکتیر 0.9 درصد افزایش یافت و این افت و خیز بخاطر وضعیت فصلی بازار این کشور است و فعلاً نمی‌توان با قاطعیت در مورد تثبیت بازار هند سخن گفت.
  • در آلمان نیز شاهد یک افزایش 3.1 درصدی در اکتبر بودیم و این در حالی است که در ماه قبل از آن کاهشی 9.7 درصدی در حال تحمیل شوک به بازار این کشور بود.

اما این افت و خیزها هر قدر بوده و هر کشوری در تثبیت اوضاع نقش داشته باشد، به هر حال باید اذعان کرد که مطابق اعلام رسمی اتحادیه جهانی فولاد، که بیش از 85 درصد خروجی فولاد جهان را در دسترس دارد، سقوط بازارها در یک‌چهارم نهایی سال 2020 به مراتب کمتر از آن چیزی است که در اوایل یا حتی اواسط بحران شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شد.

منابع:

  • سایت بیزینس رکوردر
  • اعلام و اعلان‌های اتحادیه جهانی
  • پایگاه کاپیتال اکانامیک

اشتراک گذاری