پاکستان به عنوان یکی از کشورهای پرجمعیت منطقه، در بخش صنایع و خانه‌سازی نیز پیشرفت چشمگیری تجربه کرده است. همچنین نباید فراموش کرد که روابط نزدیک پاکستان با ایران در سال‌های گذشته و همسایگی آن با ایران، باعث شده تا همانندی‌هایی بین بازارهای این دو کشور حس شود.

بر همین مبنا در این یادداشت تلاش کردیم تا نگاهی به وضعیت بازار فولاد پاکستان داشته و روند صعودی آن را به منظور بازیابی علل آن، تا حدی مورد کنکاش قرار دهیم. حال که بازارهای جهانی در حال بازیابی توان خود پس از بحران شیوع ویروس کرونا هستند، بررسی موردی بازار کشورهای مختلف در این موقعیت، خالی از لطف نیست.

افزایش قیمت فولاد

افزایش قیمت فولاد؛ از تراکم بنادر تا تقاضای ناگهانی

قیمت به دلیل فشار ناگهانی بازار، کمبود مواد اولیه و وجود نقص در زنجیره تأمین، تا حدودی رو به افزایش بوده و این ممکن است به عنوان مثال منجر به وارد شدن ضربه به بخش ساخت‌وساز در کشور پاکستان شود.

به طور مثال “آمرلی استیلز”، تولیدکننده پاکستانی فولاد، اخیراً به نمایندگی‌ها و عوامل فروش خود خبر داده که نرخ رزرو برای میله فولادی، 2000 روپیه در هر تن افزایش یافته است. طاهر عباس، رئیس بخش تحقیقات شرکت بزرگ “عارف حبیب” نیز اخیراً در مصاحبه با نشریه (اکسپرس ترایبیون) بیان کرد که افزایش قیمت فولاد به علت افزایش هزینه‌های تولید فولاد، اجتناب‌ناپذیر است.

البته او تنها کسی نیست که چنین اعتقادی دارد. واجد بوخاری، رئیس انجمن تولیدکنندگان بزرگ فولاد پاکستان (به اختصار PALP) هم در یک مصاحبه بیان کرد به دلیل افزایش قیمت فولاد در بازارهای بین‌المللی که ناشی از کمبود مواد اولیه و فشار ناگهانی به مراکز استخراج است، قیمت فولاد در پاکستان نیز افزایش یافته و ممکن است در آینده صعود بیشتری را نیز تجربه کند.

افزایش قیمت فولاد در پاکستان؛ به اعتقاد برخی از انبوه‌سازان تصنعی است

قراضه های فولاد پیش‌تر بین 300 تا 310 دلار به ازای هر تن قیمت داشتند و این در حالی است که اخیراً این میزان به 380 دلار در هر تن افزایش یافته است. این در حالی است که به طور همزمان در بنادر جهان بخاطر شرایط بحران شیوع ویروس کرونا، شاهد تراکم شدیدی هستیم و زنجیره تأمین نیز با اختلال جدی روبرو شده است.

اختلالی که احتمالاً افزایش ها را دو چندان می‌کند. اغلب قراضه یا همان اسکرپ فولاد از کشورهای توسعه‌یافته تأمین شده و باید در نظر داشت که شدت تراکم در بنادر این کشورها بسیار بالاست.

این افزایش قیمت آهن در حالی گریبان بازار فولاد پاکستان را گرفته که این کشور در حال آماده شدن برای نرمال‌سازی فعالیت‌های ساختمانی است؛ فعالیت‌هایی که در طول بحران شیوع ویروس کرونا، با رکود شدید و مشکلات جدی مواجه شده بودند.

افزایش قیمت فولاد

فیاض ایلیاس، رئیس اتحادیه سازندگان و توسعه‌دهندگان پاکستان (به اختصار ABAD) ضمن ابزار نگرانی در مورد افزایش شدید و ناگهانی قیمت مشتقاتی مانند میله فولادی، این موضوع را یک خط جدی برای آسیب‌رسانی به بازار مسکن خوانده است. هرچند او معتقد است که احتمالاً بخشی از این بحران افزایش قیمت تصنعی بوده و در عمل یک توطئه بر علیه طرح عظیم توسعه مسکن نایا در پاکستان است.

نایا یک طرح عظیم توسعه مسکن در پاکستان است که هدف خود را خانه‌دار کردن 5 میلیون پاکستانی برآمده از اقشار کم‌درآمد جامعه اعلام کرده است. این طرح با حواشی مختلفی روبرو شده و برخی از بزرگان حوزه ساخت مسکن با توسعه آن مخالف هستند. مقصود فیاض ایلیاس نیز از توطئه، تلاش این بزرگان برای بر هم زدن بازار میله فولادی و ایجاد اختلال در پیشرفت این پروژه از آن طریق است.

اشتراک گذاری