براساس جدید ترین گزارش آماری منتشر شده توسط انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در سه ماهه اول سال جاری مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) 2 میلیون و 491 هزار تن بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از افزایش 74درصدی حکایت می کند .

اخیرا طی تصمیماتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شده، قوانین صادرات فولاد تسهیل شده و از آغاز خرداد ماه سال جاری فعالیت صادراتی مربوط به فولاد دیگر احتیاج به تیک صادراتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت ندارد.

با همه اینها تنگناها بر سر تولید شرکت های فولادی به علت کمبود برق، معضل جدیدی است که بر سر راه افزایش صادرات فولاد ایران در ماه های آتی قرار گرفته است .

در بازه زمانی سه ماهه ابتدایی سال جاری، صادرات فولاد میانی کشور رقمی بالغ بر ۱ میلیون و ۶۱۸ هزار تن که از افزایش 55 درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال پیش حکایت دارد .

سهم صادرات بیلت و بلوم در این بازه زمانی از کل صادرات فولاد میانی کشور رقمی در حدود 1 میلیون و 55 هزارتن و سهم صادرات اسلپ رقمی بالغ بر 563 هزار تن بوده است.

در دوره سه ماهه ابتدایی سال، صادرات اسلپ از رشد خیره کننده 176درصدی برخوردار بوده است در همین حال صادرات بیلت و بلوم فقط و تنها 26 درصد رشد داشته است. که در مقایسه با رشد صادرات اسلپ رقم اندکی محسوب می شود.

نگاهی به وضعیت صادرات محصولات فولادی

مجموع صادرات محصولات فولادی کشور در بازه زمانی سه ماهه ابتدایی سال جاری ۸۷۳ هزار تن بوده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال پیش از افزایش 125درصدی حکایت دارد.

از بین محصولات فولادی، سهم مقاطع طویل فولاد از صادرات فولاد کشور 784هزار تن بوده و این میزان صادرات از افزایش 129 درصدی حکایت دارد. بیش ترین سهم از میان صادرات کل محصولات فولادی متعلق به میلگرد است . که صادرات این محصول نسبت به دوره زمانی سال گذشته 142 درصد رشد داشته است و به رقم 684 هزار تن رسیده است.

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با افزایش ۹۸ درصدی در بازه زمانی ۳ ماهه نخست سال جاری ، به ۸۹ هزار تن رسیده است.

صادرات آهن اسفنجی در بازه زمانی ۳ ماهه ابتدایی سال جاری، با افزایش ۱۵۰۵ درصدی به ۳۲۱ هزار تن رسیده است.

دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در اردیبهشت ماه سال جاری با فرستادن نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه اعلام داشت که صادرات شمش فولادی (بیلت، بلوم و اسلب) بدون هیچ محدودیتی آزاد شده است و صادرات شرکت‌ها و واحد های تولیدی که لیست آن‌ها اطلاع رسانی شده است در بازه زمانی سه ماهه از تاریخ ۱ خرداد ماه سال جاری احتیاج به دریافت مجوز دفتر صنایع معدنی وزارت صمت و تیک صادراتی ندارند.

برطبق نامه ارسال شده ، در ضمن شرکت های فعال در زمینه تولید شمش فولادی برای آن میزان از شمشی که در بورس کالا داد و ستد نشده است امکان ورود به بحث صادرات را دارند . لغو تیک صادراتی وزارت صمت برای صادرات محصولات فولادی نیز از تاریخ ۲۵ اردیبهشت امسال عملیاتی شده است.

در ضمن بازرگانان و فعالان اقتصادی حوزه فولاد با خرید از رینگ صادراتی بورس کالا این امکان را پیدا می کنند تا به صادرات محصولات فولادی بپردازند. صادرات محصولات فولادی به وسیله شرکت‌های بازرگانی از اواخر سال 1397 طی بخشنامه ایی ممنوع شده بود .

حذف تیک صادراتی و آزاد شدن صادرات فولاد عملی سازنده در جهت بالا بردن تولید فولاد است. اما متأسفانه مشکلات ناشی از کمبود برق که از خرداد ماه آغاز شده است،

به مانعی جدی بر سر راه رشد تولید و صادرات فولاد کشور بدل شده و در تیرماه این مشکل با توقف کامل فعالیت های تولیدی شرکت‌های زنجیره فولاد مضاعف گردیده است.

افزایش مداوم صادرات و تولید فولاد کشور بدون دستیابی به خدمات اساسی نظیر آب، گاز و برق غیرممکن است و در این زمینه نیاز به بازنگری اساسی در برنامه ریزی مسئولین کشور می باشد

جدول زیر که جزئیات صادرات و واردات فولاد ایران در بازه زمانی ۳ ماهه اول سال 1400 را نشان می‌دهد، مشاهده کنید؛

جدول جزئیات صادرات و واردات فولاد ایران در بازه زمانی ۳ ماهه اول سال 1400

اشتراک گذاری