کشتی سازی یکی از قدیمی ترین اشکال تولید در جهان است که برخی از اولین اشکال کشتی های دریانوردی هزاران سال پیش ساخته شده اند. طی سال‌های متمادی، نوآوری‌ها و پیشرفت‌های متعدد نه تنها کشتی‌ها را سریع‌تر و بادوام‌تر، بلکه از نظر اندازه بسیار بزرگ‌تر کرده است – از طراحی‌های کلاسیک کشتی‌های چوبی در قرن‌های گذشته تا کشتی‌های ساخته شده از فولاد کشتی‌سازی.

نسل فعلی کشتی‌های امروزی این توانایی را دارند که آب‌ها را با سرعت بسیار بیشتری طی کنند در حالی که ظرفیت بار و مسافر بیشتری دارند. این امر همچنین باعث تولد یکی از بزرگترین صنایع در جهان شده است، به طوری که شرکت های کشتی سازی پس از هر بار پرتاب موفقیت آمیز هر کشتی درآمد زیادی به دست می آورند.

انواع فولادهای مورد استفاده در کشتی سازی

در حالی که توسعه وسایل نقلیه مانند اتومبیل و هواپیما، سفر را راحت‌تر از همیشه کرده است، کشتی‌ها به عنوان یکی از مؤثرترین راه‌ها برای سفر یا تحویل در مسافت‌های وسیع باقی مانده‌اند.

انواع فولاد مورد استفاده در کشتی سازی چیست؟

با بزرگتر شدن کشتی ها با گذشت سالها، تقاضا برای مواد قوی تر نیز افزایش یافته است. این منجر به توسعه فولاد کشتی سازی شد که ماده ای است که بهترین کیفیت صفحات فولادی را فراهم می کند و در عین حال به اندازه کافی بادوام است تا در برابر دریاهای خشن و شور مقاومت کند. مانند فولاد برای انواع مختلف صنایع، فولاد کشتی سازی نیز مطابق با استانداردهای دریانوردی ساخته می شود.

این بدان معنی است که باید ضخامت مناسب برای هر بخش از کشتی را داشته باشد و در عین حال قدرت مقاومت در برابر امواج و جریان های قوی را نیز داشته باشد.

فولاد کشتی سازی علاوه بر دوام بسیار بالا، بسیار انعطاف پذیر است و به کشتی سازان اجازه می دهد انواع مختلفی از منحنی ها و زوایای ایجاد کنند تا بهترین عملکرد را برای هر کشتی تضمین کنند.

با تبدیل شدن فولاد به یک ماده جدایی ناپذیر در صنعت کشتی سازی، در اینجا برخی از رایج ترین انواع فولاد کشتی سازی مورد استفاده در صنعت آورده شده است.

فولاد AH36

وقتی صحبت از فولاد کشتی سازی می شود، یکی از مهمترین ویژگی ها ضخامت هر صفحه فولادی است. کشتی‌ها دائماً با دریاهای مواج روبرو هستند، به این معنی که در هر سفر جریان‌ها و امواج قوی وجود دارد.

اکنون داشتن ضخامت مناسب می تواند باعث ایجاد سوراخ و ترک در کشتی شود که می تواند باعث واژگونی کل کشتی شود. این امر می تواند صدمات زیادی به خدمه و مسافران داخل هواپیما و همچنین آسیب رساندن به محموله و تجهیزات مهم در این فرآیند وارد کند.

برای جلوگیری از وقوع این سناریوها، توسعه فولاد کشتی سازی قوی تر ادامه یافت که منجر به معرفی فولادی مانند AH36 شد. AH36 که یکی از رایج ترین انواع فولاد کشتی سازی است، به دلیل دوام و استحکام کششی و استحکام تسلیم بسیار بالا در مقایسه با انواع فولادهای استاندارد مورد استفاده در صنایع دیگر شناخته شده است.

وقتی صحبت از ضخامت به میان می آید، AH36 می تواند تا 220 میلی متر ضخامت برسد که می تواند سطح محکمی برای بسیاری از کشتی های دریانوردی فراهم کند.

فولاد EH36

فولاد کشتی سازی به غیر از داشتن قدرت مقاومت در برابر سختی های سفر دریایی، برای تحمل سطوح مختلف دما نیز طراحی شده است. در نتیجه، EH36 ساخته شد، که نوعی فولاد کشتی سازی است که به دلیل توانایی مقاومت در برابر دمای شدید شناخته شده است.

کشتی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که طیف وسیعی از دما را تحمل کنند، زیرا تمایل دارند به طور منظم در مناطق گرمسیری و سردسیر سفر کنند. دما باعث انبساط و انقباض فلز می شود که می تواند باعث سایش و پارگی بیشتر فولاد معمولی شود.

استفاده از فولاد EH36 تضمین می کند که کشتی ها می توانند این تغییرات دما را در طول هر سفر تحمل کنند. این مقاومت در برابر دما همچنین جوش این صفحات فولادی را به هم آسان می کند که به بهبود کارایی ساخت بدنه و ساختار اصلی کشتی کمک می کند.

فولاد DH36

یکی دیگر از انواع فولادهای سنگین کشتی سازی که برای بخش های بزرگ کشتی استفاده می شود، ورق فولادی DH36 است که کیفیت فولاد عالی و دوام بالایی را ارائه می دهد.

به عنوان نوع دیگری از فولاد مورد استفاده برای بدنه کشتی و سازه های اصلی، ورق فولادی DH36 را می توان برای اهداف بازسازی استفاده کرد، که یک فرآیند استاندارد برای بهبود بخش های مختلف ساختار کشتی است. این نوع فولاد کشتی سازی در کشتی هایی مانند کشتی های تفریحی لوکس و کشتی های کانتینری بزرگ رایج است.

خلاصه

کشتی سازی یکی از قدیمی ترین صنایع در جهان است و استفاده از فولاد تنها به ساخت کشتی های بهتر با گذشت زمان کمک کرده است. با استفاده از این نوع فولادهای کشتی سازی، صنعت قادر خواهد بود تا طیف گسترده ای از کشتی ها را ایجاد کند که استحکام و عملکرد برتر را ارائه می دهند.