انواع لوله مانیسمان در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. امروزه از مدل های مختلف جوشکاری در مراحل ساخت لوله های درز دار استفاده می شود و پس از این فرآیند لوله ها می توانند در صنایع مختلف که فشار در آنها بالا می باشد مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از این صنایع عبارت است از:

  • صنایع هیدروکربنی و پالایشگاهی
  • جابجایی گاز و نفت
  • اکتشافات مختلف
  • صنعت تولید سیلندرهای هیدرولیک و غیره.

به دلیل اینکه برخی از لوله های درز دار از کیفیت پایینی برخوردار هستند در قسمت هایی از صنایع که فشار بالا می باشد از لوله هایی که درز ندارند و یا از لوله مانیسمان استفاده می شود.

در واقع انواع لوله های مانیسمان به دلیل دارا نبودن خط جوش به راحتی می میتوانند در برابر عوامل مختلف مانند تنش های فیزیکی و فشار به راحتی مقاومت کنند و حتی خود را با شرایط آب و هوایی گوناگون وقف دهند.

انواع لوله مانیسمان

دلیل اینکه در انواع لوله های مانیسمان خط جوش وجود ندارد این است که، نداشتن خط جوش باعث می شود جوانه زنی، نشت، عیوب و رشد تَرک در آنها ایجاد نشود و همین امر هم باعث مقاومت بالای انواع لوله مانیسمان می‌شود.

از انواع لوله مانیسمان در صنایع حساس به صورت گسترده استفاده میشود، بیش از ۱۰۰ سال است که از این لوله ها در صنایع مختلف بهره گیری میکنند. نام لوله مانیسمان را از روی برادران مانیسمان آلمانی که در واقع تولید کننده اصلی این لوله ها بودند، گرفته شده است.

برای ساخت انواع لوله مانیسمان شمش های فولادی را از طریق غلطک، کشسانی حرارت بالا، عبور از زره و یا روش هایی مانند گریز از مرکز به لوله مانیسمان تبدیل می کنند. مطمئناً انواع لوله مانیسمان که با این روش تولید می‌شود در بازار از دیگر لوله‌ های ساخته شده قیمت گزاف تری دارد.

یکنواخت بودن لوله مانیسمان باعث می شود که به لحاظ استحکام مکانیکی، تحمل در برابر خورندگی، تحمل در مقابل حرارت و تحمل در برابر فشارهای حداکثری در آنها بیشتر باشد و در قسمت هایی از صنعت که لازمه دقت بالا می باشند موثرتر عمل کنند.

بهترین انواع لوله مانیسمان:

در واقع لوله های مانیسمان جزو لوله های فولادی به حساب می آیند اما عموماً قطر آن ها کم می باشد و مطمئنا اگر در صنعتی به قطره بزرگتری از لوله مانیسمان احتیاج باشد روند ساخت آنها تغییر کرده و مطمئنا هزینه های گزافی را در پی خواهد داشت.

انواع لوله مانیسمان بنا به کاربرد، اندازه، رده و مصارفشان در مدل های گوناگونی دسته بندی می شوند، عموماً لوله های مانیسمان در اندازه های ۱۲ و ۶ متری رده‌های ۲۰ تا ۸۰ و ۱۲۰ تا ۱۴۰ ساخته می شوند. رده هایی که بیشتر در صنعت های مختلف کاربرد دارد، رده چهل و رده بیست می باشد.

در واقع تقسیم بندی لوله های مانیسمان بنا به کارخانه های تولیدی آنها صورت می گیرد، زیرا تعداد کارخانه هایی که این لوله ها را تولید می کنند به دلیل فرآیند تولید ویژه لوله ها بسیار محدود می باشند، البته نکته حائز اهمیت این است که انواع لوله مانیسمان در هر کارخانه که تولید شود میبایست دارای استانداردی واحد باشد، زیرا این لوله ها جزو تجهیزات حساس به شمار می آیند.

قیمت لوله مانیسمان بسته به سایز و ضخامت لوله تعیین می شود.

عملیات ساخت لوله مانیسمان به چه شکل صورت میگیرد

این لوله ها به وسیله دو غلطک نورد، بلیت های استوانه ای و دستگاه ماندرل سوراخکاری به لایه‌های درون خالی استوانه‌ ای مبدل می شوند. از دیرباز تا به امروز این رویه در ساخت انواع لوله مانیسمان روند ماندگاری خود را به همین شکل طی کرده است، اما در عصر امروز با مدرن شدن تجهیزات صنعتی و کارخانه ای این محصول به طریقه های گوناگونی تولید می شود. باید اضافه کرد دقیقاً همین روشها باعث اختلافات در قیمت های این لوله ها شده است.

عموماً سه روش برای تولید لوله های بدون درز در صنایع مربوطه وجود دارد، این سه روش تولید عبارت است از:

  • روش سنبه کاری به صورت چرخشی
  • روش ریخته گری برمبنای قدرت گریز از مرکز
  • روش ریخته گری پاششی.

مصارف استفاده انواع لوله مانیسمان

کاربرد این لوله ها در صنایع مختلف بسیار محدودتر از انواع دیگر لوله می باشد، اما می‌توان به راحتی در صنایع حساس از این لوله ها بهره گیری کرد زیرا هیچ لوله‌ ای توانایی و ویژگی های لوله های مانیسمان را ندارد.

همانطور که در این مقاله اشاره شد به دلیل اینکه لوله های مانیسمان درز و جای جوش ندارند و به صورت یک تیکه تولید می شوند قدرت آنها در مقابل فشار بسیار افزایش پیدا کرده است و البته یک نکته دیگر که در خصوص ویژگی‌ های این محصول می‌توان گفت این است که ضریب اطمینان بسیار بالایی را دارا می باشند، بنابراین صنایع حساس به هیچ عنوان از لوله های دیگر استفاده نمی کنند و با وجود گران قیمت بودن این لوله ها برای حفظ ایمنی و کیفیت صنعت خود از آنها استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاری