ده ها سال است که از لوله های مسی به عنوان خطوط آبرسانی در خانه ها استفاده می شود و شما احتمالا آنها را زیر کابینت یا زیرزمین خود دیده اید. اکثر مردم می دانند که قطرهای مختلف لوله ها وجود دارد؛ اما آنچه شما ممکن است متوجه نشوید، ضخیم بودن برخی از انواع لوله های مسی نسبت به بقیه است.

دانستن تفاوت بین انواع لوله های مسی و بهترین کاربرد برای هر کدام، به شما کمک می کند هنگام شروع یک پروژه تعمیر یا نوسازی لوله کشی در خانه یا محیط کار خود، آگاهانه انتخاب کنید. در این مقاله درباره انواع لوله های مسی و نحوه استفاده معمول آنها در داخل و خارج از خانه همه چیز را بیاموزید.

انواع لوله های مسی

1. لوله مسی K

از بین انواع لوله های مسی، دیواره های نوع K بیشترین ضخامت را دارد و بادوام ترین است. ضخامت دیواره لوله با توجه به قطر لوله متفاوت است. لوله ½ اینچ نوع K دارای ضخامت دیواره 0.49 اینچ است؛ در حالی که ضخامت نوع ¾ اینچ ضخامت 0.65 اینچ دارد. همچنین ضخامت K باعث شده که بیشترین وزن و بالاترین قیمت را داشته باشد.

انواع لوله های مسی

لوله های مسی نوع K را در زیر سینک ظرفشویی یا متصل به سایر لوله کشی ها پیدا نخواهید کرد. تا حدودی به این دلیل که کار با آنها به راحتی مانند انواع دیگر مس نیست؛

اما بیشتر به دلیل هزینه های زیاد است. ضخامت K در سیستم های لوله کشی تجاری، سیستم تهویه مطبوع و آبپاش استفاده می شود؛ اما معمولا در تاسیسات اصلی آب زیرزمینی وجود دارد. یک لوله نازک تر می تواند زیر زمین خرد یا فرو ریخته شود؛ اما K دوام بیشتری دارد؛ به این معنی که هر چند سال یک بار نیازی به حفر نیست.

لوله K با مارک های سبز متمایز می شود، هم به صورت سفت و سخت و هم به صورت رول های انعطاف پذیر موجود است. معمولا رول های انعطاف پذیر نوع K را برای شبکه های آب زیرزمینی پیدا می کنید؛ زیرا در ترانشه راحت تر اجرا می شوند، به اتصالات احتیاج ندارند و می توانند با اتصالات فشرده سازی و مشعل استفاده شوند. شکل سخت لوله های نوع K به احتمال زیاد برای کاربردهای تجاری داخلی و سیستم های آب پاش استفاده می شود.

بهترین برای خطوط اصلی آب زیرزمینی است و به دلیل سهولت استفاده و دوام در موارد زیرزمینی مانند شبکه های آب استفاده می شوند.

2. لوله مسی L

اگر چه کاملا به ضخامت K نیست؛ اما ضخامت دیواره آن برای لوله قطر ¾ اینچ 0.45 اینچ است. با این حال هنوز هم کاملا مقاوم است و می توان از آن به روش های بیشتری استفاده کرد. نوع L به اندازه کافی گوشتی است که می تواند در کاربردهای زیرزمینی استفاده شود؛ اما اغلب برای جایگزینی یا تعمیر خطوط آب استفاده می شود.

اگر در خانه ای مشکل آب مانند آب سخت شناخته شده باشد، مس نوع L اغلب گزینه اصلی است؛ زیرا آب سخت به راحتی لوله های نوع M از دیواره های ضخیم نمی پوشد.

با نوع آبی و مجهز به سیستم های تامین آب داخلی، سیستم های گرمایش آب گرم و محافظت در برابر آتش مانند سیستم های آبپاش، نوع L معمولا در میان انواع لوله های مسی استفاده می شود. این لوله هم در رول انعطاف پذیر و هم در لوله های سفت و سخت وجود دارد. همچنین در لوله های صلب که معمولا برای لوله کشی داخلی آب و رول های انعطاف پذیر که در زیر زمین و خارج از خانه استفاده می شوند.

این بهترین حالت برای کاربردهای مختلف به خصوص خطوط داخلی آب است و گزینه ای بادوام برای نصب و تعمیر لوله های آب خانگی است.

3. لوله مسی M

ضخامت دیواره نوع M برای لوله های قطر ¾ اینچ 0.32 اینچ است و آن را به دیواره ای نازک تر از نوع K و L تبدیل می کند. گرچه به نظر می رسد این یک نکته برای لیست “مخالفان” باشد؛ اما واقعا اینگونه نیست: در لوله مسی نوع M کمتر مس وجود دارد که باعث می شود آن سبک تر، سخت تر شود و کار با آن راحت تر باشد. از همه بهتر، هزینه آن کمتر از انواع دیگر لوله های مسی است!

نوع M دارای علائم قرمز است و دارای رول های انعطاف پذیر و لوله های سخت است. اگرچه به دنبال راه اندازی سیستم آب در خانه خود هستید، لوله مسی M با وجود اینکه معمولا در کاربردهای زیرزمینی در فضای باز از آن استفاده نمی شود، کاملا مناسب و بادوام است. در واقع، قیمت ارزان قیمت آن را به محبوب ترین لوله مسی برای سیستم های آب خانگی تبدیل کرده است.

بهترین برای خطوط آب خانگی است و گزینه ای محبوب برای اجرای خطوط آب خانگی محسوب می شود.

4. لوله DWV مس

حروف DWV مخفف تخلیه، زباله و تخلیه هستند و یک یادآوری مفید است که لوله DWV فقط برای استفاده در خطوط تخلیه و تخلیه تأیید می شود. قطر لوله های DWV مس بیشتر از انواع دیگر مس است و با مارک زرد مشخص می شود. این دیواره همچنین دارای دیواره های نازک تری نسبت به انواع دیگر لوله های مسی است، ضخامت دیواره 0.40 برای یک قطعه لوله 1 اینچی ، کوچکترین قطر موجود برای DWV. دیواره های نازک روی لوله مسی DWV فقط می توانند حداکثر فشار 15 psi را تحمل کنند؛

انواع لوله های مسی

از این رو دامنه استفاده از آن محدود است. این اغلب در خانه های قدیمی دیده می شود؛ اما اگر خانه جدیدتری دارید، خود را به زحمت نیندازید و به دنبال لوله DWV مسی در خطوط تخلیه یا تخلیه خود نباشید. به این علت که در ساخت و سازهای جدید حذف شده است و جایگزین آن لوله PVC است.

بهترین حالت استفاده آن فقط در سیستم های تخلیه و تخلیه خانه های قدیمی وجود دارد؛ با این حال هنوز هم بعضاً در کارهای تعمیراتی استفاده می شود.

اشتراک گذاری