فولاد علیرغم اینکه یکی از سخت ترین و قوی ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز است، یکی از انعطاف پذیرترین ها نیز می باشد. این بدان معناست که آنها را می توان به شکل ها و اندازه های مختلف قالب گیری کرد و برای کاربردهای مختلف در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

از تیرآهن فولادی که برای استقرار پایه‌های سازه استفاده می‌شوند، تا لوله‌ فولادی که برای انتقال مایعات و مواد به کار می‌روند، استحکام و عملکرد فولاد آن را به یکی از مهم‌ترین مصالح امروزی تبدیل کرده است.

انواع ورق فولادی مورد استفاده در ساختمان

انواع صفحات فولادی مورد استفاده در پروژه های ساختمانی چیست؟

یکی از محبوب ترین انواع محصولات فولادی صفحات فولادی (ورق آهنی) هستند که صفحات فلزی با ضخامت های متفاوت هستند. این صفحات به گونه ای طراحی شده اند که در برابر ضربه بالا، دمای شدید و مواد قوی مقاومت کنند و سطح ایمن را برای مکان ها و تجهیزات صنعتی مختلف فراهم کنند.

بسته به هدف و نوع صنعت، انتخاب نوع مناسب ورق فولادی برای داشتن موثرترین ماده در دسترس مهم است. در اینجا برخی از انواع رایج صفحات فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز آورده شده است:

صفحات فولادی کم کربن

شاید رایج ترین نوع ورق فولادی موجود در بازار، ورق های فولادی کم کربن است که در طیف گسترده ای از اهداف ساختمانی و صنعتی استفاده می شود.

یک ماده همه منظوره، صفحات فولادی کم کربن را می توان به راحتی در جای خود جوش داد، که باعث می شود هنگام ایجاد ساختارها و مقاطع بسیار مفید باشند.

صفحات فولادی کم کربن نیز به راحتی قابل برش و خم شدن هستند و به آنها اجازه می دهد تا به سازه ها و تجهیزات فولادی تبدیل شوند. این نوع صفحات فولادی در صنعت ساخت و ساز بسیار محبوب هستند، زیرا در مقایسه با انواع دیگر مواد فولادی، همه کاره و آسان هستند.

این نوع صفحات فولادی معمولاً در ضخامت های متفاوتی تولید می شوند که بسته به اندازه و هدف می تواند حدود چند میلی متر تا چند اینچ باشد. آنها همچنین می توانند به راحتی توسط ابزارهای مختلف برش داده شوند، به این معنی که برای برداشتن بخش هایی از صفحه نیازی به تجهیزات پیچیده ندارید.

صفحات شطرنجی (ورق آجدار)

یکی دیگر از انواع رایج ورق فولادی مورد استفاده در صنعت ساختمان، ورق های فولادی شطرنجی، ورق های فولادی استاندارد هستند که دارای الگوهای زاویه ای برجسته در سطح هستند.

این الگوهای زاویه ای برای کمک به چسبندگی بیشتر به سطح فولادی طراحی شده اند و حرکت روی آن را آسان تر می کند. این میزان لغزش و لغزش را که می توان در هنگام حرکت در اطراف اقلام، وسایل نقلیه و پرسنل در اطراف یک تأسیسات تجربه کرد، کاهش می دهد و در نتیجه ایمنی را بهبود می بخشد.

با سطوح مقاوم در برابر لغزش، این صفحات فولادی شطرنجی را برای ایجاد گذرگاه‌ها و مسیرهای عبور برای افراد و وسایل نقلیه ایده‌آل می‌سازد، و تضمین می‌کند که مسیرهای امن و مطمئنی برای حرکت در مناطق مختلف یک تأسیسات دارند.

نگهداری این صفحات فولادی نیز بسیار آسان است، زیرا سطح آن در برابر گرد و غبار، خاک، روغن و سایر انواع مایعات بسیار مقاوم است.

ورق های گالوانیزه

گالوانیزه کردن فرآیندی است که شامل قرار دادن بخش‌های فولادی در مذاب روی می‌شود، بنابراین لایه دیگری اضافه می‌شود که به استحکام بیشتر مواد کمک می‌کند. در حالی که این بیشتر در لوله کشی استفاده می شود، ورق فولادی گالوانیزه نیز برای کاربردهای مختلف در صنعت ساختمان استفاده می شود.

مانند صفحات فولادی مکم کربن، صفحات گالوانیزه را می توان قالب گیری و به اشکال مختلف درآورد و ساختارها و مقاطع را برای انواع پروژه ها ایجاد کرد.

در مقایسه با صفحات فولادی استاندارد، فولاد گالوانیزه استحکام بهتری دارد و در برابر انواع عناصر و مواد مقاومت بالاتری دارد. این همچنین به این معنی است که آنها می توانند بیشتر دوام بیاورند و مقاومت بالایی در برابر سایش و پارگی دارند و برای مناطقی که مواد قوی و دماهای متفاوت را کنترل می کنند ایده آل هستند.

ورق های BI و GI

نوع دیگری از ورق فولادی که با استفاده از گالوانیزه تولید می شود، صفحات فولادی BI و GI دارای یک لایه محافظ اضافی هستند که به آنها استحکام و مقاومت بالایی می بخشد. این صفحات فولادی صفحات کربنی هستند که از دو طرف با یک لایه روی پوشانده شده اند.

این فرآیند با استفاده از غوطه وری روی مذاب انجام می شود که مشابه ایجاد صفحات و لوله های فولادی است و همچنین از الکتروگالوانیزه استفاده می شود.

این فرآیند با عبور جریان الکتریکی از روی انجام می شود که روی سطح فولاد اعمال می شود. مانند صفحات فولادی گالوانیزه، صفحات فولادی BI و GI را می توان برای مناطقی که دماهای متفاوتی دارند و حاوی مواد قوی هستند استفاده کرد.

خلاصه

ورق های فولادی یکی از مهم ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساختمان هستند که برای ایجاد طیف گسترده ای از قطعات و مقاطع تشکیل دهنده شالوده سازه ها و یا حتی قطعات تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند. با شناسایی این نوع ورق فولادی، می توانید بدانید که کدام یک برای هر نوع پروژه ساختمانی مناسب است.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر بصورت لیست روزانه ارائه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.