ساختار و ظاهر میلگرد کلاف به شکل یک کلاف است که به دور یک محور فرضی پیچیده شده است و در سازه های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد کلاف در اندازه و اشکال مختلفی در بازار موجود است. در ادامه این مقاله  با نکات تکمیلی در این زمینه بیش تر آشنا خواهید شد.

روش تولید انواع کلاف

همان گونه در قسمت قبل توضیح داده شد، ساختار این نوع میلگرد به شکل کلاف و در هم پیچیده است. در ساخت کلاف از شمش فولادی و  با استفاده از بیلت در روش نورد گرم  صورت میگیرد.

در فرآیند تولید این میلگرد، شمش آهن پس از نورد گرم در غلطک کشش قرار می گیرد و سپس با استفاده از نورد سرد به سیم های مفتولی آج دار و ساده تبدیل می شود.

خصوصیات کلاف

از خصوصیات کلاف می توان به قطر داخلی ۸۵۰ میلی متر آن اشاره کرد. از کلاف در صنعت و ساختمان سازی استفاده می شود، برای مثال آرماتور سایز ۱۶ و با نام کلاف عرضی شناخته می شود، از کلاف عرضی برای ساخت خرپا در آرماتوربندی فونداسیون استفاده می شود.

استفاده از کلاف عرضی در صنعت ساختمان سازی به عنوان تکیه گاه صورت گرفته و عملکرد آن به گونه ای است که در هنگام رفت و آمد از لرزش و ایجاد صدا جلوگیری به عمل می آورد.

از آرماتور کلاف عرضی در سقف تیرچه بلوک و کرومیت استفاده می شود که استفاده از آن مستلزم رعایت نکات جانبی است. برای مثال در صورتی که سقف تیرچه بلوک دهانه ای بزرگ تر از ۴ متر داشته باشد، استفاده از این محصول اجباری می باشد.

استفاده از کلاف عرضی در ساختمان سبب می شود نیرو حاصل از بارها به صورت یکنواخت بر روی سقف توزیع شوند. هم چنین به کارگیری کلاف عرضی در سقف از پیچش تیرها در مکان هایی که بار منفرد وجود دارد، جلوگیری به عمل می آورد.

انواع کلاف و کاربرد میلگرد کلاف

انواع کلاف از لحاظ شکل

میلگرد کلاف ساده

 کلاف ساده به ۴ دسته تقسیم بندی می شود و در از سایز ۵.۵ تا ۱۶ میلی متر در بازار موجود است. دسته ای از این نوع میلگرد ساده که سایزی بین ۵.۵ تا ۸ میلی متر دارند، با نام مفتول یا وایر معروف هستند. ساخت این محصول در کارخانه تا سایز ۱۲ صورت گرفته و برای اندازه های بزرگ تر باید سفارش داده شوند.

کلاف آجدار

کلاف آجدار در دو اساندارد A۲ و A۳ موجود است و قیمت کلاف آجدار  در مقایسه با قیمت کلاف ساده، بیش تر است. قیمت این نوع محصول بر اساس دسته و سایز  و شرکت تولید کننده ی آن تعیین می شود.

تقسیم بندی کلاف از لحاظ میزان کربن مصرفی در ترکیب آن

وایر راد کم کربن

همان گونه که از اسم وایر راد کم کربن بر می آید از خصوصیات این محصول می توان به درصد کربن پایین، قابلیت کشش پذیری بالا و امکان جوش پذیری بالا اشاره کرد. چکش خواری این محصول بالا بوده و دارای قابلیت نورد در حالت سرد و کنترل ازدیاد طول مناسب است.

وایر راد متوسط

استفاده از وایر راد متوسط به عنوان ماده اولیه در کارخانه ها معمول است و به شکل مفتول در ساخت

  • کابل های برق
  • ساخت فنر
  • سیم بکسل
  • صنایع تایر سازی

مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاف آجدار

وایر راد پر کربن

همان گونه که از نام حدس می زنید، این محصول از درصد کربن بالایی در ترکیب آلیاژی خود برخوردار است و این سبب می شود، قابلیت انعطاف پذیری و چکش خواری کم تری داشته باشد. موارد استفاده از این محصول مشابه وایر راد متوسط است.

بخوانید! مقایسه مقاومت سازه بتنی و فلزی در برابر زلزله

بیشترین موارد مصرف کلاف

  •  مصارف ساختمانی
  • در ساخت المان های مختلفی مانند خرپا و تیرچه، سیم بکسل، زنجیرهای فلزی و سیم خاردار
  •  صنایع الکترودسازی و جوشکاری
  • صنایع فنرسازی
  • در توری حصاری، فنس و گابیون
  •  فولاد زیردستی، فولاد تبدیلی و مفتول خوش تراش
  • در ساخت پیچ، پرچ و میخ

نحوه نگهداری از میلگرد و کلاف

هنگام حمل و نقل و نگهداری میلگرد نکاتی را باید مدنظر داشت. در زمان انبار کردن میلگرد و کلاف عموما از خرک های چوبی استفاده می شود. انجام این کار از تماس مستقیم میلگرد با خاک و عوامل رطوبت زا که دلیل زنگ زدگی فولاداست، جلوگیری می کند.

باید به یاد داشت که در هنگام انبار کردن فولاد از پوشش نایلونی استفاده نشود. چرا که انجام این کار می تواند احتمال زنگ زدگی را تا میزان زیادی بالا ببرد.

کارخانه های معتبر تولید  کلاف

در ایران کلاف در کارخانه های متفاوت تولید می شود. میزان تولید این کارخانه ها بیشتر از مصرف داخل است، که در نتیجه به خارج از کشور نیز صادر می شود. بزرگ ترین تولید کننده میلگرد در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان است.

 از دیگر کارخانه های معتبر می توان به کلاف آجدار فولاد کویر کاشان، کلاف آجدار نورد کوثر اهواز، کلاف آجدار گروه صنعتی فولاد یزد، کلاف آجدار شرکت شیراز پولاد نورد و … اشاره کرد.

این کارخانه ها علاوه بر انجام سفارشات معمولی، سفارشات صنعتی و ساختمانی خاص را هم بر عهده می گیرند. تقریبا همه کارخانه ها از یک استاندارد کلی بهره می گیرند.

اشتراک گذاری