انواع مختلف فرآیندهای ساخت فلز چیست؟

  1. جوشکاری
  2. ماشینکاری
  3. ریخته گری
  4. آهنگری
  5. اکستروژن
  6. تاشو

وقتی صحبت از محصولات فلزی ساخته شده در صنایع مختلف می شود، ممکن است همیشه از پیچیدگی فرآیندهای مربوطه آگاه نباشید. بسته به نوع محصول فلزی که تولید شده است، انواع عملیات پیچیده برای انجام تغییرات مورد نظر در مواد وجود دارد. به طور خاص، این عملیات شامل انواع مختلفی از فرآیندهای ساخت فلز است که مواد خام فلز را به حداکثر می رساند.

به عبارت ساده، ساخت فلز شامل تولید ماشین‌ها یا سازه‌های مبتنی بر فلز از مواد خام است. برخی از نمونه‌های این محصولات نهایی شامل انواع محصولات فولادی مانند لوله‌ فولادی، ورق آهنی، میلگرد و مواردی از این قبیل است.

اگر می خواهید در مورد انواع مختلف فرآیندهای ساخت فلز بیشتر بدانید، به خواندن ادامه دهید.

جوشکاری

جوشکاری شخص

این فرآیند شاید یکی از رایج ترین فرآیندهای ساخت فلز باشد. اگر ایده ای در مورد جوشکاری دارید، زمانی اتفاق می افتد که دو یا چند قطعه فلزی با استفاده از گرما، فشار و سایر فرآیندهای فیزیکی با هم ترکیب شوند.

روش های مختلفی برای جوشکاری وجود دارد مانند جوشکاری با قوس فلزی گازی، جوشکاری با قوس فلزی با چوب یا محافظ و جوشکاری قوس تنگستن گازی.

در فرآیند جوشکاری قوس فلزی گاز، یک گاز محافظ در امتداد یک الکترود سیمی اعمال می شود. در تمام این فرآیند، یک منبع برق ثابت و مستقیم برای تسهیل فرآیند جوشکاری استفاده می شود.

از سوی دیگر، جوشکاری قوس فلزی با چوب یا محافظ شامل استفاده از جریان الکتریکی با دمای بالا برای تشکیل قوس بین فلزات و چوب الکترود است.

در نهایت، جوشکاری قوس تنگستن گازی معمولاً برای اتصال محصولات فلزی سنگین‌تر مانند فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. این فرآیند شامل استفاده از یک سیم لوله ای حاوی یک شار است. برخلاف فرآیند جوشکاری قوس فلزی گاز، GTAW از گاز محافظ استفاده نمی کند.

ماشینکاری

ماشینکاری به طور کلی به عنوان فرآیندی توصیف می‌شود که شامل شکل‌دهی و تغییر فیزیکی یک محصول از طریق حذف مواد نامطلوب از آن است. با این اوصاف، ماشینکاری به سادگی یک راه واحد برای حذف مواد ناخواسته را توصیف نمی کند. این ماده را می توان با آسیاب کردن، تراشکاری یا سوراخکاری استخراج کرد تا به نتیجه مطلوب دست یافت.

بهترین مثال برای توضیح حفاری ورق فلزی سوراخ‌دار است. به زبان ساده، حفاری از یک مته چرخشی با سرعت بالا استفاده می کند که یک سوراخ دایره ای در مواد فلزی ایجاد می کند.

از طرف دیگر، تراشکاری شامل یک تراش فلزی یا تراشکاری است که ابزاری است که به منظور ایجاد محصولات فلزی با اندازه گیری های دقیق تر مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند معمولاً روی فلزات سخت تر و سنگین تر استفاده می شود.

در نهایت می توان از آسیاب برای مواد خام فلزی بزرگ و کوچک استفاده کرد. در این فرآیند از کاتر به منظور حذف مواد ناخواسته و شکل دادن به سطح کار فلزی حاصل به شکل دلخواه استفاده می شود.

ریخته گری

ریخته گری فلزات

این فرآیند یکی از قدیمی ترین انواع شناخته شده ساخت فلز در جهان است. حدود 6000 سال است که انجام می شود. همچنین می توان گفت که ریخته گری یکی از ساده ترین فرآیندهای ساخت فلز است، زیرا شامل ریختن یک فلز مذاب در قالب یا قالب می شود.

پس از آن مواد اولیه مذاب به مرور زمان سفت می شود تا محصول مورد نظر تولید شود. بدون تفکر عمیق، می توان گفت که اقلام روزمره زیادی وجود دارد که به روش ریخته گری تولید شده اند. برخی از نمونه‌های این موارد می‌تواند پیچ‌ها، میخ‌های چدنی، رینگ‌های خودرو و چندین قطعه موجود در داخل یک ساعت کوچک باشد.

آهنگری

آهنگری شامل استفاده از نیروی کوبنده ثابت برای شکل دادن به فلز است. در حالی که بسیاری از محصولات می توانند از این نوع فرآیند به دست بیایند، رایج ترین عامل آهنگری مورد استفاده معمولاً یک چکش یا قالب بزرگ است که تا زمانی که یک شکل به وجود آید به قطعه کار ضربه می زند.

شکل دادن به فلزات به این روش می تواند در دمای اتاق و یا با اعمال حرارت زیاد انجام شود. آهنگری نیز مانند ریخته‌گری توسط آهنگرها برای تولید محصولات آهنی ساخته شده مورد استفاده در زندگی روزمره استفاده می‌شود. همراه با چکش از سندان برای نگه داشتن قطعه فلزی در جای خود استفاده می شود.

اکستروژن

اکستروژن فلزی

فرآیند اکستروژن در درجه اول در ساخت قطعات فلزی مستقیم و بلند استفاده می شود. با استفاده از یک پرس هیدرولیک پرقدرت، یک فلز در قالب فشرده می شود.

اجزای زیادی در قالب اکستروژن وجود دارد که عبارتند از: ظرف، پروفیل، ابزار پرس، میله آلومینیومی، پانچ، پیستون پرس و روغن هیدرولیک. همه این قطعات باید به درستی عمل کنند تا کل فرآیند منجر به یک محصول فلزی دقیق شود.

هدف از اکستروژن تولید یک محصول فلزی با سطح مقطع خاص است – خواه گرد، مستطیل یا T شکل. آلومینیوم، مس، منیزیم، فولاد و سرب انواع فلزاتی هستند که معمولاً تحت فرآیند اکستروژن قرار می گیرند.

تاشو

مشابه فرآیند ریخته‌گری، تا کردن یک فرآیند ساده ساخت فلز است. این به سادگی شامل خم کردن یا تا کردن یک قطعه کار فلزی با پرس ترمز است.

ورق های فلزی معمولاً محصولاتی هستند که از این فرآیند حاصل می شوند. این مواد در بسیاری از صنایع مختلف از جمله هوانوردی، خودروسازی و صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

خلاصه

انواع مختلف فرآیندهای ساخت فلز بر روی مواد خام فلزی به منظور تولید محصولات فلزی برای مصارف مختلف اعمال می شود. در حالی که برخی از این فرآیندها از کاربرد مداوم انرژی الکتریکی یا گرمایی استفاده می کنند، برخی از فرآیندها به سادگی نیاز به دستکاری فیزیکی در سطوح یا درجات مختلف دارند.

امیدواریم راهنمای بالا شما را به اطلاعات کافی در مورد برخی از روش‌های تولید محصولات فلزی در صنایع مجهز کرده باشد.