آمریکا یکی از فعالان بزرگ بازار فولاد است به طوری که هم حجم تولید بالایی دارد و هم در مقاطعی بازار داخلی را به کمک واردات متوازن می‌سازد. یکی از بخش‌ها و حیطه‌هایی که بخاطر بحران شیوع ویروس کرونا ، دستخوش تغییرات عظیمی شده و نمی‌توان اثر این ویروس بر آن را نادیده گرفت، بازار فولاد است.

اما برای درک تغییرات بازار فولاد ، طبیعتاً باید نگاهی داشته باشیم به بزرگان و غول‌های صنعتی که همواره، در گردش حجم عظیمی از مواد خام و فلزات سهم دارند. پس با ما همراه باشید تا در یک یادداشت خبری-تحلیلی، تا ضمن نگاهی به یکی از جدیدترین اخبار واصله در مورد بازار فولاد آمریکا، تا حدودی نقش این کشور در این بازار عظیم را بررسی کنیم.

نقش آمریکا در بازار فولاد

آمریکا، پس از مجموع اتحادیه اروپا، دومین کشور بزرگ واردکننده این فلز گرانبهاست. این در حالی است که خود چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده، در این حیطه است. این نشان می‌دهد بازار کشور آمریکا، به نسبت بازار بزرگی است که حتی حجم عظیم تولیدات خود پاسخگوی نیازهای آن نیست و در عمل این کشور به یکی از قطب‌های واردات فولاد بدل شده است.

با در نظر داشتن این موضوع، می‌توان گفت کمترین تلاطمی در بازارهای این کشور، می‌تواند منجر به عظیم‌ترین سیل‌هایی در بازار جهانی و خروج قیمت ها از حال توازن شود.

حجم واردات فولاد ایالات متحده، ماه به ماه در حال افزایش است

ایالات متحده آمریکا، در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا ، به عنوان یکی از غول‌های صنعتی جهان، در مصرف و تولید فولاد، با شوک شدیدی روبرو شد؛ شوکی که تقریباً به تمام بازارها و کشورهای صنعتی وارد شد. حال پس از آن شوک عظیم، اخبار رسمی، خبر از تلاش گام به گام بازار فولاد آمریکا، برای ریکاوری و احیای ظرفیت‌های پیشین می‌دهند.

تا جایی که در آخرین خبر شاهد افزایش حجم واردات فولاد به شکل ماهانه هستیم و در ماه اخیر، یعنی اکتبر نیز این افزایش محسوس بوده است. رفته رفته با گذشت زمان و فاصله گرفتن از شوک شدید ویروس کرونا ، حال بازار فولاد آمریکا در حال شکوفایی مجدد است اما این اتفاق قطعاً به طور ناگهانی و در یک آن انجام نخواهد شد.

در حال حاضر به طرز چشمگیری شاهد افزایش واردات بیلت فولاد، دال، توارهای تقویت‌کننده و ورق‌های نورد سرد، هستیم. ایالات متحده در ماه اکتبر 1.36 میلیون تن مشتقات و انواع تولیدات فولاد را در وارد کرده است. این رقم مطابق، نسبت به ماه قبل آن یعنی سپتامبر، افزایشی 18.9 درصدی داشته است؛ همانطور که قابل حدس است در ماه سپتامبر شاهد واردات فولاد به میزان 1.15 میلیون تن بودیم.

این فلز گرانبها، در اشکال مختلف و با کاربردهای مختلفی در دسترس است

اما به طور اختصاصی در مورد برخی از محصولات نیمه‌ساخته فولاد، رشد به مراتب بیشتری را در ماه اکتبر شاهد هستیم. واردات شمش، بیلت، شمشه و اسلب  (تختال)، با افزایش غول‌آسا و اعجاب‌انگیز، 191 درصدی مواجه است! این یعنی در حالی که میزان واردات مشتقات و تولیدات فوق در ماه سپتامبر به عدد 80 هزار تن رسیده بود، در ماه نوامبر به 233 هزار تن افزایش یافته است! رقم افزایش ماهانه واردات میله‌های تقویت‌کننده نیز در ماه اکتبر 95 درصد بوده و به 76 هزار تن رسیده است.

اشتراک گذاری