وضعیت و قیمت سنگ آهن در بازار جهانی و بازار ایران

در هفته گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی دارای خلوص 62 درصد در چین در آغاز با توجه به رکود موجود در بازار فولاد جهانی و نبود نقدینگی مناسب تا میزان 10 دلار در هر تن کاهش پیدا کرد اما با توجه به چشم انداز مثبتی که در بازار وجود داشت تا آخر هفته دوباره به قیمت 217 دلار در هر تن سی اف آر هفته قبل برگشت است.

افزایشی که در بازار فولاد وجود داشت بیش از آن که از سمت کارخانه ها و کارگاه های صنعتی باشد از سمت بازرگانان و تجار که نقش واسطه ای در بازار دارند بود و همین تقاضاهم بیشتر برای خرید سنگ های آهن با خلوص بالا و متوسط وجود داشت.

در مجموع روند بازار سنگ آهن در حال حاضر همچنان مبهم و غیر قابل پیش بینی است.

در بازار صادرات ایران، سنگ آهن مگنتیت با خلوص 61 درصد تا 2 دلار افزایش قیمت داشته است و به قیمت 176.6دست پیدا کرده است. هر تن سنگ آهن هماتیت با خلوص 61 درصد نیز با همین میزان افزایش قیمت، به رقم 175.5 دلار در هر تن فوب دست یافت.

وضعیت و قیمت قراضه در بازار جهانی

در هفته گذشته بازار واردات قراضه 20-80 در ترکیه در رکود به سر می برد و تحرک خاصی در این بازار به چشم نمی خورد؛ دادوستد خاصی صورت نگرفت و عرضه کننده ها در برابر رغبت بازار به افت قیمت، تسلیم نشدند، میانگین نرخ بازار 495 دلار در هر تن سی اف آر بود و متقاضیان نیز بر پیشنهادهای خود در عدد 500 تا 505 دلار در هرتن سی اف آر اصرار ورزیدند.

قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 2 دلار افزایش قیممت به قیمت 442 دلار در هر تن فوب دست پیدا کرد. میانگین نرخ قراضه وارداتی سنگین در منطقه شرق آسیا نیز در قیمت 513 دلار در هر تن سی اف آر رسید که از کاهش 2 دلاری در قیمت هفتگی این محصول در این منطقه، خبر می داد.

در بازار داخلی ایالات متحده نیز قراضه خرد شده در قیمت 503 دلار هر لانگ تن ثابت ماند و هیچ افزایش یا کاهش قیمتی را تجربه نکرد.

وضعیت و قیمت بیلت در بازار جهانی

میانگین نرخ بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 10 دلار کاهش قیمت به عدد 640 دلار در هر تن فوب رسید.

در ترکیه نرخ بیلت وارداتی 665 دلار در هر تن سی اف آر بود که از کاهش 5 دلاری حکایت داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز از 685 تا 700 دلار به 685 دلار هر تن فوب رسید. که کاهش محسوسی را نشان می دهد

در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با 15 دلار کاهش قیمت به 680 دلار هر تن سی اف آر رسید که از کاهش قابل توجهی حکایت داشت.

در ضمن نرخ پایانی بیلت صادراتی ایران نیز از 628 تا 640 دلار به 602 تا 635 دلار در هر تن فوب رسید که کاهش محسوسی را در بازار بیلت صادراتی ایران نشان می داد.

وضعیت و قیمت بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در هفته گذشته چندان نوسانی نداشت و از ثبات نسبی برخوردار بود. به علت آرامش موجود در بازار آهن اسفنجی، بیشتر فعالین این عرصه، این امید را داشتند که قیمت، روند کاهشی به خود بگیرد اما مقاومت دلار در کنار ادامه صادرات شمش و رخداد قطعی برق در کشور، جلوی افت قیمت را گرفت .

تحلیل بازار فلزات در هفته گذشته در بازار جهانی و بازار ایران

وضعیت و قیمت مقاطع در بازار جهانی

در هفته ای گذشت قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس با 13 دلار کاهش به قیمت 777 دلار در هر تن فوب رسید

در کشور چین قیمت میلگرد صادراتی از 895 دلار به 884 دلار رسید که از یک افت محسوس در قیمت میلگرد در هفته پیش حکایت دارد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 12 دلار افزایش قیمت داشته و به قیمت 740 دلار در هر تن فوب رسید.

در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد 8 دلار کاهش قیمت داشته و قیمت 750 دلار در هر تن سی اف آر را ثبت کرده است

در ضمن در بازار داخلی اروپا میلگرد به قیمت 810 دلار نرخ گذاری شد. در بازار ایالات متحده نیز میلگرد به قیمت960 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید

وضعیت و قیمت مقاطع در بازار ایران

قیمت میلگرد

به علت عدم تغییر در قیمت شمش، قیمت میلگرد نیز نوسان خاصی نداشت این در حالی بود که سطح تولید میلگرد با افت محسوسی مواجه شده بود که این خود باعث تاخیر تحویل کالا از سمت کارخانه ها به متقاضیان و خریداران میلگرد شده بود.

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن در هفته گذشته روند کاهشی را تجربه کرد این در حالی اکثر کارشناسان بازار فلزات معتقدند که قیمت تیرآهن در بالاترین مقدار خود قرار دارد و دیگر رشدی را برای این کالای با اهمیت در ساخت و ساز، قائل نیستند.

وضعیت و قیمت ورق در بازار جهانی

در هفته گذشته قیمت ورق سیاه صادراتی سی آی اس با کاهش روبرو بود و با از دست دادن عدد 1007 دلار به رقم 987 دلار در هر تن فوب رسید. اما در انتهای هفته با درز کردن خبر اعمال تعرفه 15 درصدی بر فولاد صادراتی روسیه ورق برگشت و جو بازار را کمی متعادل کرد و همین خبر باعث شد که عرضه کننده ها در فروش خود تعجیل نکنند.

بازار با پیشنهادهای 990 تا 1000 دلار در هر تن فوب هم روبرو شد. بازار در انتظار بررسی اثرات این تصمیم و اثرات آن بر قیمت ها است. میانگین قیمت ورق گرم صادراتی چین با افت محسوسی از عدد 898 دلار به 878 دلار در هر تن فوب نزول کرد

در ترکیه نیر نرخ ورق گرم وارداتی در عدد 1042 دلار در هر تن سی اف آر باقی ماند و نوسانی را نداشت. در جنوب شرق آسیا قیمت ورق گرم صادراتی بر روی عدد 945 دلار در هر تن سی اف آر بدون تحرک ثابت ماند

تحلیل بازار فلزات در هفته گذشته در بازار جهانی و بازار ایران

اما در بازار داخلی اروپا ورق گرم با افزایش 13 یورویی به رقم 1178 یورو در هر تن درب کارخانه دست پیدا کرد. در بازار ایالات متحده نیز ورق گرم با افزایش قیمت روبرو بود و از رقم 1685 دلار به 1713 دلار در هر شورت تن درب کارخانه افزایش قیمت پیدا کرد.

در ضمن در هفته گذشته اسلب صادراتی ایران بدون تغییر در قیمت، در عدد 774 دلار در هر تن فوب نوسانی را تجربه نکرد. اما اسلب سی آی اس با کاهش قیمت روبرو شد و با 5 دلار کاهش قیمت به 920 دلار در هر تن فوب رسید.

وضعیت و قیمت ورق در بازار ایران

ورق گرم

در روز دوشنبه هفته گذشته قیمت ورق دو میلی متر در فولاد مبارکه اصفهان 233000 ریال قیمت گذاری شد که تا اواخر روز چهارشنبه با افت بسیار اندکی به عدد 232000 ریال رسید. همان طور که گفتیم این نوسان اندک در حالی است که هر چند سرعت عرضه بسیار پایین است اما تقاضای بازار هم به همان نسبت در سطح پایینی قرار دارد.

ورق اکسین

قیمت ورق اکسین با کاهش محسوسی روبرو بود که ناشی از کاهش تقاضا در بازار است.

ورق کاویان

ورق کاویان در هفته گذشته نوسان خاصی را تجربه نکرد که ناشی از مدیریت عرضه و تقاضا توسط کارخانه بود.

ورق روغنی

قیمت ورق روغنی نیز در هفته گذشته با افت قیمت مواجه شد که این افت، محصول کاهش تقاضا در بازار است.

ورق گالوانیزه

اما قیمت ورق گالوانیزه در هفته گذشته با افزایش محسوسی روبرو بود که این افزایش قیمت از دو عامل بالا رفتن قیمت ارز و افزایش قیمت روی سرچشمه می گیرد.

تحلیل هفته بازار فلزات ایران

در شرایط کنونی بازار همچنان در حالت انتظار قرار دارد و منتظر شروع فعالیت دولت جدید و عملکرد این دولت در حوزه فلزات است. اخبار پراکنده ای هم که در مورد مذاکرات وین و برجام که به گوش می رسد باعث شده تا بازار جانب احتیاط را رعایت کند.

در همین شرایط بیشتر فعالین بازار فلزات تمام هم و غم خود را مصروف افزایش نقدینگی می کنند زیرا جو غالب بازار این نکته را پذیرفته که با احیای برجام ، نرخ ارز و به دنبال آن نرخ اجناس و کالاها با کاهش روبرو خواهد شد و این خود یکی از دلایل مهمی است که تقاضا در بازار با کاهش قابل تامل قیمت آهن آلات روبرو شده است.

اشتراک گذاری