وضعیت و قیمت سنگ آهن در بازار جهانی و بازار ایران

در طی هفته گذشته با کاهش تقاضای فولاد و دیدگاه منفی موجود در بازار، در شروع کار، قیمت سنگ آهن وارداتی با خلوص 62 درصد در کشور چین از 217 دلار در هر تن سی اف آر به رقم 214 دلار کاهش پیدا کرد سپس با افزایش قیمت فولاد در بازار فولاد چین، با رشدی محسوس خود را به عدد 219 دلار رساند اما در انتهای هفته دوباره کاهش محسوسی را تجربه کرد و به عدد 216 دلار نزول کرد.

در بازار صادرات ایران، سنگ آهن مگنتیت با خلوص 61 درصد کاهشی2 دلاری را تجربه کرده و عدد 174.6 در هر تن فوب و سنگ آهن هماتیت با خلوص 61 درصد نیز با همین مقدار کاهش قیمت عدد 173.5 دلار در هر تن فوب را ثبت نمود

وضعیت و قیمت قراضه در بازار جهانی

در هفته گذشته بازار واردات قراضه سنگین 20-80 در ترکیه بدون نوسان بود و تحرک خاصی را نشان نداد. میانگین نرخ بازار تغییر محسوسی را ثبت نکرد و با 4 دلار افزایش عدد 499 دلار در هر تن سی اف آر را ثبت کرد.

قراضه آهن صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با کاهش 2 دلاری به حدود 440 دلار در هر تن فوب دست پیدا کرد. میتنگین نرخ قراضه وارداتی سنگین در منطقه شرق آسیا نیز 518 دلار در هر تن سی اف آر بود که 5 دلار بهبود قیمت هفتگی داشت.از افزایش 5 دلاری حکایت داشت.

در بازار داخلی امریکا نیز قیمت قراضه فولاد خرد شده در قیمت 503 دلار در هر لانگ تن بدون نوسان باقی ماند.

وضعیت و قیمت بیلت در بازار جهانی

بازار بیلت سی آی اس هفته گذشته، هفته بدون نوسانی را سپری کرد. هنوز فعالان بازار در انتظار مشخص شدن روند بازار هستند.

میانگین نرخ بیلت در هفته گذشته از قیمت 640 دلار به 620 تا 630 دلار در هر تن فوب در حرکت بود. در بازار ترکیه نرخ بیلت وارداتی قیمتی در حدود 660 تا 665 دلار را ثبت کرد که از کاهش محسوسی حکایت می کرد.

بیلت صادراتی ترکیه نیز در 685 دلار در هرتن بدون تحرک خاصی باقی ماند. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نرخ بیلت وارداتی از نرخ680 دلار به 670 تا 675 دلار هر تن سی اف در نوسان بود.

در ضمن قیمت پایانی بیلت صادراتی ایران نیز از ارقام 602 تا 635 دلار به 600 تا 612 دلار در هر تن فوب نزول داشت

وضعیت و قیمت بیلت در بازار فولاد ایران

قیمت شمش در هفته گذشته روند صعودی داشت این در حالی بود که فعالان بازار انتظار کاهشی بودن قیمت را داشتند . علت افزایش قیمت را می توان در عوامل زیر جستجور کرد

  1. بازار سازی بورس کالا،
  2. بخش نامه وزارت صمت
  3. افزایش نرخ ارز

وضعیت و قیمت مقاطع در بازار جهانی

هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس 22 دلار افت قیمت داشت و یه رقم 750 دلار در هر تن فوب نزول کرد. در بازار چین نرخ میلگرد صادراتی با کاهشی 11 دلاری به رقم 873 دلار در هر تن فوب رسید. میلگرد صادراتی ترکیه نیز در قیمت 740 دلار هر تن فوب نرخ گذاری شد و تحرک خاصی را نشان نداد. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد 5 دلار کاهش قیمت داشته عدد 745 دلار در هر تن سی اف آر را برای خود ثبت نمود. در ضمن در بازار داخلی اروپا، میلگرد در قیمت 818 یورو در هر تن درب کارخانه قیمت گذاری شد که 8 یورو افزایش قیمت داشت. در بازار ایالات متحده نیز میلگرد در قیمت 960 دلار در هر شورت تن درب کارخانه بدون هیچگونه تحرکی، باقی ماند.

وضعیت و قیمت مقاطع در بازار ایران

قیمت میلگرد

در هفته گذشته نرخ میلگرد در بازار ایران روندی صعودی به خود گرفت. افزایش نرخ شمش و بالا رفتن قیمت ارز، عامل این روند صعودی بود. این در حالی است که تقاضا در بازار بسیار با اختیاط صورت می گیرد.

نمودار قیمت میلگرد

قیمت تیرآهن

در هفته گذشته نرخ تیرآهن کمی افزایش نشان داد اما بازار تحرک خاصی از خود بروز نداد.

نمودار قیمت تیراهن

قیمت ورق

نمودار قیمت ورق

هفته گذشته ورق سیاه صادراتی سی آی اس 17 دلار کاهش قیمت داشته و به رقم 970 دلار در هر تن فوب نزول کرد. میانگین قیمت ورق سیاه صادراتی در بازار چین نیز با روندی کاهشی از قیمت 878 دلار به 846 دلار در هر تن فوب سقوط کرد.

در بازار ترکیه نرخ پایانی ورق گرم وارداتی از قیمت 1042 دلار هفته پیش به 1010 دلار در هر تن سی اف آر سقوط کرد. ورق گرم وارداتی در بازار جنوب شرق آسیا نیز در قیمت 950 دلار در هر تن سی اف آر نرخ گذاری شد که از رشد 5 دلاری حکایت داشت.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم با 8 یورو افزایش قیمت به رقم 1183 یورو در هر تن درب کارخانه ارتقا یافت. در بازار ایالات متحده نیز ورق گرم از قیمت 1713 دلار به رقم 1743 دلار در هر شورت تن درب کارخانه افزایش قیمت یافت.

در ضمن هفته گذشته اسلب صادراتی ایران از قیمت 774 دلار به 730 تا 770 دلار هر تن فوب نوسان داشت. اسلب سی آی اس نیز 5 دلار کاهش قیمت داشت و به رقم 915 دلار در هر تن فوب نزول کرد.

وضعیت و قیمت ورق در بازار ایران

ورق سیاه

در هفته گذشته نرخ ورق دو میلیمتر رول در مبارکه اصفهان روز دوشنبه 230000 ریال قیمت گذاری شد که تا روز چهارشنبه به 234000 ریال افزایش قیمت پیدا کرد. . قیمت ورق گرم اندکی افزایش قیمت داشت؛ علت این افزایش قیمت، بالا رفتن قیمت ارز و محدودیت عرضه مبارکه بود.

قیمت ورق اکسین

در هفته گذشته ورق اکسین روند نسبتا بدون نوسانی را تجربه کرد و بازار آن نیز بسیار بی تحرک بود.

نمودار قیمت ورق اکسین

قیمت ورق کاویان

در هفته گذشته ورق کاویان روند بدون نوسانی داشت که ناشی از کنترل کارخانه و رکود موجود بازار بود.

نمودار قیمت ورق کاویان

قیمت ورق سرد

در هفته گذشته قیمت ورق روغنی افت محسوسی داشت که دلیل آن افت نرخ فولاد مبارکه در بورس بود. با توجه به قطعی برق برای واحدهای مصرف کننده، این امکان وجود دارد که این روند با شیب بسیار اندک برای مصرف کننده تداوم پیدا کند.

قیمت ورق گالوانیزه

در هفته گذشته قیمت ورق گالوانیزه روند بدون تحرکی را سپری کرد که ناشی از عدم نوسان قیمت ورق گرم بود.

نمودار قیمت ورق گالوانیزه

تحلیل هفته قیمت آهن آلات  :

باید گفت چند عامل در روند قیمت های می توانند تاثیرگذار باشند و روند نزولی را به قیمت ها تحمیل کنند که این عوامل عبارتند از:

  1. امضای سند برجام و پایین آمدن قیمت ارز: البته این مسئله نمی تواند چندان تداوم داشته باشد به این دلیل که ارزهای وارد شده در صورت مثبت بودن مذاکرات، و تبدیل آن ها به ریال خودبخود باعث رشد پایه پولی کشور خواهند شد. با توجه به احتیاج واحدهای تولیدی به تسهیلات شبکه بانکی برای چرخش چرخ تولید، این امر دور از انتظار نیست.
  2. کاهش قیمت ها در بازار جهانی: با بررسی بازار در چند هفته گذشته، یک روند بدون نوسان را می توان در بازهای جهانی شناسایی کرد، با توجه حجم نقدینگی موجود در بازار جهانی، انتظار روند کاهشی پایدار در سطح بازارهای جهانی بعید به نظر می رسد.
  3. افزایش نرخ بهره در بازارهای مالی ایالات متحده: این افزایش نرخ در بلند مدت باعث کاهش تقاضا در یازار ایالات متحده می گردد.

عوامل تاثیرگذاری که ممکن است بازار فولاد را همچنان با روند صعودی، حفظ کند و یا از کاهش قیمت ها به طور محسوسی ممانعت به عمل آورد؛ به طور عمده عبارتند از :

  •  عامل نخست، خارج شدن هند از شرایط همه گیری کرونا: این امر باعث می شود که هند نقش یک عرضه کننده عمده فولاد را در بازار جهانی کم رنگ تر از پیش ببیند.
  • عامل دوم، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی که یک عامل موثر بر روی تمامی اقلام و خدمات است به ویژه در زمینه حمل و نقل جهانی
  •  سومین عاملی که بسیار حیاتی است به کار افتادن چرخ تولید در ایران است که موجب بالارفتن تقاضا در بازار داخلی خواهد شد.
  • عامل چهارم، که به سرعت بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد بخشنامه جدید وزارت صمت در زمینه صادرات مقاطع است. این بخشنامه دست همه صادرکنندگان در زمینه صادرات مقاطع باز می گذارد و در کوتاه مدت باعث افزایش صادرات خواهد شد.
  •  آخرین عامل، بحث قطعی برق در واحدهای تولیدی است که موجب افت تولید خواهد شد و عرضه را به شدت با مشکل مواجه می کند.

اشتراک گذاری