تفاوت فولاد نورد گرم و نورد سرد چیست؟

  1. تولید فولاد نورد گرم
  2. مزایای فولاد نورد گرم
    • مقرون به صرفه
    • احیای ساده
    • تولید طیف گسترده ای از اشکال
  1. تولید فولاد نورد سرد
  2. مزایای فولاد نورد سرد
    • سطح براق خوب
    • نرخ تولید بالا
    • سرعت قالب گیری سریع

وقتی صحبت از تولید فولاد می شود، انواع مختلفی از فرآیندها درگیر است. یکی از این روش ها نورد نام دارد که به دو نوع فولاد نورد گرم و سرد منشعب می شود. بحث بین فولاد نورد گرم در مقابل نورد سرد همچنان ادامه دارد تا مشخص کند کدام فرآیند مطلوب تر است.

به عبارت ساده، نورد یک فرآیند ساخت فلز است که شامل تشکیل فلزات مذاب، یا انواع دیگر مواد به محصولاتی مانند ورق، سیم، میلگرد و مانند آن است. این فرآیند بیشتر برای تولید انبوه فولاد استفاده می شود که در آن محصولات فولادی نهایی می توانند در صنایع خودروسازی، ساختمانی یا مسکونی استفاده شوند.

اگر می خواهید در مورد تفاوت های فولاد نورد گرم و نورد سرد بیشتر بدانید، به خواندن ادامه دهید.

تولید فولاد نورد گرم

تولید فولاد نورد گرم

فولاد نورد گرم به فرآیندی اطلاق می شود که در آن فولاد در معرض دماهای بالا قرار می گیرد تا محصول نهایی ورق تولید شود. به عنوان یک فرآیند ساخت فلز، این کار در کوره ها انجام می شود، جایی که دمای حدود 926 درجه سانتیگراد روی فلز اعمال می شود. به طور معمول، محدوده دمای اعمال شده بالاتر از دمای تبلور مجدد مواد یا دمایی است که در آن ساختار کریستالی با دانه درشت‌تر فولاد با کریستال‌های دانه‌ریز جایگزین می‌شود و محصولاتی را ایجاد می‌کند که شکل‌گیری آن‌ها آسان‌تر است.

در تولید فولاد نورد گرم، فرآیند با یک طول بزرگ و مستطیلی شکل از فلز شروع می شود که به آن بیلت می گویند. پس از آن، بیلت در معرض دمای بالا قرار می گیرد و سپس به صورت رول بزرگی صاف می شود.

اگرچه این فقط مرحله پیش پردازش است، زیرا شمش هنوز در معرض حرارت ثابت است و تحت چندین غلتک درجه صنعتی اجرا می شود. هدف از این کار این است که بتوان به پایان مطلوب دست یافت. برای راحتی، ورق فلزی را به سیم پیچ می پیچند و می گذارند تا خنک شوند.

از آنجایی که ورق فولادی پس از قرار گرفتن در دمای بالا خنک می شود، این فرآیند ممکن است منجر به بی نظمی بیشتر در شکل محصول شود. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که در کاربردهایی که دقت در ابعاد واقعاً حیاتی نیست، به‌ویژه پروژه‌های ساختمانی، تیرآهن، مقاطع ساده یا انواع دیگر برنامه‌های مفیدتر است.

مزایای فولاد نورد گرم

اکنون که در مورد تولید فولاد نورد گرم آموخته اید، اکنون مهم است که فواید بسیاری را که ارائه می دهد را درک کنید. دانستن مزایای این فرآیند می تواند به فرد کمک کند تا مشخص کند که چرا باید این فرآیند را به عنوان مثال بر فولاد نورد سرد ترجیح دهند.

در حالی که فواید بسیار دیگری از فولاد نورد گرم وجود دارد، تمرکز بر روی سه مورد زیر خواهد بود: مقرون به صرفه بودن، کاهش زیاد، و قابل تولید در طیف وسیعی از اشکال.

مقرون به صرفه

یکی از مزایای تولید فولاد نورد گرم مقرون به صرفه بودن آن برای تولید کننده است. یکی از دلایل اصلی این امر این است که ابعاد ورق فولادی حاصل در فرآیند تولید بسیار مهم نیست. این بدان معناست که برای تولید شکل مورد نظر نیاز به آسیاب کمتری است. بعد از اینکه فولاد تحت دمای بالا قرار گرفت، قبلاً اجازه داده می شود تا خود به خود خنک شود، به این معنی که تمرکز کمتری روی دقت ابعادی وجود دارد.

احیای ساده

فرآیند نورد گرم نیز منجر به احیای راحت تر می شود. به طور کلی، احیا به فرآیندی اطلاق می شود که شامل واکنش هایی است که برای به دست آوردن فلزات از اکسیدهای آنها استفاده می شود. این فرآیند شامل استفاده از موادی است که جذب اکسیژن بیشتری نسبت به فلز دارند. با کاهش زیاد فولاد نورد گرم، این نوع واکنش شیمیایی می تواند در سناریوهای بسیار بزرگتر انجام شود.

تولید طیف گسترده ای از اشکال

در نهایت، فولاد نورد گرم می تواند منجر به تولید مواد دیگری مانند سیم، ورق فولادی و مانند آن شود. اشکال مختلف حاصل می تواند مواد فولادی تولید شده از این نوع فرآیند را در بسیاری از صنایع مفید کند.

تولید فولاد نورد سرد

فولاد نورد سرد

تولید فولاد نورد سرد شامل فرآیند فیزیکی فشرده تری است. نورد سرد معمولاً پس از اینکه یک ماده فولادی تحت نورد گرم قرار گرفت شروع می شود.

فولادی که اجازه داده شده خود به خود خنک شود، در معرض فرآیندهای تنش های بیشتر است. محصول به دست آمده دارای ابعاد دقیق تر و اشکال دقیق تری است. با نورد سرد، بسیاری از بی نظمی های سطح قبلی صاف می شوند.

تمایز یک محصول فولادی که تحت نورد سرد قرار گرفته است نسبتاً آسان است. آنها معمولاً از نظر ظاهری براق تر هستند و هنگامی که لمس می شوند کیفیت روغن مانندی دارند زیرا بافت آنها بسیار صاف است. به عنوان مثال، لوله فولادی حاصل از نظر شکل یکنواخت تر هستند، در حالی که میلگرد فولادی دارای لبه های ریزتر و درشت تر هستند.

مزایای فولاد نورد سرد

برخی از مزایای فولاد نورد سرد قطعاً به دقت محصول مربوط می شود. علاوه بر این، فولاد نورد سرد در مقایسه با فولاد نورد گرم دوام بیشتری دارد.

با این وجود، مزایای دیگر نورد سرد شامل پرداخت خوب، سرعت تولید بالا و سرعت قالب گیری سریع است.

سطح براق خوب

داشتن روکش فولادی خوب بسیار ضروری است، به خصوص برای اهداف زیبایی شناختی. موارد زیادی وجود دارد که از لوله های فولادی در ساخت و سازهای در معرض یا کارهای مسکونی استفاده می شود. روکش صاف هر ماده فولادی که تحت نورد سرد قرار گرفته است، ظاهر جذاب تری را ایجاد می کند. علاوه بر این، می تواند بسیاری از عناصر دیگر را در یک سازه خاص یا در هر کاربری ساختمانی تکمیل کند.

نرخ تولید بالا

فولاد نورد سرد که به عنوان یک فرآیند ثانویه برای نورد گرم در نظر گرفته می شود، بدون شک نرخ تولید بالاتری را به همراه خواهد داشت. دلیل این امر این است که بسیاری از فرآیندها قبلاً بر روی فولاد در طول فرآیند نورد گرم انجام شده است. نورد سرد صرفاً با هدف صاف کردن بیشتر لبه ها، ایجاد پوشش های براق تر و حذف بیشتر بی نظمی ها در محصول فولادی است.

سرعت قالب گیری سریع

نورد سرد نیز راهی سریع‌تر برای قالب‌گیری فلز تلقی می‌شود. نیازی به پیچیدگی بیشتر در این نوع پردازش نیست، زیرا بسیاری از کارهای فشرده قالب گیری قبلاً از طریق فرآیند نورد گرم انجام شده است. از دیدگاه سازنده، این کیفیت به آنها زمان بیشتری برای تمرکز بر روی انواع دیگر فرآیندهای تولید فولاد می دهد. برای مثال، هرکسی که ممکن است نیاز به تامین عمده‌فروشی لوله‌ فولادی با دقت بیشتری داشته باشد، می‌تواند به راحتی آن را در کمترین زمان دریافت کند.

خلاصه

دانستن تفاوت بین فولاد نورد گرم و نورد سرد به سادگی درک فرآیندهایی است که در پشت هر یک از این روش های ساخت فلز نقش دارند. برای تکرار، فولاد نورد گرم فرآیند فیزیکی فشرده‌تری است، زیرا شامل تغییر شکل اولیه مواد فولادی خام به شکل‌های دلخواه می‌شود – البته با توجه کمتر به ابعاد دقیق. از طرف دیگر نورد سرد به منظور صاف کردن لبه های ناصاف در فولاد نورد گرم انجام می شود و محصولات فولادی با ابعاد دقیق تری ایجاد می شود.

امیدواریم راهنمای بالا به شما در درک این دو نوع فرآیند ساخت فلز کمک کرده باشد.