تیسن‌کروپ یکی از غول‌های فعال در عرصه تولید فولاد در قاره اروپاست که برترین تولیدکننده کشور آلمان نیز محسوب می‌شود. البته آرسلور میتال نیز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان در آلمان فعالیت دارد اما یک شرکت و برند آلمانی محسوب نمی‌شود.

غول‌های عظیم‌الجثه در دنیای تولید فولاد؛ تیسن‌کروپ آلمان

تیسن‌کروپ همواره با دو شرکت آلمانی دیگر یعنی (HKM) و سالگیتزر در زمینه تولید فولاد رقابت دارد اما همواره این شرکت با تفاوت معناداری از دو رقیب دیگر خود پیش است. تیسن‌کروپ از بسیاری نظرات مورد یک شرکت سرآمد و پیشگام در عرصه به کارگیری تکنولوژی‌های نوظهور است و نقش آن در پیشبرد صنعت تولید فولاد آلمان به شکل غیرقابل انکاری بالاست.

تاریخچه شرکت تیسن‌کروپ آلمان

آنچه که امروزه به عنوان شرکت تولید فولاد تیسن‌کروپ آلمان شناخته می‌شود، در سال 1999 و با تلفیق دو شرکت “تیسن آ.گ” و “کروپ” تأسیس شد. تیسن خود یک شرکت با سابقه بسیار طولانی در صنعت فولاد بود که از سال 1899 فعالیت خود را آغاز کرده بو. کروپ نیز سابقه قابل اعتنایی را در کارنامه داشت؛ شاید حتی عظیم و پربارتر.

شرکت کروپ به خودی خود بیش از 400 سال در حفاری و برداشت منابع طبیعی سابقه دارد و از حدود 170 سال قبول فعالیت خود در عرصه فرآوری فلزات را آغاز کرده است. در آغاز قرن بیستم کروپ عظیم‌ترین کمپانی اروپایی بود

آمار، اعداد و ارقام در مورد تولید فولاد

تمام آمار و اعداد و ارقام، حکم به بزرگی و عظمت این شرکت تولید فولاد می‌دهند. تیسن‌کروپ در سال 2019 از حیث تناژ فولاد تولیدی در بین برترین شرکت‌های جهان به رتبه 35 دست یافته و در اروپا نیز بدون در نظر گرفتن شرکت‌های روسی تولید فولاد، پس از آرسلور میتال در اروپا رتبه دوم و با احتساب کمپانی‌های روسی، در جایگاه پنجم قاره اروپا قرار می‌گیرد. تناژ تولیدی این شرکت در چهار سال اخیر به شرح زیر است:

  • در سال 2016 تناژ تولیدی 17.24 میلیون تن
  • در سال 2017 تناژ تولیدی 13.22 میلیون تن
  • در سال 2018 تناژ تولیدی 12.58 میلیون تن
  • در سال 2019 تناژ تولیدی 12.25 میلیون تن

این شرکت در سال مالی که 30 سپتامبر 2020 پایان آن محسوب می‌شود، 7.32 میلیارد یورو سفارش فولاد ثبت و تحویل داده است و عدد مذکور در این حیطه اصلاً عدد کمی محسوب نمی‌شود. تیسن‌کروپ در حال حاضر و مطابق آخرین صورت‌های مالی اعلام‌شده در مجموع بیش از 36.4 میلیارد یورو دارایی داشته و از بیش از 149 ملیت مختلف، بیش از 104 هزار کارمند فعال جذب کرده است.

جالب است بدانید در حال حاضر میانگین مدت زمان همکاری کارمندان با این شرکت بیش از 12.2 سال بوده و درصد رضایت شغلی کارمندان بیش از 83 درصد است! تیسن‌کروپ سالانه بیش از 790 میلیون یورو را صرف پروژه‌های تحقیقاتی کرده و تابحال بیش از 22 هزار پتنت را در زمینه‌های مختلف ثبت کرده است.

بحران‌ها و شرایط بد

به همان میزان به عظمت و توانایی‌های این شرکت پرداختیم، باید وضعیت بد و بحران‌های آن را نیز مد نظر داشته باشیم. تیسن‌کروپ برای چهارمین سال در 8 سال گذشته، درآمد خالص منفی ثبت کرده و در عمل سوددهی ندارد. شرکت در سال‌های 2013، 2018، 2019 و همچنین 2020 میزان سود منفی در بخش تولید فولاد ثبت کرده و در تلاش است تا با تعدیل نیرو از این بحران خارج شود.

تعداد کارمندان و کارکنان شرکت در سال 2013 بیش از 156 هزار نفر بوده اما امسال به کمتر از 104 هزار نفر کاهش یافته است.

البته نباید فراموش کرد این شرکت بخش‌های مختلفی دارد و اصل ضرر و زیان آن در بخش‌های مهندسی، کشتی‌سازی و آسانسورسازی بوده و تولید فولاد مجموعاً زیان زیادی را تجربه نکرده است.

اشتراک گذاری