بحران شیوع ویروس کرونا، به همان میزان که قربانیان زیادی را از میان انسان‌ها گرفته، به بازارهای جهانی هم رحم نکرده و در بسیاری از صنایع و حیطه‌ها، صدمات جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد کرده است.

یکی از این صنایع مادر، تولید فولاد و سایر صنایع وابسته به آن است؛ از قراضه تا فولاد خام، اغلب اشکال کاربردی و قابل استفاده این فلز گرانبها در چرخه معیوبی از تقاضا و عرضه قرار گرفته‌اند.

شاید این موضوع به کرات تشریح و مورد بررسی واقع شده و در عمل نیازی به شرح مجدد وضعیت بازار فولاد نباشد اما همچنان بررسی موردی و جزئی بازار کشورهای مختلف، خالی از لطف نیست. این بار قرار است به سراغ یکی از کشورهای نه‌چندان کوچک آمریکای جنوبی برویم؛ کلمبیا. صنایع تولید فولاد کلمبیا تنها قربانی بحران شیوع ویروس کرونا نیست اما بی‌شک یکی از سهمگین ضربات را در این اثنا دریافت کرده است.

کاربرد وسیع این فلز گرانبها در صنایع مختلف، باعث شده تا ماده‌ای استراتژیک و کلیدی در سیاست جهانی محسوب شود

فولاد خام کلمبیا؛ سومین تولیدکننده آمریکای جنوبی

پیش از پرداختن به آمار و ارقام موجود در مورد میزان تولید فولاد کلمبیا، باید خاطرنشان کرد این کشور سومین تولیدکننده بزرگ در آمریکای جنوبی است. هرچند کلمبیا در قیاس با برزیل با بیش از 35 هزار تن و آرژانتین با بیش از 5 هزار تن تولید فولاد، میزان بالایی از تولید را ندارد اما در عین حال نقش کلیدی در بازار آمریکای جنوبی دارد.

یکی از عللی که به سراغ این خبر از بازار فولاد کلمبیا رفتیم، همین جایگیری در میانه‌های لیست برترین تولیدکنندگان است. اخیراً و در سال جاری زمزمه‌هایی مبنی بر آسیب‌پذیری کشورهایی با تولید کمتر فولاد نسبت به غول‌ها وجود داشت اما کلمبیا نشان می‌دهد این ایده تا حد زیادی غلط است. البته پیش‌تر وضعیت را در آزوف‌استال اوکراین بررسی کردیم و متوجه شدیم به عنوان یک تولیدکننده در حجم متوسط نه‌تنها سقوط نکرده، بلکه رشد قابل توجهی هم از خود نشان داده است. پس با این وجود، صرف حجم تولید و قدرت بازار را نمی‌توان مبنایی برای تفکیک کشورهای آسیب‌دیده و آسیب‌ندیده در نظر گرفت.

تولید فولاد خام کلمبیا در حال سقوط؛ به چه میزان؟

بر مبنای گزارش (CPA)، تولید فولاد خام کلمبیا در ماه اکتبر سال جاری 22.6 درصد نسبت به اکتبر سال قبل کاهش یافته و به عدد ناامیدکننده 95 هزار تن رسیده است. این در حالی است که در یک پنجره زمانی طولانی‌تر نیز، یعنی از ژانویه 2020 تا اکتبر همین سال، نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل، 20.6 درصد تولید فولاد خام کاهش یافته است.

همچنین با در نظر داشتن این آمار نیز متوجه خواهیم شد در این مدت زمان 912 هزار تن فولاد خام تولید شده و میانگین تولید در هر ماه، 91 هزار تن بوده است. البته این رقم میانگین است و با بررسی نقطه‌ای آمار رسمی (CPA)، متوجه شدیم تولید در نقاط اوج بحران شیوع ویروس کرونا در کلمبیا، به اعداد فاجعه‌بارتری هم نزدیک شده است؛

به طور مثال در ماه می به 65 هزار تن و در ماه آوریل به تنها 33 هزار تن رسیده است! اما از حیطه فولاد خام که خارج شویم، در تولید و عرضه فولاد فرآوری‌شده شاید قدری اوضاع بهتر باشد اما همچنان آمارها ناامیدکننده هستند.

برهم خوردن تنظیم بازارها، اثرات بدی بر تمام فعالان این حوزه خواهد داشت

میزان خروجی ماه اکتبر در این بخش نیست به سال قبل 15.5 درصد سقوط داشته و به رقم 100 هزار تن رسیده است. همچنین در یک افق بلندتر، خروجی فولاد فرآوری‌شده از ژانویه تا اکتبر سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 20.1 درصد کاهش داشته است.

برای نتیجه‌گیری زود است

واقعیت این است که کلمبیا، تنها یکی از موارد خاص در قاره‌ها و نواحی مختلف جهان است که اقدام به بررسی آن کردیم. در حالی که برخی تحلیل‌گران بازار، اعتقاد داشتند که بازار کشورهایی که سطح بالایی از تولید فولاد نداشته و یا در کانون رقابت چین-اروپا-آمریکا نباشند، کمتر از سایرین آسیب دیده است؛

هرچند مثال‌های برای اثبات این ادعا وجود دارد اما مثال‌هایی برای رد آن هم کم نیستند. با این حساب نمی‌توان میزان تولید پیش از بحران شیوع ویروس کرونا را یک علت منطقی برای تخمین و پیش‌بینی در این مورد قرار داد. از سیاست‌های کلان و جزئی حوزه مدیریت تولید و فروش تا تعداد و میزان تقاضای شرکای تجاری، فاکتورهای کلیدی مختلفی وجود دارد.

اشتراک گذاری