ورق فولادی یکی از پرکاربردترین و اساسی ترین قطعات و سازه هایی است که در صنایع گوناگون به کار می رود. می توان گفت امروزه بدون این ورق ها تمام صنایع با مشکل مواجه شده و قادر به ادامه کار نخواهند بود.

از این روز تولید ورق فولادی یک صنعت مهم و حیاتی در تمام جهان به شمار می رود؛ به طوری که اگر کشوری بتواند مراحل تولید ورق فولادی را با موفقیت به انجام برساند، به پیشرفتی بزرگ در زمینه صنعت و تولید دست یافته است.

اساس تولید ورق فولاد، نوردکاری است که به شکل های گوناگون انجام می شود. در ادامه شما را گام به گام با انواع نورد و نحوه تولید ورق فولادی آشنا خواهیم کرد.

تولید ورق فولادی

نوردکاری از کی و کجا شروع شده است؟

خوب است پیش از این که به توضیح مراحل تولید ورق فولادی بپردازیم، به طور مختصر با تاریخچه فرآیند نورد آشنا شویم. سال هاست که استفاده از قطعات فولادی و به طور کلی فلزی روز به روز در حال افزایش است.

بدون شک قدمت تولید این قطعات، از جمله ورق های فولادی نیز بسیار طولانی است. می توان گفت فرآیند نورد در قرن 17 میلادی متولد شد و شروع به کار کرد. البته در آن زمان بیشتر از فلزاتی مانند سرب و قلع برای نوردکاری استفاده می شده است و سپس با گذشت زمان و رواج بیشتر استفاده از سازه های آهنی، نورد فولادی نیز وارد این عرصه می شود.

در سال های دور از غلتک های بزرگ چدنی برای تولید ورق فلزی استفاده می شد. به مرور این غلتک ها بزرگ تر و سنگین تر می شدند تا بتوانند ورق هایی با ضخامت مناسب تولید کنند.

نیروی مورد نیاز برای به حرکت در آوردن این غلتک ها نیز از توان اسب و همین طور نیروی آب تأمین می شده است. اما به مرور این فرآیند پیچیده تر و کامل تر شد تا جایی که امروزه مراحل تولید ورق فولادی بسیار متفاوت از غلتک های ساده و بزرگ قدیمی هستند.

برای آغاز فرآیند نورد به چه موادی نیاز است؟

مرحله مقدماتی خط تولید ورق فولادی، تهیه گندله است. سنگ آهنی که برای تبدیل به ورق فولادی، از معادن استخراج می شود ناخالصی های بسیاری مانند فسفر، سیلیس و سولفور به همراه دارد که باید از آن جدا شود. پس در اولین مرحله قطعات سنگ آهن شکسته شده و برای خالص سازی فرآوری می شوند. به این ترتیب گندله که همان آهن با درصد خلوص مناسب است به دست می آید، سپس پخته می شود تا برای تولید ورق آماده گردد.

انتقال گندله به کوره احیا مستقیم و یا کوره بلند

در این بخش از مراحل تولید ورق فولادی باید اکسیدهای آهن موجود در گندله، به آهن تبدیل شوند. بدین منظور گندله وارد واحد احیا می شود. ماده خارج شده از این مرحله یک قدم برای وارد شدن به فرآیند نورد نزدیک تر شده است.

ذوب در کوره قوس الکتریکی

اکنون خروجی کوره بلند یا کوره احیا مستقیم که می تواند آهن اسفنجی باشد به همراه قراضه آهن، به عنوان شارژ کوره قوس الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. مراحل تولید ورق فولادی، در این قسمت وارد فاز مهم تری می شود.

در کوره قوس الکتذیکی به کمک الکترودهای مخصوص، حرارتی تا 3000 درجه سانتی گراد مهیا می شود تا موارد وارد شده به کوره کاملاً ذوب شوند. خروجی این کوره آهن مذاب است که باید باز هم تحت بررسی قرار گرفته و به میزان کافی خالص شود تا برای ارسال به مرحله ریخته گری آماده باشد.

ریخته گری برای تولید شمش های فولادی

در این قسمت از مراحل تولید ورق فولادی نوبت به تولید شمش فولاد می رسد. مواد مذاب مرحله قبل دوباره در یک کوره قوس الکتریکی که این بار کوچک تر است قرار می گیرد و تمام آزمایشات لازم روی آن انجام می شود تا دقیقاً به همان ماده ای تبدیل شود که برای ریخته گری مورد نیاز است.

حال آهن مذاب داخل قالب های مخصوص ریخته می شود و به کمک جریان آب سرد می گردد. حاصل این مرحله شمش های فولادی است که ممکن است در سه نوع تختال، بلوم یا بیلت باشند. برای تولید ورق فولادی به شمش تختال احتیاج است.

یکی از مهم ترین مراحل تولید ورق فولادی: نورد گرم

حال نوبت به قسمت مهم ماجرا یعنی نورد گرم می رسد. در این مرحله از روش تولید ورق فولادی، شمش ها باید به ورق تبدیل شوند، یعنی لازم است ضخامت آن ها کاهش بسیاری پیدا کند.

بدین منظور، ابتدا تا دمای 1200 درجه سانتی گراد گرم شده و سپس بین غلتک های مخصوصی قرار می گیرند تا نازک تر شوند. البته با وجود این که خروجی این غلتک ها به نوعی ورق محسوب می شود، اما فرایند تولید ورق های فولادی همچنین ادامه دارد زیرا ضخامت ورق هنوز به حد کافی کم نشده است.

البته محصول همین مرحله نیز برای بسیاری از صنایع قابل استفاده است و ممکن است به درخواست مشتری برش سبک و سنگین روی آن انجام و در نهایت به شکل ورق فروخته شود.

این ورق ها برای مواردی مانند ساخت لوله های مخصوص انتقال سیالات، به کار برده می شود و می توان گفت برخی مواقع، مراحل تولید ورق فولادی همین جا به پایان می رسد.

البته لازم به ذکر است، فرایند نورد گرم به همین سادگی که بیان شد انجام نمی شود بلکه مراحل گوناگونی دارد که به طور مختصر عبارتند از: استفاده از کوره های پیش گرم، بخش پوسته شکن، نوردی با عنوان خشن کار، بخش میز انتقال تختال، پوسته شکن دوم و دستگاه برش، نورد نهایی، خنک کردن با آب و بسته بندی.

از روش تولید ورق فولادی

نورد سرد

کلاف های تولید شده در مرحله قبل، در این بخش دوباره زیر غلتک قرار می گیرند، ضخامت کمتری پیدا می کنند و با اسید شستشو داده می شوند. کلاف هایی که محصول نورد سرد هستند ممکن است تحت برش سبک و سنگین قرار بگیرند تا به ورق تبدیل شوند. ورق های به کار رفته در تولید لوازم خانگی یا ساخت بدنه خودرو، محصول همین مرحله هستند.

تکمیل مراحل تولید ورق فولادی با پوشش دهی

بسیاری از ورق های فولادی موجود در بازار، این مرحله را نیز گذرانده اند یعنی برای زیباتر شدن و از آن مهم تر، مقاوم تر شدن نسبت به خوردگی یا زنگ زدن، پوششی از رنگ، قلع با روی بر سطح آنها اضافه می شود. هر کدام از ورق های گالوانیزه، قلع اندود یا رنگی کاربردهای مخصوصی دارند و در بخش های خاصی از صنعت به کار می روند.

تکمیل مراحل تولید ورق فولادی با پوشش دهی

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری