در این مقاله می خواهیم راجع به تیرآهن لانه زنبوری با شما عزیزان صحبت کنیم و ببینیم چه مصارفی دارد. در سازه ها امروزه از تیرآهن لانه زنبوری بسیار استفاده می شود، از آنها نه به عنوان تیرهای اصلی بلکه به عنوان تیرهای فرعی در سقف استفاده می شود. یکی از دلایل استفاده زیاد از این تیرآهن صرفه اقتصادی آن است که بسیار مقرون به صرفه است.

مهمترین مصارف تیر آهن لانه زنبوری سقف های تیرچه بلوک است و کاملاً با بتن پوشیده می شود و مطمئناً باعث استحکام آن میشود. این بتن می تواند معایبی که در تیرآهن لانه زنبوری وجود دارد را به صورت چشمگیری از بین ببرد. در خصوص تیرآهن لانه زنبوری که با بتن کاملاً پوشیده می شود می توان گفت که در ابتدا این کار در سازه ها بیشتر به خاطر آتش سوزی ها بود که کمک کند آهن ذوب نگردد، حال می خواهیم بدانیم که این بتن چه تاثیری روی تغییر شکل های برشی می گذارد.

تیرآهن لانه زنبوری

این تغییر شکل ها وقتی با بتن پوشیده می شوند میزان تغییرشان بسیار متفاوت می شود، البته هیچ وقت نباید از این تیر آهن لانه زنبوری بدون پوشش بتنی استفاده کرد، اما متاسفانه برخی از افراد این کار را انجام می دهند و آن هم به خاطر ناآگاهی است.

تیرآهن لانه زنبوری با پوشش بتنی:

ابتدا برای تولید همچین تیرهایی پس از اینکه تیر آهن ساخته شد به صورت زیگزاگ آهن را برش می دهند البته در گذشته این کار به صورت دستی انجام می‌شد اما امروزه توسط دستگاه گیوتین و یا اینکه تیرآهن را حرکت می دهند و از وسط فک های ویژه‌ای این برش انجام میشود، البته نوع دوم بسیار تمیز تر است و با کیفیت تر. وقتی تیرآهن به شکل لانه زنبوری تولید می شود توان استحکامی آن به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.

در خصوص میزان تحمل تیرآهن لانه زنبوری باید به شما عزیزان بگویم که تحقیقات بسیاری پیرامون تیرهای معمولی و تیرآهن لانه زنبوری صورت گرفت که این تحقیقات در محدوده الاستیک و پلاستیک و مشخص کردن مقاومت آنها اعمال می شده. نتیجه آن این بود که تیرهای لانه زنبوری در جریان بارهای استاتیکی و دهانه های ساده بسیار بهتر عمل می کنند.

اشکال هندسی و ابعاد تیرهای لانه زنبوری مطمئناً بسیار دقیق محاسبه شده است، این ابعاد به صورت دقیق و با فاصله های مشخص از هم در در سراسر تیر ایجاد شده اند، زاویه های آنها عموماً حداقل ۴۵ درجه و نهایتاً ۷۰ درجه هستند که البته متداول ترین آنها زوایای ۴۵ و ۶۰ درجه است. زاویه ها را باید طوری طراحی کنند که تنش برشی افقی در تار خنثی از حد مجاز عبور نکند، در قوانین ملی سازه‌های ایران که در طراحی و اجرا در سازه های فلزی مرتبط است هندسه ای که در تیرهای لانه زنبوری وجود دارند از نظر این مقررات مجاز قلمداد شده اند.

البته این مقررات توصیه کرده است که در بهره‌گیری از تیرها با هندسه و علامت های دیگر حتماً باید احتیاط کرد. زاویه آلفا در تیر هایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد برابر ۶۳ درجه است و این به قوانین آیین نامه فولاد ایران نزدیک است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که برش تیرآهن های لانه زنبوری بسیار بر استحکام این محصول تاثیر گذار است، یعنی حتماً برششان با کیفیت باشد.

امتیازاتی که تیرآهن لانه زنبوری دارد از این قرار است:

  1. با مبدل شدن تیرآهن متعارف به تیرآهن لانه زنبوری مطمئناً مدول مقطع و ممان اینرسی مقطع تیر بیشتر می شود، ضمن اینکه همچنین تیری که ارتفاع زیاد تری دارد قویتر می شود و در عین حال، هم وزن تیر اصلی است.
  2.  پایین آوردن وزن مصالح و تیری سبکتر هم به لحاظ اقتصادی به صرفه تر خواهد بود و هم جابجایی.
  3.  از لانه های زنبوری که ایجاد شده در دل تیر، می‌شود لوله های تاسیساتی و همچنین سیم های برق را از آنها رد کرد.
  4.  طی فرایند تولید تیر آهن لانه زنبوری مطمئناً طول تیرآهن بسیار زیاد می شود و اگر استاندارد کافی لحاظ نشود بلاشک خطر تخریب تیر زیر بار وجود دارد.
  5.  امتیاز تیر آهن های لانه زنبوری همانطور که در بالا گفتیم ایجاد ممان اینرسی نسبتاً خوب، حول محور قوی تیرآهن ‏x است این ویژگی باعث می شود توان خمشی تیر آهن و همچنین سختی اش بسیار بیشتر می‌شود.
  6.  با توجه به اینکه در تیرآهن لانه زنبوری مرکز تیر ها تو خالی است، مطمئناً ساختمان از وزن کمتری برخوردار میشود و مشخصاً تخریبات زلزله که بسیار روی وزن تاثیر گذار است کم میشود و مطمئن هم چنین سازه ها به لحاظ ایمنی در سطح مطلوبی قرار می گیرد و میتواند بسیار متنوع پذیرتر باشند.
  7.  تیرآهن لانه زنبوری به خاطر سبک بودنش باعث می شود که وزن از روی ستون ها که مهمترین رکن اصلی یک ساختمان هستند به میزان قابل توجهی برداشته شود.
  8.  مطمئناً یکی از عوامل مهم در دنیای امروز ما صرفه جویی است، در هر چیزی. خوب تیرآهن لانه زنبوری در این موضوع نمره بالا می گیرد.
  9.  تیرآهن لانه زنبوری به مقدار قابل توجهی از بلندی سقف کم می کند به خصوص هنگامی که طرح های معماری فضای زیادی را در ساختمان و همچنین در قسمت سقف به طراحان ساختمان اجبار می کنند و آنها را مجبور می کنند که نباید ضخامت سقف زیاد شود.
  10.  تیرآهن لانه زنبوری بهتر از هر مدل دیگری می تواند بار موجود را تقسیم کند و مطمئناً این کار فقط از عهده تیرآهن لانه زنبوری بر می آید.

امتیازاتی که در اینجا برای شما ارائه کردیم بسیاری از طراحان را ترغیب می‌کند که از تیرآهن لانه زنبوری بهره بگیرند و این تیرآهن را از نقطه نظر استفاده همه جانبه نگاه کنند، اما متاسفانه با تمام این حُسن ها مهندسان رغبتی به استفاده از از تیرآهن لانه زنبوری ندارند.

دریافت قیمت و خرید تیرآهن

جهت خرید تیرآهن و دریافت راهنمای خرید تیرآهن با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت تیرآهن را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری