به گزارش پایگاه های خبری شرکت توانیر در نامه ای که سربرگ آن مزین به شعار سال 1400 «سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» است، شرکت های فولادی را ملزم به توقف تمام فعالیت های تولیدی خود کرده و اعلام نموده که حداکثر انرژی دریافتی شرکت های فولادی از شبکه برق سراسری باید به میزان 10 درصد دیماند مصرفی برق این شرکت ها، کاهش پیدا کند.

این دستور توقف فعالیت های شرکت های فولادی، از 15 تیرماه 1400 لازم الاجراست و شرکت هایی که از این دستورالعمل پیروی نکنند، برق آن ها تا اطلاع ثانوی قطع خواهد شد.

کمبود برق در سال جاری به یکی از چالش های اصلی تولید فولاد کشور بدل شده است. این در حالی است که شرکت برق منطقه ای قبل از این هم طی یک دستور العمل، از تعدادی از شرکت های سیمانی و تولید خودرو و فولادی کشور خواسته بود تا مصرف برق خود را به میزان 80 درصد پایین بیاورند.

در ادامه این روند در حال حاضر نیز خواستار توقف فعالیت های تولیدی شرکت های فولادی شده و دریافت برق این شرکت ها از شبکه سراسری برق کشور به میزان 10 درصد کاهش داده است.

متن کامل نامه توانیر به شرح زیر است:

«پیرو مصوبات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هیات محترم وزیران و مصوبه مورخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ستاد فرماندهی راهبری اوج بار وزارت نیرو و با توجه به محدودیت جدی در تامین برق به دلیل افزایش بیسابقه مصرف، بمنظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده، ضروری است نسبت به هشدار توقف فرآیند اصلی فعالیت مشترکان فولادی با حداکثر برق دریافتی از شبکه به میزان ۱۰ دیماند مصرفی از امروز به این دسته از مشترکان اقدام فرمایید. لازم است در صورت عدم همکاری برق مشترکان فوق الذکر تا اطلاع ثانوی قطع گردد. بدیهی است مسئولیت اجرای صحیح به عهده مدیران عامل شرکت ها خواهد بود».

تولید فولاد یک فعالیت مبتنی بر استفاده زیاد از انرژی است و کمبود انرژی به ویژه الکتریسته، هزینه های تولیدی این شرکت ها را به شدت افزایش می دهد و رخدادهای قطع برق، خسارات سنگینی به تجهیزات این شرکت ها وارد می آورد، با این شرایط؛ این نگرانی وجود دارد که در پی کمبود برق، تولید فولاد کشور با کاهش چشمگیری مواجه شود.

شرکت برق منطقه ای پیش از این اعلام کرده بود که بیش از 2000 مگاوات مصرف الکتریسته کشور در ارتباط با فعالان غیرمجاز رمز ارز است. نکته عجیب نامه شرکت توانیر در اینجاست که به جای غیرفعال کردن و تعطیلی مراکز استخراج رمز ارز و کاهش مصرف برق کشور از این طریق، به واحدهای تولیدی کشور، جهت توقف فعالیت ها و کاهش مصرف برق فشار وارد می شود.

اشتراک گذاری