یکی از موضوعاتی که اغلب فعالان و علاقمندان به حیطه تولید و تجارت فولاد به آن علاقه دارند، اطلاع از دورنما و طرح‌هایی است که در آینده نزدیک، شکل و ساختار این صنعت را دگرگون می‌کنند.

بر همین مبنا بر آن شدیم تا در یک پرونده ویژه، با در نظر داشتن اخبار روز دنیا، طرح‌های نوآورانه، خلاقانه و همچنین بسیار عظیم و گران‌قیمتی که قرار است آینده صنعت تولید فولاد را دگرگون سازند، به شما معرفی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید. برای آغاز به سراغ صنایع سنگین میتسوبیشی و گروه آلمانی (SMS) رفتیم.

میتسوبیشی یا همان (MHI)

میتسوبیشی و حضور در رقابتی سخت

پیش‌تر در یک خبر، به جدیدترین پروژه پروژه صنایع سنگین میتسوبیشی یا همان (MHI) پرداختیم. (MHI) اخیراً یکی از پروژه‌ها و نوآوری‌های خود در مورد کاهش آلایندگی در طول پروسه‌های تولید فولاد را تکمیل و از آن پرده‌برداری کرده است. این فرآیند نوظهور که آهن کاهش یافته مستقیم یا (Direct Reduced Iron) نام دارد، به اختصار (DRI) نیز نامیده شده و یک طرح نوآورانه در عرصه تولید فولاد است.

در این طرح، کوره‌های فوق بلند جدیدی معرفی می‌شوند که میتسوبیشی بر روی آن‌ها بیش از 9.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. هرچند توضیح جزئیات این طرح در حوصله متن نیست اما باید گفت علیرغم تولید میزان کمتری از فولاد، به سرمایه‌ای نصف کوره‌های عادی نیاز داشته و آلایندگی آن نیز تا حد نیمه کاهش پیدا می‌کند. یکی از کلیدهای موفقیت پروژه (DRI) و رقابتی شدن سطح قیمت‌ها و بازدهی آن، امکان تولید هیدروژن با هزینه پایین است.

در حال حاضر قیمت‌های موجود برای هیدروژن 100 ین به ازای هر مترمکعب است. اگر قیمت هر متر مکعب هیدروژن به 10 ین کاهش یابد، بی‌شک (DRI) پتانسیل بازنشسته کردن سایر روش‌های سنتی تولید فولاد را خواهد داشت. این در حالی است که فعلاً مطابق برنامه‌های کلان دولت ژاپن و سایر کشورهای پیشگام در احترام به محیط‌ زیست، این قیمت تا پیش از سال 2030 نمی‌تواند به زیر 30 ین کاهش یابد.

به هر حال خود (MHI) آستین بالا زده است تا با استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور و روش‌های بدیعی، هزینه نهایی تولید هیدروژن را کاهش و طرح (DRI) را به ثمر نشاند. در همین راستا (MHI) در تلاش است تا سهام کارخانه‌های تولید هیدروژن را تصاحب کرده و از این طریق امپراطوری خود در این بخش از بازار را برپا کند.

گروه (SMS) آلمان و رقابت با میتسوبیشی در اروپا

گروه صنعتی (SMS) آلمان، یکی از عظیم‌ترین گروه‌های صنعتی فعال در این کشور بوده و بزرگ‌ترین تأمین و تولیدکننده تجهیزات خطوط تولید و کارخانه‌های فولاد در جهان است.

این شرکت اعتبار غیرقابل انکار و بسیار چشم‌گیری در این حیطه دارد. (SMS) آلمان روند سرمایه‌گذاری بر روی توسعه خطوط تولید با سوخت هیدروژن را در پیش گرفته و در این مسیر شرکت دانیلی ایتالیا را نیز در کنار خود دارد.

در میان تولیدکنندگان فولاد، آرسلور میتال که پیش‌تر در اخبار اشاراتی به آن داشتیم، قصد دارد تا در سال 2021 با (SMS) همکاری کرده و اولین کارخانه آزمایشی تولید فولاد با سوخت اصلی هیدروژن را پایه‌گذاری کند. این در حالی است که سایر رقبا مانند تیسن‌کروپ و سالزگیتر آلمان، که آن‌ها نیز سابقه درخشانی در عرصه تولید فولاد دارند، ترجیح می‌دهند تا به پروژه (DRI) میتسوبیشی بپیوندند. فعلاً و با در نظر گرفتن شواهد موجود، (SMS) آلمان چند گامی از (MHI) پیش‌تر است.

اشتراک گذاری