با در نظر داشتن میزان مصرف مصرف میلگرد و اهمیت آن، در مقاله قصد داریم روش تولید میلگرد را برسی کنیم و خط تولید میلگرد به روش نورد گرم رو برای شما تشریح خواهم کرد.

تعریف میلگرد: میلگرد یا آرماتور، فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولادی که برای جبران این مشکل در سازه های بتن آرمه به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد است این مقطع فولاد را میلگرد نامیده می‌شود.

همراه بورس آهن آلات اصفهان باشید تا با این محصول آشنا شویم مطمئنا این مقاله در آشنایی شما برای خرید و دریافت قیمت میلگرد تاثیر گذار است.

استاندارهای میلگرد :

در کشورهای مختلف آلیاژ میلگرد یا فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شود و هر استاندارد برای طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولاداست. در ایران قسمت میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان (میلگرد ذوب آهن اصفهان) تولید می‌شود که براساس استاندارد روسی است. میلگردی که در ایران تولید می‌شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم می‌شود:

  • میلگرد A-1
  • میلگرد A-2
  • میلگرد A-3

استاندارد A-1 از نوع میلگرد ساده است و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۲۳۰۰ و۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

استاندارد A-2 از نوع میلگرد آجدار با مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است، و استاندارد A-3 نیز از نوع میلگرد آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

از نظر تنوع قطر میلگرد ( سایز میلگرد ) نیز متنوع زیادی دارد. در سیستم روسی که در کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده‌می شود میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته می‌شود.

شاید برای خوانندگان جالب باشد بدانند اولین سازه بتن مسلح با ساختن یک پاروی بتنی قایق، بوسیله شبکه های مربع مستطیل شکل، میله های آهنی، مسلح گردیده بود، توسط lambot در سال 1848 ساخته شد.

روش تولید میلگرد

ترکیب شیمیایی آلیاژ میلگرد

ترکیب شیمیایی آلیاژ میلگرد بسته به نوع محصول تولیدی و استاندارد فرق می کند. بخش نورد تیرآهن – ناودانی و نبشی از شمش های 3sp و برای نورد میلگرد از شمش های 5sp استفاده می شود (شمش های 3sp و 5sp از نظر آنالیز با هم متفاوت هستد).

شمش در ابعاد مختلف تولید می شوند معمولا شمش ها در ابعاد های 6000*150*150 یا 6000*125*125 هستند. اگر طول شمش ها 12 متری باشد آنگاه در کارخانه شمش را به طول های مشخص متناسب با ظرفیت و ابعاد کوره برش می دهند.

خط تولید میلگرد

در صنعت فولاد نورد یک از متداول ترين ها است. یکی از روش های شکل دهی به فلزات فرايند نورد است به تعریف ساده تر فرایند تغییر شکل فلز از طریق عبوراز بین غلتک ها به نورد نامیده می شود که به شکل گرم و سرد صورت می گیرد.

  • نورد سرد : تغییر شکل فلز در دمای محیط
  • نورد گرم : تغییر شکل در دمای بالاتر ازدمای محیط وکمتر از دمای ذوب فلز

نورد از متداول ترین و حساس ترین فرایند ها بر روی آهن است زیرا تولید آن زیاد و کیفیت محصول نهایی مهم است. در تغیر شکل فلز بین غلطک ها و در نتیجه اعمال فشار غلطک ها تنش و فشاری زیادی به فولاد وارد می شود.

نیروی اصطکاک نیز سبب کشش فلز به داخل غلطک ها است. اولین تبدیل شمش ها به شمشه و شمشال به طور کلی توسط نورد گرم آنجام می گیرد و با ادامه عمل نورد گرم صفحه ورق میلگرد مفتول لوله ریل یا دیگر اشکال ساختاری به وجود می آیند.

در نورد گرم ابتدا شمش را وارد کوره می کنند که دمای کوره ها تا 1100 درجه سانتی گراد است. این کار توسط جك هيدروليكی در ردیف های مشخص به داخل كوره ها هدايت شود.

آشنایی با روش تولید میلگرد

بعداز رسيدن شمش به دمای مورد نظر جهت نورد به خط تولید ارسال میشود و روي رول قرار می گیرد و به طرف مرحله رافينگ هدايت مي شود.

مرحله رافينگ در سه مرحله از قطر شمش ها كاسته و به طول آن می افزاید و بعد از مرحله ي رافينگ (استند)ها (قفسه های نورد) قرار دارند كه اين مرحله متشكل از 10-18 تا استند با كاليبر مشخص می باشدمرحله آخر نورد قسمت آج زنی میلگرد است.

 بعد از استند آج زنی قیچی متراژ جهت برش میلگردهای تولید شده در طول های مشخص بکار برده می شود که معمولا 24 و یا 36 متر برش داده می شود سپس میلگردهای تولیدی در زیرگیوتین های بسته بندی به طول 12 متری طبق استاندارد ایزیری ایران برش داده شده و در مرحله آخر به صورت بندیل های 2 تنی بسته بندی می شوند.

  • استاندارد میلگرد –  افزایش قیمت با توجه به افزایش کیفیت

  • ورق سیاه – پرمصرف ترین نوع ورق در صنعت

  • ورق گالوانیزه – مقاومت دربرابر خوردگی و زنگ زدگی

تکنولوژی QST چیست

تکنولوژی آبدهی یا خود تمپرینگ (QST) به صورت یک عملیات درون خطی در واحدهای نورد استفاده می شود که در دهه 70 و 80 میلادی در نتیجه تقاضای مهندسین عمران و نیاز بازار برای میلگردهای فولادی آجدار مورد استفاده به عنوان آرماتور بتون ابداع شد.

با استفاده از این روش میلگردهای ساختمانی به استحکام تسلیم حداقل 500 نیوتن بر مترمربع می‌رسند. توسعه موفقیت‌آمیز روش QST در تولید میلگرد‌های ساختمانی مزایای زیر را برای مهندسین عمران به همراه آورد:

  • کاهش حجم فولاد
  • کاهش هزینه‌های نیروی انسانی
  • کاهش مصرف انرژی برای حمل و نقل و دیگر مزایا

همچنین این تکنولوژی به نوبه خود این امکان را برای مهندسین عمران فراهم آورد تا طراح ها خود را با هزینه‌های کمتر به اجرا درآورند.

میلگردهای آجدار با نقطه تسلیم حداقل حدود 500 نیوتن بر متر مربع محدودیت بیشتری برای آرماتورهایی که پیش تنیده نشده باشند دارند. با افزایش در میزان غلظت کربن و منگنز، این امکان در فولاد به‌وجود می‌آید تا میزان نقطه تسلیم آن افزایش یابد، اما چنین افزایشی در میزان کربن می‌تواند موجب پیدایش عیوبی از قبیل کاهش قابلیت جوش‌پذیری شود که همین امر باعث می‌شود تا میلگرد برای استفاده به عنوان آرماتور مناسب نباشد.

اشتراک گذاری