روش های مختلف گالوانیزه چیست؟

  1.  گالوانیزه گرم
  2. متالیزاسیون
  3. الکترو گالوانیزه
  4. پیش گالوانیزه کردن
  5. Sherardizing

هنگامی که صحبت از استفاده از موادی مانند آهن یا فولاد برای اهداف صنعتی، تجاری یا ساختمانی می شود، مهم است که آنها قادر به مقاومت در برابر هر گونه تغییر شدید آب و هوا یا دما باشند.

به عنوان مثال، فولاد در حال حاضر دارای کیفیت های بسیار مطلوبی است که آن را به یکی از ترجیح داده شده ترین مواد برای ایجاد دوام سازه تبدیل می کند. با این حال، این ماده به طور کامل در برابر خوردگی مقاوم نیست.

به این ترتیب، سازندگان از روش های مختلف گالوانیزه برای افزایش سطح مقاومت استفاده می کنند.

گالوانیزه کردن به سادگی به روشی برای محافظت از انواع مختلف فلزات در برابر خوردگی، مانند زنگ زدگی اشاره دارد. اگرچه روش های دیگری برای دستیابی به نتیجه مشابه وجود دارد، اما گالوانیزه رایج ترین است.

این روش معمولاً شامل اعمال یک لایه نازک از پوشش روی روی فلز ضخیم‌تر به منظور محافظت از فلز در برابر محیط اطراف است.

بدون این روش، فولاد ضد زنگ، برای مثال، نرخ خوردگی بالاتری را تجربه می‌کند و با فرو ریختن خود ماده و تضعیف خواص فیزیکی آن، باید جایگزین شود.

اگر می‌خواهید در مورد روش‌های مختلف گالوانیزه کردن اطلاعات بیشتری کسب کنید، بهتر است به خواندن ادامه دهید.

 گالوانیزه گرم

قبل از شروع هر فرآیند گالوانیزه کردن، مهمترین قدم این است که اطمینان حاصل شود که فلز مورد نظر در معرض تمیز کردن دقیق قرار گرفته است. این به منظور جلوگیری از گیرکردن کثیفی یا زباله های غیر ضروری در زیر سطح پوشش روی است.

در گالوانیزه گرم ، که به آن گالوانیزه عمومی نیز گفته می شود، فولاد به صورت شیمیایی تمیز می شود تا گریس، روغن و اکسیدها حذف شود.

تمیز کردن مهم ترین مرحله در هر فرآیند گالوانیزه است، زیرا پوشش روی قادر به واکنش نیست و متعاقباً به فولاد نمی چسبد و پوشش روی را به بخشی از آن تبدیل نمی کند.

گالوانیزه گرم به سادگی شامل فرو بردن فولاد در یک حمام بزرگ از روی مذاب است – که از بیش از 98٪ روی خالص و سایر مواد افزودنی مانند آلومینیوم تشکیل شده است، به عنوان مثال، که به پوشش درخشندگی می بخشد، و سایر ویژگی ها برای یکنواخت تر کردن ظاهر. .

متالیزاسیون

متالیز کردن

شکل دیگری از گالوانیزه کردن، متالیزاسیون نامیده می شود. این فرآیند اغلب به عنوان اسپری حرارتی نامیده می شود. در حالی که متالیزاسیون معمولاً با گالوانیزه گرم دسته ای ترکیب می شود، دو فرآیند پوشش روی از نظر نحوه پیوند روی با فلز پایه متفاوت است.

متالیزاسیون تا حد زیادی بر روی چسبندگی مکانیکی روی، به عنوان مثال، روی سطح فولاد متمرکز است. به همین دلیل، مهم است که فولاد کاملاً تمیز و عاری از چربی، روغن، مواد زائد یا سایر اکسیدها باشد.

پیوند مکانیکی به شدت به آماده سازی سطح بستگی دارد، تقریباً به همان روشی که گالوانیزه گرم انجام می دهد. با این حال، اولی برخلاف دومی صرفاً منجر به یک پوشش روی می شود.

مواد به دست آمده را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد – چه برای اهداف کاربردی یا تزئینی.

الکترو گالوانیزه

دو روش گالوانیزه اول شامل پیوند روی از طریق یک فرآیند متالورژیکی و مکانیکی است. از طرف دیگر، گالوانیزه کردن الکتریکی منجر به پایانی می شود که تحت یک فرآیند الکتروشیمیایی قرار گرفته است.

با آماده سازی سطح، فلز پایه یا فولاد، یک بار دیگر در یک حمام سرد از روی مذاب غوطه ور می شود. همانطور که این اتفاق می افتد، یک جریان الکتریکی متعاقبا در حمام اجرا می شود.

به منظور محافظت از فولاد، روی نقش آند را ایفا می کند – که یک الکترود با بار مثبت است که قادر به جذب یون های دارای بار منفی است.

اگرچه ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما در این فرآیند، فولاد می تواند مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از طریق کاتدها – الکترودهای دارای بار منفی – به دست آورد.

به نظر می رسد پوشش حاصل از طریق اعمال پوشش های تبدیلی آبی رنگ می شود که مقاومت در برابر خوردگی را بیشتر می کند.

پیش گالوانیزه کردن

پیش گالوانیزه کردن

پیش گالوانیزه کردن اغلب به عنوان گالوانیزه آسیاب نیز شناخته می شود. اگرچه ممکن است به نظر برسد که نام آن را نشان می دهد، پیش گالوانیزه کردن لزوماً نشان دهنده فرآیند قبل از گالوانیزه نیست.

برای توضیح بیشتر، به جای بستر یک ماده فولادی – مثلاً لوله های فولادی – یک ورق فولادی ساده از روی مذاب نورد می شود. ورق سپس تحت فرآیندهای ساخت بیشتر قرار می گیرد، مانند برش دادن به شکل قبل از اینکه یک بار دیگر پس زده شود.

Sherardizing

در حالی که دو فرآیند اول در این مقاله معمولاً فرآیندهای کم‌فشار گالوانیزه در نظر گرفته می‌شوند، sherardizing کمی متفاوت است. در حالی که هدف این فرآیند یکسان است – افزودن یک لایه روی به فولاد یا آهن به منظور افزایش مقاومت در برابر خوردگی – این فرآیند پر زحمت تر است.

Sherardizing از پودر روی استفاده می کند و این بار از حمام روی مذاب استفاده نمی کند. پودر روی باید نزدیک به سطح فلز مورد نظر قرار گیرد تا یک پوشش نسبتاً یکنواخت با پیوند انتشار ایجاد کند.

خلاصه

روش‌های مختلف گالوانیزه کردن همگی از نظر هدف تقریباً یکسان هستند – برای مثال افزودن لایه‌ای از پوشش روی که در برابر خوردگی روی آهن یا فولاد مقاومت می‌کند. در حالی که برخی از روش‌های گالوانیزه کار فشرده‌تر هستند، برخی نسبتاً ساده هستند و به سادگی به وجود حمام روی مذاب نیاز دارند.

در حالی که تعدادی روش دیگر برای گالوانیزه کردن وجود دارد، راهنمای بالا امیدواریم به اندازه کافی شما را با ایده ای در مورد اینکه این فرآیند در مورد چیست، تجهیز کرده باشد.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر بصورت لیست روزانه ارائه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.