اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت داشته باشید بدون شک نام عرشه فولادی را شنیده اید. این سازه یکی از نوین ترین و البته پرطرفدارترین سازه های فولادی است که به عنوان سقف مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل مزایای فراوانی که دارد، در میان کارشناسان حوزه ساختمان سازی، از محبوبیت ویژه ای نیز برخوردار است. پیشینه سقف عرشه فولادی را می توان به اوایل قرن 19 میلادی نسبت داد. البته از آن روز تا به الان، تغییرات زیادی در ساختار و اجرای این سازه ها صورت گرفته است و شاید بتوان گفت سقف های عرشه فولادی آن زمان با آنچه امروز می بینیم و می شناسیم بسیار متفاوت است.

در ادامه همراه ما باشید تا شما را با ساختار، کاربرد و مزایا و نحوه اجرای این سازه پرطرفدار آشنا سازیم.

عرشه فولادی چیست؟

این که دقیقاً ورق عرشه فولادی چیست، احتمالاً اولین سؤالی است که برای شما پیش می آید. باید بگوییم این سازه در واقع یک ورق گالوانیزه ساده است که با کمک دستگاهی خاص به نام Roll forming حالت ذوزنقه ای شکل پیدا می کند و شاید به همین علت است که نام عرشه روی آن گذاشته شده است.

عرشه فولادی چیست؟

البته همه چیز به همین سادگی نیست. ورق گالوانیزه ای که به عنوان سقف عرشه فولادی مورد استفاده قرار می گیرد باید حتماً مقاومت کششی لازم را داشته باشد که عدد آن حداقل معادل n/m 2300 است. از طرفی دیگر ضخامت ورق نیز اهمیت دارد و معمولاً در بازه ای معادل 0.7 تا 1.2 میلی متر در نظر گرفته می شود.

البته لازم به ذکر است که ورق عرشه فولادی به تنهایی به عنوان سقف به کار نمی رود بلکه باید آرماتوربندی شده و با بتن ریزی همراه باشد.

با کاربرد سقف عرشه فولادی چقدر آشنا هستید؟

کاربرد وسیع این ورق در ساخت سقف باعث شهرت روزافزون آن شده است. می توان گفت از عرشه فولادی برای ساخت سقف بسیاری از بناها مانند سوله و کارگاه یا انبار یک کارخانه، مورد استفاده قرار می گیرد. حتی در مواردی در ساخت بناهای پیش ساخته و موقت مانند کیوسک هایی که در جاده ها برای امداد رسانی تعبیه می شوندTتوان از این سازه فولادی استفاده کرد.

البته این موارد تنها مثال هایی از موارد کاربرد این سازه بودند و در عمل به کارگیری سقف عرشه فولادی بسیار طیف وسیعی دارد؛ به طوری که هم در بناهایی که اسکلت بتنی دارند و همچنین در ساختمان هایی که اسکلت فلزی دارند، استفاده از این نوع سقف ها مرسوم است.

چرا باید سقف عرشه فولادی را انتخاب کنیم؟

خوب است درباره مزایای این سازه فولادی نیز بیشتر بدانیم تا متوجه شویم چرا کاربرد عرشه فولادی تا به این میزان گسترده است. برخی از مهم ترین مزایایی که می توان برای این ورق ها به کار برد عبارتند از:

  •  وزن پایین: یکی از مهم ترین مواردی که از جمله مزایای عرشه فولادی به شمار می رود سبک بودن آن است. عرشه فولادی با توجه به ساختاری که دارد نسبت به خیلی از مصالحی که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، وزن کمتری دارد. بدون شک مهندسین، ترجیح می دهند از سازه هایی استفاده نمایند که در عین داشتن مقاومت کافی، وزن پایین تری را به بنا تحمیل کنند.
  •  نصب و اجرای آسان: یکی از فاکتورهایی که در ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد، نحوه اجرا و نصب یک سازه است. خوشبختانه سقف عرشه فولادی به راحتی اجرا می شود. به همین خاطر آسان بودن و در به دنبال آن کم هزینه بودن نصب عرشه فولادی آن را به سازه ای پرطرفدار تبدیل کرده است.
  •  انتقال آسان: همانطور که پیش تر گفتیم، این سازه وزن کمی دارد. بدیهی است که حمل و نقل سازه-های سبک بسیار آسان تر خواهد بود. البت در این مورد نیز، آسان بودن انتقال موجب کم هزینه تر بودن پروژه می شود.
  •  نگهداری آسان: نگهداری و انبار کردن ورق عرشه فولادی نسبت به مصالحی مانند تیرچه بسیار آسان تر است که این مورد نیز یکی از مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی به حساب می آید.
  •  مقاومت بالا: بدون شک سازه ای که در برابر بسیاری از عوامل مانند آتش سوزی، مشکلات جوی و تنش ها از خود مقاومت بالایی نشان می دهد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و می توان گفت این سازه پرطرفدار در این مورد نیز موفق عمل کرده است.

چرا باید سقف عرشه فولادی را انتخاب کنیم؟

مروری مختصر بر نحوه اجرای سقف های عرشه فولادی

نصب و اجرای سقف عرشه فولادی به طور مختصر با مراحل زیر تعریف می شود:

مرحله اول: انتقال به طبقات

در این مرحله ابتدا لازم است توسط بالابرهای مناسب، ورق ها به طبقات مختلفی که باید در آن ها نصب شوند انتقال پیدا کنند. در این مرحله است که سبک بودن و قابلیت حمل آسان این سازه، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

مرحله دوم: چفت کردن عرشه ها

در مرحله دوم نصب، کافی است افراد به راحتی گیره های نر و مادگی ورق ها را در هم چفت کنند تا بتوانند به آسانی روی آن رفت و آمد نمایند. هر چند کار نصب عرشه فولادی تازه شروع شده است ولی امکان راه رفتن روی سقف ها، انجام مراحل بعدی را تسهیل می کند.

مرحله سوم: اتصال عرشه به تیر ها

اکنون باید ورق ها به تیر ها متصل شوند که این کار به کمک گل میخ و همینطور میلگرد انجام می گردد.

مرحله نهایی: بتن ریزی

بتن ریزی آخرین مرحله از اجرای سقف عرشه فولادی به حساب می آید. لازم است بدانید با توجه به ساختار ورق ها و به دلیل یکنواخت بودن سطح آن ها، بتن ریزی به راحتی انجام می شود.

اجرای سقف عرشه فولادی

می بینید که نحوه نصب عرشه های فولادی به عنوان سقف، به نظر آسان و کم دردسر می رسد. به همین دلیل است که استفاده از آن نیز بسیار گسترده است.

قیمت سقف عرشه فولادی

همیشه و در هر صنعتی اولین سؤال مطرح شده درباره هزینه ها است. همانطور که در بخش های قبل توضیح داده شد، به کارگیری ورق گالوانیزه عرشه فولادی مزایای دارد که باعث پایین آمدن هزینه تمام شده کار می شوند مانند نصب آسان، قابلیت حمل و نقل و انبار کردن آسان و …

اما با این وجود نمی توان قیمتی مشخص برای سقف عرشه فولادی اعلام کرد زیرا این مورد بستگی زیادی به قیمت فولاد گالوانیزه دارد.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری