پوسکو یا همان (POSCO) به عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام و موفق در بازار فولاد آسیا، اخیراٌ راهبردهای جدیدی را برای افزایش تولید و همچنین انحصار در ارتباط با کشتی‌سازی‌ها اتخاذ کرده است.

پیش‌تر در یکی از خبرهای سایت به تصمیمات جدید پوسکو در رابطه با تولید قطعات کشتی‌های با سوخت (LNG) پرداختیم. حال قصد داریم تا در یک یادداشت خبری-تحلیلی ابعاد این موضوع و تصمیمات پوسکو را بیشتر مورد واکاوی قرار دهیم.

البته پیش از آن نگاهی اجمالی به خبر مذکور داشته و تلاش می‌کنیم تا شما را بیشتر با این شرکت تولید فولاد کره‌ای آشنا سازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پوسکو؛ یک تولیدکننده باسابقه و موفق کره‌ای

پوسکو در حال حاضر پنجمین تولیدکننده برتر فولاد در جهان است که بدون در نظر گرفتن غول‌های چینی، این شرکت جز سه تولیدکننده برتر جهان خواهد بود. مقر اصلی شرکت پوسکو، کره‌جنوبی و شهرهای پوهانگ و گوانجیانگ است و در پیتزبورگ کالیفرنیا نیز کارخانه‌ها و خطوط تولید وسیعی داشت که اخیراٌ توسط “یو.اس استیل”، تماماً خریداری شدند.

شرکت در سال 2010 توانست به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولاد از حیث ارزش فروش تبدیل شده و در سال 2012 نیز در لیست فورچون پانصد بدرخشد. در حال حاضر پوسکو درآمد خالص سالانه 1.48 میلیارد دلار را تجربه می‌کند و ارزش کلی دارایی‌های آن به بیش از 60 میلیارد دلار می‌رسد.

پوسکو و قمار بر سر فولاد منگنز بالا

پیش‌تر نیز به این موضوع پرداختیم که پوسکو در تلاش است تا با تولید فولاد 9 درصد نیکل در آینده صنایع کشتی‌سازی که با محوریت کشتی‌ها با سوخت (LNG) شکل می‌گیرد، سهمی داشته باشد اما اصل تمرکز این شرکت بر تولید فولاد منگنز بالاست.

در اصل مطابق اعلام سازمان جهانی دریانوردی یا همان (IMO)، تنها 4 گونه از فولاد مجاز به حضور در پروسه‌های تولید کشتی‌های دارای سوخت (LNG) هستند؛ فولاد آلیاژ نیکل، فولاد ضد زنگ، فولاد 9 درصد نیکل، و آلیاژهای آلومینیوم.

اما سه سال قبل با وجود تلاش‌های تحقیقاتی پوسکو و آزمایش‌های صورت‌گرفته، فولاد منگنز بالا نیز به این لیست اضافه شد. در اکتبر همان سال(2017)، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای ساخت مخزن 50 هزار تنی را آغاز کرد که محوریت آن را گونه منگنز بالا تشکیل می‌داد.

آینده تولید فولاد و صنایع کشتی‌سازی از نگاه پوسکو

مدیران و تیم‌های تحقیقاتی این شرکت عظیم‌الجثه اعتقاد دارند که بازارهای جهانی شکل گرفته حول تجهیزات کشتی‌ها با سوخت (LNG) در آینده نزدیک رشد چشم‌گیری را تجربه می‌کنند. در سال 2020 ارزش این بازار 18.42 میلیارد دلار بود اما در سال 2025 ارزش آن به عدد خیره‌کننده 119.73 میلیارد دلار می‌رسد.

پوسکو و قمار بر سر فولاد منگنز بالا

همچنین مطابق پیش‌بینی‌های همین شرکت، تا سال 2029 احتمالاً چیزی بین 2500 تا 3000 کشتی با سوخت (LNG) سفارش داده می‌شود. از سویی دیگر بیش از 60 درصد ناوگان کشتی‌رانی کره جنوبی، با این نوع از کشتی‌ها جایگزین می‌شوند. این آمار و ارقام، هر تولیدکننده‌ای را اغوا کرده و باعث افزایش رقابت در این حیطه خواهد شد. باید دید شرکت‌ها و تولیدکنندگان مختلف، هر کدام به چه سهمی از این اعداد دست خواهند یافت.

اشتراک گذاری