جی.پی.اچ ایسپات (G.P.H Ispat) به عنوان یکی از تولیدکنندگان موفق و توانمند حیطه فولاد، صادرات گسترده این فلز گرانبها به کشور چین را آغاز کرده است. مطابق این توافق جدید، شرکت مذکور اولین محموله 25 هزار تنی خود را که ارزشی معادل با 10.17 میلیون دلار دارد را به بنادر کشور چین رسانده است. اما این خیر از چه جهت اهمیت دارد؟ بنگلادش به عنوان یکی از کشورهایی که تا پیش از این هیچ تجربه‌ای جدی در صادرات فلزات خام و تولید فولاد نداشته، با این کار خبر از ورود خود به جرگه صادرکنندگان این محصول داده است.

این که یک شرکت از بنگلادش بتواند جای پایی برای خود در بازار چین پیدا کند، حتی با این حجم از صادرات، برای شروع بد نیست. شاید در مجموع همچنان شاید نتوان کمپانی‌های بنگلادش را به عنوان حتی صادرکنندگان خرد نیز در بازارهای جهانی پذیرفت اما این صادرات فولاد در این حجم برای کشوری که کمتر از 30 صدم درصد از صادرات آن را فلزات(خام) تشکیل داده، انجام این کار خالی از لطف نیست.

فولاد در اشکال مختلفی در جریان پروسه صادرات قرار می‌گیرد

این جهش ناگهانی بنگلادش به سمت صادرات فولاد و فلزات، یک نمونه جالب و الهام‌بخش برای سایر کشورهای آسیایی خواهد بود؛ کشورهایی که سابقه طولانی و زیرساخت‌های کافی در این زمینه دارند اما برای سال‌ها متمادی موفق به افزایش میزان صادرات و یا تضمین جایگاه خود در بازار کشورهای دوست نشده‌اند. اما چه شد که جی.پی.اچ اسپات توانست اولین جای پا را در بازار چین باز کند؟

کوشش در کنار حمایت؛ رمز موفقیت در این مسیر

مدیر شرکت جی.پی.اچ ایسپات، آلامگیر کبیر در این مورد می‌گوید:(این بزرگترین انتقال مواد خام و فلزات توسط کمپانی ماست). وی در ادامه خاطر نشان کرد که (ما پس از برآورده ساختن نیازهای داخلی، در حال دنبال ظرفیت‌های صادرات در خارج از کشور هستیم و این انتقال‌های عظیم مواد خام از جمله شمش فولاد، سیاست جدید این شرکت است).

دولت بنگلادش، به کرات و در طول یک سیاست کلان، تمام تلاش خود را به کار بسته تا حیطه‌های مختلف تولید مواد اولیه را تقویت کند و تولید فولاد نیز در بنگلادش از این غائله عقب نمانده است.

وزیر صنایع این کشور یعنی آقای نورالمجید همایون، بارها در سخنرانی‌ها و بیانان خود بر توجه ویژه دولت این کشور نسبت به صنایع زیرساخت مانند تولید فولاد خبر داده و قصد دولت مبنی بر کارآفرینی از این رهگذار را تصریح کرده است. او پس از موفقیت اخیر در دسترسی به بازار چین نیز، در تلاش است تا در گام بعدی صنایع تولید فولاد بنگلادش را به صادرات گسترده بیلت فولاد و دستیابی به جایگاهی مناسب در این بازار جهانی تشویق کند با این حال حتی با وجود اقدامات اخیر، وزیر بازرگانی بنگلادش، تیپو مونشی نیز نوید حمایت‌های گسترده‌ای از این بخش داده و توسعه این صنعت را به شرط کارآفرینی فعال مثبت دانسته است.

شروعی سبک که به آینده‌ای عظیم رسیده است

مطابق آنچه که مدیران شرکت جی.پی.اچ ایسپات به فاصله یک ماه از فرآیند کاری خود افشا می‌کنند، آنها امسال تلاش خود را به کار بسته‌اند تا میزان تولید فولاد شرکت را از 210 هزار تن به 1 میلیون تن برسانند و این هدف‌گذاری برای سال جاری با موفقیت همراه شده است.

جی.پی.اچ اسپات، همچنین میزان تولید میل فولادی خود را از 150 هزار تن به 760 هزار تن افزایش داده است. این کارخانه از ابتدا سفر طولانی خود به سمت موفقیت را از سال 2006 کرده و در سال 2008 توانست اولین محموله تولیدی خود را به دست خریداران برساند.

حجم این محموله شامل فقط 8 هزار تن بیلت فولاد و 12 هزار تن میل فولاد بوده است. اما در حال حاضر همانطور که پیش‌تر اشاره شد در مرز یک میلیون تن تولید فولاد قرار دارد و با بیش از 35 کارخانه مختلف به یکی از شرکت‌های شریک در بازار چین تبدیل شده است.

منابع:

  • وب‌سایت دیلی استار
  • سایت کمپانی (G.P.H Ispat)

اشتراک گذاری