سال 2020 احتمالاً برای دهه‌ها و شاید حتی قرن‌های بعدی، به عنوان سالی سیاه با یک مهمان ناخوانده در حافظه تاریخ ثبت شود؛ البته اگر در سال 2021 اتفاقاتی به مراتب تلخ‌تر رخ ندهد! عبور از یک سال مالی با بحران‌های شدید، ترس، تردید و مجموعه‌ای از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، نه‌تنها باعث شوک و فشار برای شرکت‌های تولید فولاد شده، بلکه تا حد زیادی ساختارهای مدیریتی و هنجارهای کلی این شرکت‌ها را تغییر داده است؛

به طوری که در حال حاضر بیش از دوران ماقبل کرونا، شرکت‌ها با نگرانی نسبت به اتفاقات و تصمیمات واکنش نشان می‌دهند. صنعت فولاد ژاپن حالا، تاب کمترین اتفاقات و تغییرات را ندارد!

احتمال قرنطینه مجدد و اعلام وضع فوق‌العاده

تقریباً از چند روز قبل، پس از آغاز سال نو میلادی، بسیاری از مقامات ژاپنی، تصمیماتی در مورد برقراری وضع فوق‌العاده زمزمه می‌کنند. هرچند این تصمیمات هنوز عملی نشده و به شکل علنی و رسمی در مورد آن‌ها توضیحاتی داده نشده اما با این حال صنعت فولاد ژاپن شدیداً در مورد آن نگران است.

احتمال قرنطینه مجدد و اعلام وضع فوق‌العاده

با توجه به تشخیص گونه‌هایی جدید از ویروس کرونا در سراسر جهان و شدت یافتن مجدد شیب ابتلا، دولت ژاپن در نظر دارد تا در مجموعه اقداماتی پیشگیرانه، قرنطینه و وضع فوق‌العاده را مانند اوایل سال 2020 مجدداً بر فضای جامعه حاکم سازد.

تا چه حد شانس وقوع این اتفاق بالاست؟

چند موضوع در مورد این تصمیم دولت ژاپن اهمیت دارد. اول آن که مطابق آمار و ارقام موجود در مورد مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا در چند روز اخیر، می‌توان گفت شانس عملی شدن چنین تصمیمی بالاست و اصلاً دور از ذهن نیست که این کشور مجدداً به شرایط سال 2020 برگردد.

نکته دیگری که می‌تواند حائز اهمیت باشد، این است که اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت ژاپن ممکن است همراهی و هم‌نوایی کشورهای دیگری را نیز به همراه داشته و مجدداً بخش اعظم جهان به حالت فوق‌العاده، تعطیلی مشاغل و قرنطینه باز گردد.

به طور مثال در حال حاضر انگلیس به عنوان کانون شیوع ویروس کرونای جدید، با این وضع روبرو شده است. همین دو نکته برای تشدید نگرانی‌های صنعت فولاد ژاپن یا هر کشور دیگری می‌تواند کافی باشد زیرا کاملاً یادآور روزهای سیاه سال 2020 است!

آیا این نگرانی صنعت فولاد ژاپن منطقی است؟

طبیعی است که فعالان اقتصادی یک بازار آسیب‌دیده از کرونا، با محافظه‌کاری و نگرانی بیشتری به اتفاقات و تصمیمات نگاه کنند؛ در سال 2020 و در اوج بحران شیوع ویروس کرونا، صنعت فولاد جراحات عمیقی را متحمل شد.

پس تا حدی این نگرانی بالا طبیعی است. اما واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد که این نگرانی بیش از حد منطقی است. با توجه به آغاز واکسیناسیون در اغلب کشورهای پیشرفته، ورود واکسن آکسفورد-آسترازنکا به بازار و افزایش حجم تولید در هفته‌های آتی، انتظار می‌رود حتی در صورت شدت یافتن مجدد بحران، محدودیت‌ها و وضع فوق‌العاده مانند سال 2020 طولانی نشود.

پس حتی در صورت اعلام وضع فوق‌العاده، پیش از آنکه مجدداً شوک سهمگینی به بازار فولاد وارد شود، مشکل برطرف خواهد شد. اما در نظر داشته باشید که این صرفاً یک پیش‌بینی است و ممکن است در روزهای آتی باز هم ویروس کرونا چهره ترسناک‌تری از خود را به جهان نشان دهد!

اشتراک گذاری