انواع ورق گالوانیزه یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی در صنعت به شمار می روند که به دلیل ویژگی هایی همچون مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی، طرفداران بسیاری دارند. این ورق ها نیز مانند سایر سازه ها و قطعات صنعتی، عمر مفید مشخصی دارند.

بدون شک سازنده و کاربر هر دو ترجیح می دهند، با ورقی با طول عمر بالا سروکار داشته باشند. اما برای تخمین یا افزایش عمر مفید ورق گالوانیزه باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه درباره آنها مفصلاً توضیح داده خواهد شد. اما بهتر است پیش از پرداختن به عمر ورق گالوانیزه و عوامل مؤثر بر آن، با این نوع  ورق بیشتر آشنا شویم.

درباره ورق گالوانیزه چقدر می دانید؟

ورق فولادی اگر پوشش خاصی نداشته باشند، در عین این که بسیار مستحکم هستند اما به راحتی در برابر رطوبت و مواد خورنده دچار آسیب و زنگ زدگی می شوند. یکی از متداول ترین و البته مؤثرترین روش ها برای محافظت از آهن و فولاد در برابر این عوامل آسیب زا، گالوانیزه کردن آن است.

در واقع ورق گالوانیزه همان ورق فولادی است که با پوششی از روی محافظت می شود. این پوشش هم به دوام و ماندگاری ورق کمک می کند و هم ظاهری زیبا و درخشان به آن می بخشد. به همین دلیل است که عمر مفید ورق گالوانیزه از عمر مفید ورق فولادی بدون پوشش بیشتر است و در نتیجه کاربرد و محبوبیت آن نیز در صنعت روز به روز افزایش می یابد.

ورق گالوانیزه

عمر ورق گالوانیزه در مقایسه با عمر ورق آهنی

به طور کلی نمی توان یک عدد خاص و قطعی را به عنوان عمر مفید مشخص کرد زیرا عوامل بسیاری چه در مرحله ساخت و چه در مرحله کاربرد و نگهداری، در طول عمر مفید یک قطعه مؤثر هستند. طبق آزمایشات و تخمین های تئوری طول عمر مفید ورق گالوانیزه 50 سال تخمین زده می شود. اما اهالی صنعت می دانند این عدد با واقعیت فاصله زیادی دارد و در واقع حداکثر عمر مفیدی که می توان برای ورق های گالوانیزه در نظر گرفت در محدوده 20 تا 30 سال است.

بر همین اساس میزان عمر مفید ورق آهنی یا فولادی بسیار پایین تر برآورد می شود. این ورق ها ممکن است تنها 2 سال دوام داشته باشند و اگر به خوبی مراقبت شوند (برای مثال با لایه ای از رنگ پوشانده شوند) حداکثر تا 11 سال کیفیت خود را حفظ می کنند.

همانطور که می بینید فاصله میان عمر ورق های گالوانیزه و آهنی بسیار زیاد است. به همین دلیل افرادی که در صنعت مشغول به کار هستند، ترجیح می دهند با صرف هزینه ای بیشتر، از ورق هایی با طول عمر بالا در تولیدات خود استفاده کنند.

عوامل مؤثر بر افزایش طول عمر مفید ورق گالوانیزه چیست؟

همانطور که در بخش قبل گفته شد، نمی توان یک عدد مشخص را به طول عمر ورق گالوانیزه اختصاص داد؛ اما می توان برای آن یک محدوده در نظر گرفت. برای این که عمر ورق به عدد حداکثری این بازه نزدیک شود لازم است عواملی را که بر کیفیت و ماندگاری ورق گالوانیزه تأثیر می گذارند بشناسیم.

یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر طول عمر مفید ورق گالوانیزه، نحوه ساخت آن و در واقع شیوه ی گالوانیزه کردن ورق است. ورق های فولادی به روش های متفاوتی گالوانیزه می شوند که در هر کدام از این روش ها کیفیت و ضخامت پوشش روی بر سطح آهن، متفاوت است. همین تفاوت، بر طول عمر این ورق ها تأثیر می گذارد. در ادامه هر کدام از این روش ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

روش اول: غوطه وری

این یکی از رایج ترین روش های گالوانیزه کردن ورق آهن به شمار می رود. البته روش غوطه وری تنها به ورق ها اختصاص ندارد بلکه هر قطعه بزرگ یا کوچک فولادی را می توان با این متد گالوانیزه کرد.

گالوانیزه به روش غوطه وری | بورس آهن

همانطور که از نام آن پیدا است، در روش غوطه وری، قطعه آهنی در داخل حمام مذابی از فلز روی قرار می گیرد. مدت ماندگاری آهن یا فولاد در روی مذاب و دمای حمام بر کیفیت گالوانیزه و ضخامت پوشش روی بر سطح فلز، تأثیر گذار است. بدیهی است، هر چه ضخامت روی بیشتر باشد، عمر مفید ورق گالوانیزه نیز افزایش پیدا می کند. یک نکته مثبت درباره روش غوطه وری امکان کنترل نسبی و تعیین این ضخامت است.

روش دوم: گالوانیزه الکترولیتی

در این روش گالوانیزه کردن، قطعه آهنی در یک محلول الکترولیت قرار می گیرد، فلز با محلول وارد واکنش می شود و به این ترتیب ذرات روی بر سطح آهن می چسبند. یکی از مزیت های این روش این است که پوشش روی اضافه شده به ورق آهنی، هر چند ممکن است ضخامت کمتری نسبت به روش قبل داشته باشد، اما پیوسته و دارای چسبندگی بالایی است. همین امر باعث می شود لایه روی که بر سطح ورق می نشیند به راحتی آسیب نبیند و در نتیجه عمر مفید ورق گالوانیزه افزایش پیدا می کند.

روش سوم: پاشیدن یا اسپری فلز روی

همانطور که از نام این روش پیدا است، در فرایند پاشیدن، فلز روی بر سطح ورق پاشیده و به عبارتی اسپری می شود. البته ورق آهنی در این روش تا حدی حرارت می بیند تا ذرات روی به خوبی بر سطح آن پوششی مناسب ایجاد کنند. هر چند این روش مزایایی نیز به همراه دارد ولی به بالا بردن طول عمر مفید ورق گالوانیزه کمکی نمی کند. زیرا ورق هایی که با این روش گالوانیزه می شوند در برابر خوردگی و زنگ زدن، مقاومت چندان بالایی نخواهند داشت.

عمر مفید ورق گالوانیزه | بورس آهن

می توان روش های دیگری را نیز برای گالوانیزه کردن آهن نام برد اما این سه روش معمولاً متداول تر هستند. به غیر از نوع فرآیند گالوانیزه که بر عمر مفید ورق گالوانیزه تأثیر گذار است می توان کاربرد و نوع استفاده از ورق را نیز در ماندگاری و طول عمر آن مؤثر دانست.

بدون شک ورقی که در محیط های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد و یا در معرض مداوم مواد شیمیایی است، زودتر از ورق هایی که در شرایطی امن تر و سالم تر به کار برده می شوند، آسیب می بینند.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری