کدام فلزات زنگ نمی زنند؟

زنگ یک اکسید معمولی آهن با ظاهر قهوه ای مایل به قرمز است که بر روی فلز ایجاد می شود وقتی آهن و اکسیژن با کاتالیزوری مانند آب یا رطوبت هوا واکنش نشان می دهند ، نوعی خوردگی است ، فلز را ضعیف می کند و باعث ایجاد ظاهر ناخوشایند می شود.

زنگ زدگی فلز نیز می تواند خطرناک باشد و در هنگام پوسته پوسته شدن باعث ایجاد بریدگی و خراشیدگی شود. از بین بردن زنگ زدگی زمان بر است و اغلب ناموفق است ، بنابراین بهتر است به طور کامل از آن اجتناب شود.

بهترین راه حل برای ما فلزاتی است که زنگ نمی زنند یا اطمینان حاصل می کنند که شما از سطح نهایی مناسب برای نیازهای خود استفاده می کنید.

از آنجا که زنگ یک اکسید آهن است ، فقط فلزاتی که حاوی آهن هستند می توانند در واقع زنگ بزنند. رایج ترین مثال در این مورد فولاد است. با این حال ، مهم است که به خاطر بسپارید که ممکن است فلزات بدون زنگ زدگی به روش های دیگر دچار خوردگی شوند ، بنابراین هنگام انتخاب فلز مناسب برای پروژه خود ، این را در نظر داشته باشید.

در اینجا برخی از فلزات مفیدتری که زنگ نمی زنند آورده شده است.

فلز آلومینیوم بسیار فراوان و همه کاره ، زنگ نمی زند زیرا جدا از برخی از آلیاژهای خاص ، آهن ندارد. آلومینیوم با اکسیژن موجود در آب یا رطوبت واکنش نشان می دهد ، اما اکسید آلومینیوم به عنوان یک لایه دفاعی نازک مقاوم در برابر خوردگی عمل می کند و از فلز در برابر آسیب بیشتر محافظت می کند.

مس یک فلز بومی است ، به این معنی که می توان آن را در طبیعت به شکل خالص فلزی خود یافت. مس نمی تواند زنگ بزند ، اما هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد به آرامی اکسید می شود و در نهایت یک لایه سبز نازک به نام پتینه ایجاد می کند. مانند آلومینیوم ، این لایه از فلز محافظت می کند اما به طور کلی ظاهر مطلوبی در نظر گرفته نمی شود.

برنج یک آلیاژ روی و مس است که هیچ کدام نمی توانند زنگ بزنند ، همچنین از مس خالص قوی تر است. این افزایش مقاومت و شکل پذیری همراه با مقاومت در برابر خوردگی خوب ، آن را به یک انتخاب کلاسیک برای کاربردهای دریایی تبدیل می کند. برنج همچنین صاف ، چکش خوار و از نظر زیبایی از نظر زیبایی شبیه به طلا است ، بنابراین برای اقلام تزئینی ، آلات موسیقی و لوازم منزل انتخابی محبوب است.

فلزاتی که زنگ نمی زنند

برنز یکی دیگر از آلیاژهای مس است که این بار با قلع و درصدهای کمی از فلزات دیگر ترکیب شده است. چون زنگ نمی زند چون آهن ندارد. در حالی که این یک انتخاب بسیار مقاوم در برابر خوردگی است ، در موارد نادر می تواند مستعد یک فرآیند شیمیایی مخرب موسوم به “بیماری برنز” باشد ، که در اثر تشکیل کلریدها در شرایط خاص مانند غوطه ور شدن در آب شور ایجاد می شود.

گالوانیزه یک فرایند خاص است که برای محافظت از آهن یا فولاد در برابر زنگ زدگی با پوشاندن آن با یک لایه روی استفاده می شود. این امر عمدتا با فرو بردن فولاد در حمام روی مذاب با دمای بیش از 450 درجه سانتی گراد به دست می آید ، اگرچه روش های دیگری مانند آبکاری وجود دارد.

گالوانیزه فرآیند کاملی نیست زیرا لایه محافظ می تواند در طول زمان آسیب ببیند. با این حال ، به طور کلی کمی کارآمدتر و بسیار ارزان تر از فولاد ضد زنگ است و به مرور زمان از زنگ زدگی بهتری نسبت به فولاد ضد آب برخوردار است.

فولادهای ضد زنگ حاوی سطوح کروم به اندازه کافی بالا زنگ نمی زنند ، زیرا کروم بسیار سریعتر از آهن اکسید می شود و یک لایه اکسید کروم ایجاد می کند و از ایجاد زنگ جلوگیری می کند. افزودن نیکل ویژگی های فولاد ضد زنگ را در برابر زنگ زدگی افزایش می دهد.

تیتانیوم

تیتانیوم یک فلز بسیار سبک و قوی است که تقریباً در برابر انواع خوردگی مقاوم است و برای کاربردهای مختلف مانند هواپیما ، تجهیزات ورزشی و سخت افزارهای دریایی مانند لوله ها و پروانه ها استفاده می شود. با این حال ، نسبتاً گران است و کار با آن به آسانی مانند سایر فلزات مانند فولاد یا آلومینیوم نیست.

پلاتین ، طلا و نقره

پلاتین ، طلا و نقره که به عنوان فلزات گرانبها شناخته می شوند ، همه فلزات خالص هستند ، بنابراین حاوی آهن نیستند و نمی توانند زنگ بزنند. پلاتین و طلا بسیار واکنش پذیر نیستند و اگرچه نقره می تواند خدشه دار شود ، اما نسبتاً مقاوم در برابر خوردگی و نسبتاً مقرون به صرفه است.

فلزات دیگر

رادیوم یک فلز خالص است که زنگ نمی زند و گاهی برای آبکاری جواهرات استفاده می شود. قلع و کروم فلزات خالص هستند که بیشتر برای پوشش فولاد یا سایر مواد مستعد زنگ زدگی استفاده می شوند.

در بورس آهن ما طیف وسیعی از فلزات را که زنگ نمی زنند عرضه میکنیم ، بنابراین همین حالا با ما تماس بگیرید و نیازهای خود را مطرح کنید و قیمت آهن آلات را بروز دریافت کنید.