تفاوت بین کربندار و فولاد ضد زنگ چیست؟

  1. مواد آلیاژی کروم و کربن
  2. سطوح مقاوم در برابر خوردگی
  3. ساخت و ساز بزرگتر مستلزم فولاد کربنی است
  4. خروجی زیبایی شناختی
  5. دوام
  6. رنگبندی قابل تشخیص
  7. استحکام – قدرت
  8. عملکرد
  9. انواع و نمرات

وقتی می گوییم فولاد، فقط به یک نوع اشاره نمی کند. در دنیا محصولات فولادی مختلفی مانند لوله و میله وجود دارد. چه بخواهید از آن برای اعمال تیرهای فولادی بر روی سقف خود استفاده کنید و چه برای تنظیم چارچوب های خاص، همیشه انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد.

فولاد کربندرا در مقابل فولاد ضد زنگ

این مقاله تفاوت های قابل توجه بین کربن و ضد زنگ را به عنوان دو مورد از رایج ترین انواع فولاد مورد بررسی قرار می دهد. چگونه می توانید بدانید که برای کدام عملکرد از کدام استفاده کنید؟ ادامه مطلب

مواد آلیاژی کروم و کربن

ابتدا باید بدانید که فولاد یک ماده آلیاژی است که از آهن و کربن ساخته شده است. سطوح کربن در یک قطعه خاص ممکن است بسته به درصد آن متفاوت باشد. از سوی دیگر، فولاد ضد زنگ حاوی مقدار بیشتری کروم در مقایسه با کربن است.

سطوح مقاوم در برابر خوردگی

کروم لایه ای است که از فلزات در برابر زنگ زدگی محافظت می کند. این کار را با اکسید شدن در جای خود انجام می دهد.

کرومی که فولاد ضد زنگ را احاطه کرده است به آن اجازه می دهد در برابر خوردگی که می تواند ناشی از انواع شرایط باشد مقاومت کند: دماهای شدید، شرایط مرطوب و حتی تشعشع. از سوی دیگر، کربن در مقایسه با آنچه در فولاد ضد زنگ یافت می شود، حاوی درصد زیادی کروم نیست.

ساخت و ساز بزرگتر مستلزم فولاد کربنی است

اگرچه ممکن است تصور کنید که محصولات فولادی پرمصرف ترین مصالح ساختمانی محلی هستند، انواع دیگری نیز برای ایجاد آسمان خراش های بلند استفاده می شود. فولاد کربنی نمونه بارز جایگزین ارزانتر است. بهترین عملکرد را در محیط های خشک دارد، که آنها را به گزینه ای عالی برای ساختمان ها در جنگل های شهری تبدیل می کند.

خروجی زیبایی شناختی

فولاد ضد زنگ دارای روکش درخشان و درخشانی است که جذابیت زیادی ایجاد می کند. به همین دلیل است که معماران ترجیح می دهند از این نوع متریال برای سازه های خود استفاده کنند.

کربن نیز خواص زیبایی شناختی منحصر به فرد خود را دارد. با این حال، ساختمان‌های کربنی را فقط می‌توان پس از صیقل دادن رنگ کرد وگرنه شروع به خوردگی می‌کند.

دوام

سازندگان هنگام ساخت لوله های فولادی در سیستم زیرزمینی فیلیپین یا هنگام ساخت چاقوهایی که برای پخت و پز استفاده می شود، چه مواردی را در نظر می گیرند؟ پاسخ به آن دوام است.

به عنوان یک فلز، فولاد ضد زنگ در عصر مدرن به دلیل مقاومت در برابر خوردگی استفاده شده است. اما وقتی صحبت می‌کنیم که چه کسی دارای سطوح بالاتری از دوام است، کربن به دلیل محتوای کربن بالاتری که دارد بالاتر از ضد زنگ است. این امر نه تنها دوام بلکه استحکام آن را نیز افزایش می دهد.

رنگبندی قابل تشخیص

اگر دقت کافی داشته باشید، به راحتی متوجه تفاوت بین کربن و ضد زنگ خواهید شد. کربن به عنوان یک ماده خام که با رنگ آمیزی یا پرداخت دستکاری نشده است، رنگی کسل کننده دارد. دارای روکش مات مشابه قابلمه چدنی است.

فولاد ضد زنگ هم براق و هم صاف است. به لطف مقدار فراوان کروم موجود در ضد زنگ، حتی بدون پولیش نیز می تواند رضایت بخش به نظر برسد.

استحکام – قدرت

هنگام انتخاب بهترین نوع برای یک عملکرد خاص، استحکام زیر سوال می رود. به خاطر داشته باشید که فولاد ضد زنگ نرم‌تر از فولاد کربنی است که جوش‌کاری آن را آسان‌تر می‌کند. با این حال، این جوش پذیری به ضد زنگ برتری می بخشد زیرا فلز را قوی تر از کربن می کند.

عملکرد

ممکن است ما این تصور را داشته باشیم که فولاد ضد زنگ در معماری و ساخت و ساز استفاده می شود. با این حال، کربن در واقع فلزی است که بیشتر در ساخت قطعات با اندازه بزرگ استفاده می شود.

کابل های کربن فولادی هم می توانند پل را کنار هم نگه دارند و هم از تله کابین پشتیبانی کنند. و در حالی که ضد زنگ ممکن است در سازه ها وجود داشته باشد، آنها معمولا برای پشتیبانی وجود دارند. در غیر این صورت، ضد زنگ بهتر است برای ایجاد ظروف آشپزخانه یا مبلمان نگهداری شود.

انواع و نمرات

برای دانستن اینکه کدام فولاد ضد زنگ با هدف خود مطابقت دارد، از گریدها به عنوان راهنما یاد می شود. اصطلاحاتی مانند آستنیتی، فریتی یا مارتنزیتی برای شناسایی مقاومت در برابر خوردگی یا دوام وجود دارد. کربن به عنوان “انواع” نامیده می شود. کربن کم، کربن متوسط ​​یا کربن بالا درصد کربن یافت شده را تعیین می کند.

خلاصه

یک خریدار باهوش باشید هنگامی که تفاوت بین هدف دو نوع فلز را بدانید، شانس بیشتری برای خرید مناسب ترین آنها خواهید داشت. دانستن تمایزها مهم است تا بتوانیم تفاوت ها را مشخص کنیم و دانش خود را در مورد فلزات مختلف افزایش دهیم.