طبق اخبار واصله، شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی قصد دارد تا بزودی عظیم‌ترین کارخانه تولید فولاد جهان را که قادر به فعالیت بدون انتشار کربن دی‌اکسید است، در اتریش احداث و تکمیل کند.

همانطور که گفته شد، این عظیم‌ترین کارخانه‌ای است که تولید دی اکسید کربن در آن صفر خواهد بود و این یعنی مرزهای تولید فولاد سبز و حذف آلاینده‌های زیست محیطی، یک گام فراتر رفته و در این حیطه پیشرفت بیشتری حاصل می‌شود. شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی، با پیمانکاری یک شرکت انگلیسی، در حال ساخت بخش پایلوت این طرح در مجموعه “وُست‌آلپاین” اتریش است.

(MHI) سهم زیادی در پیشرفت‌های آتی دارد

قرار است طرح آزمایشی در سال اواسط یا اواخر سال 2021 استارت خورده و مطالعه در مورد ابعاد آن کلید بخورد. باید خاطر نشان کرد “وست‌آلپاین” یکی از کارخانه‌های تولید فولاد در اتریش است که با قرار دادن بخش‌هایی از پروژه صنعتی خود در اختیار تیم میتسوبیشی، در بخش پایلوت پروژه همیاری می‌کند.

چرا کاهش آلایندگی در طول فرآیند تولید فولاد اهمیت دارد؟

کارخانه تولید فولادی که میتسوبیشی مد نظر دارد، قرار است در فرآیند احیای سنگ آهن، به جای زغال سنگ از هیدروژن استفاده کند. تجهیزات به کار رفته در این طرح همگی از نسل بعدی بوده و قرار است امکان تولید فولاد تا سقف 250هزار تن در سال را فراهم کنند. مطابق اظهارات آژانس بین‌المللی انرژی، صنعت فولاد جهان در سال 2018، به عنوان نمونه، بیش از 2 میلیارد تن (CO2) را تولید کرده است؛

این دو برابر میزان تولیدی در سال 2000 است! سهم بخش تولید فولاد در کل (CO2) تولیدی جهان با 5 درصد افزایش، امسال به 25 درصد رسیده است. این اعداد و ارقام باعث شده تا تولیدکنندگان بزرگ فولاد، به فکر راه‌حل‌های جدیدی باشند.

از یک سو مسئولیت اجتماعی و اخلاقی آن‌ها و از سوی دیگر پیمان‌های زیست‌محیطی، باعث می‌شوند شرکت‌های بزرگ این حیطه، به امید کاهش میزان آلایندگی، در توسعه تکنولوژی‌های نوظهور سرمایه‌گذاری کنند. مثلاً شرکت ژاپنی (Nippon Steel) که سومین تولیدکننده برتر این ماده در جهان است، در حال توسعه فرآیندهای کاهش مصرف هیدروژن بر اساس طراحی کوره بلند بوده و تلاش‌های زیادی را صرف این ایده کرده است.

نقش صنایع سنگین میتسوبیشی در این حیطه

شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی که گاهاً از آن به اختصار تحت عنوان (MHI) نیز یاد می‌شود، یکی از شرکت‌های پیشگام در عرصه تولید وسایل و تجهیز خطوط تولید فولاد است. هرچند این تنها حیطه‌ای نیست که این شرکت در آن فعال است اما در این حیطه توانسته در جهان به جایگاه ممتاز سوم دست یابد.

با این حساب می‌توان (MHI) را سومین تأمین‌کننده برتر تجهیزات فولادسازی دانست. این شرکت در بسیاری از پروژه‌ها با دیگر غول ژاپنی عرصه تولید فولاد، یعنی (Nippon Steel) شریک است. در آمد سالانه (MHI) بیش از 3 میلیارد دلار در سال بوده و در حال حاضر مجموع دارایی‌های آن بیش از 48 میلیارد دلار است.

شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی در حال حاضر نیز با دستیابی به تکنولوژی تجهیزات مورد نیاز برای زنجیره تأمین هیدروژن، قصد دارد نقش محوری در حیطه تولید سبز بازی کند.

اشتراک گذاری