از مشکلات مهندسان در زمان ساخت سقف های تیرچه بلوک، پیش گیری از ترک خوردگی است. بعد از عملیات بتن ریزی سقف برای جلوگیری از ترک خوردن بتن، از میلگرد حرارتی استفاده می شود. بر این اساس می توان وظیفه اصلی این نوع میلگرد را پیشگیری از تنش های ناشی از جمع شدگی و حرارت در بتن دانست و به همین خاطر هم میلگرد حرارتی نامیده می شوند.

میلگرد حرارتی از انبساط و انقباض بتن و ایجاد ترک جلوگیری می کند و باعث کاهش عرض ترک ها می شود. در مورد استفاده از میلگرد حرارتی دیدگاه هایو نظرات متفاوتی وجود دارد که در این مقاله  با دقت بررسی خواهیم کرد.

نحوه کار میلگرد حرارتی

حتما می دانید که علاوه بر میلگرد های داخلی تیرچه ، تعدادی میلگرد تحت عنوان میلگرد حرارتی، عمود بر تیرچه ها قرار داده می شود برای جلوگیری از ترک های حرارتی بتن و جمع شدگی آن.

در کل این میلگرد ها به صورت چپ و راست بر روی سقف قرار می گیرند و در زمانی که بتن با افت حرارت پیدا میکند از ترک خوردن بتن جلوگیری می کند. بهترین مکان قرارگیری برای آنها یک سوم بالای ضخامت دال بتنی است.

باید یاد آوری کرد که این میلگرد ها فقط نقش حرارتی نداشته و جهت تحمل فشار و باربری نیز در نظر گرفته می شوند. این آرماتور ها در هنگام آتش سوزی هم کاربرد داشته و از تخریب بتن جلوگیری می کنند. قطر این میلگردها معمولا در محدوده ۶٫۵ الی ۶ است و گاهی نیز از سایز ۸ هم استفاده می گردد.

نحوه کار میلگرد حرارتی

نظریات مختلف در مورد استفاده از میلگرد حرارتی

در مورد استفاده از میلگرد حرارتی نظریات زیادی میان مهندسان وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

نظرات مثبت

تعدادی از مهندسان معتقد هستند که استفاده از این نوع میلگرد جهت پیش گیری از خوردگی بتن ضرروی است، برای تایید این نظر لازم است بدانیم آیین نامه نیز بر لزوم استفاده از میلگرد های حرارتی تاکید کرده است.

برای آشنایی بیشتر چند مثال ذکر میکنیم تا با این نظر بیشتر آشنا شوید.

میدانیم که در ساعت های ابتدایی گیرش بتن تمایل به انبساط و انقباض دارد به میلگرد حرارتی جهت جلوگیری از ترک نیاز است. این میلگرد ها با بتن درگیر می شوند و از انبساط و انقباض پیشگیری میکند.

به نظر برخی از مهندسان این میلگرد ها علاوه بر نقش حرارتی، باربر نیز هستند. اگر از میلگرد حرارتی استفاده نشود در فاصله ۷۰ سانتی متری روی یونولیت ها فقط یک لایه نازک ۵ سانتی متری بتن هست که اصولی نخواهد بود.

اگر میلگرد های حرارتی در اجرای سقف بکار برده نشود، ترک عرضی در بتن ایجاد می شود که سبب نفوذ آب و سولفات ها می شود و در نهایت باعث خوردگی میلگرد های اصلی می شود. بنابراین استفاده از  آرماتور حرارتی برای جلوگیری از خوردگی میلگرد های  اصلی آلماتور بندی لازم است.

نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفت در صورت ایجاد ترک در بتن، عملکرد یکپارچه دیافراگم سقف در هنگام وقوع زلزله زیر سوال می رود.

ضرروی است بدانیم که میلگرد سایز ۸ در این مورد نسبت به سایز ۶ عملکرد بهتری دارد زیرا در اجرا، آرماتور سایز 6 به کف یونولیت ها می چسبد و داخل بتن رویه قرار نمی گیرند و در نهایت سبب ترک خوردگی بتن می شود بنابراین بهتر است از سایز ۸ استفاده شود.

دیدگاه منفی

بر خلاف دیدگاه قبلی بعضی دیگر از کارشناسان و مهندسان استفاده از این دسته میلگرد ها را  کاری بیهوده و اتلاف سرمایه می دانند. به نظر این مهندسین بسیاری از سقف ها حتی با وجود میلگرد حرارتی ترک خورده اند. این کارشناسان به جای استفاده از میلگرد، روش های دیگری را برای پیشگیری از ترک خوردگی بتن پیشنهاد می کنند. برخی از روش های پیشنهادی شامل موارد زیر است

  • استفاده از بتن الیافی
  • کم کردن نسبت آب به سیمان
  • استفاده از فوق روان کننده

می توان گفت که الیاف فلزی در بتن الیافی مانند میلگرد حرارتی بوده و از ترک خوردن بتن جلوگیری می کند البته کم کردن نسبت آب به سیمان در بتن و استفاده از فوق روان کننده هم سبب افزایش روانی بتن می شود و از ترک خوردگی پیشگیری می کند.

بنابراین این گروه مخالف هیچ اعتقادی به استفاده از میلگرد حرارتی ندارند و جایگزین هایی را پیشنهاد میکنند.

با جمع بندی نظرات مختلف مهندسین این حوزه می توان گفت که استفاده از میلگرد حرارتی ضروری است ولی تنها مشکل آن این است که در زمان بتن ریزی و با عبور کارگران این میلگردها در سقف فرو می روند و دیگر اثری نخواهند داشت. بنابراین در خصوص اجرا بهتر است که استفاده از شبکه های مش توصیه شود. البته برخی دیگر نیز معتقدند بهتر است استفاده از سقف تیرچه بلوک ممنوع گردیده و استفاده از دال بتنی در سازه بتنی و سقف کامپوزیت در سازه های فولادی الزام گردد.

استفاده از میلگرد ساده برای آرماتور حرارتی سقف

برای آرماتور حرارتی، این سوال مطرح است که چه نوع میلگردی استفاده کنیم؟! بعضی از کارشناسان معتقدند که چون این میگرد ها باید در بتن از ترک خوردگی و انقباض پیشگیری کند باید میلگرد آجدار باشد اما دلیل آجدار بودن این است که میلگرد قبل سر خوردن جاری شود. با این دلیل در سقف های مورد نظر آرماتور هیچ گاه به جاری شدن نمی رسد زیرا انقباض بتن آن قدر شدید نیست که میلگرد قبل از جاری شدن سر بخورد.

به دلیل  اینکه نیروی کمی است احتمال لیز خوردن میلگرد کم است و آن چیزی که باعث سر خوردن است طول مهار میلگرد داخل بتن است. میلگرد باید آجدار باشد تا بتوان طول مهاری را کم کرد با توحه به این که طول مهاری میلگرد حرارتی به اندازه کل سقف هست پس در این حالت می شود از میلگرد ساده استفاده کرد.

می توانید جهت مشاوره و دریافت قیمت میلگرد آجدار و قیمت میلگرد ساده با کارشناسان بورس آهن تماس حاصل نمایید

اشتراک گذاری