نبشی کشی ساختمان یکی از لازمه های ایمن سازی و از مراحل مهم و اساسی یک ساختمان برای مقاوم سازی در برابر زلزله به حساب می‌آید. از دیگر دلایل اهمیت موضوع این است که بدون نبشی کشی احتمال تخریب ساختمان به مرور زمان وجود دارد که در نتیجه آن ممکن است خسارت های مالی و جانی زیادی را به همراه آورد.

در واقع نبشی کشی یکی از روش های شاسی کشی ساختمان است. شاسی کشی با انواع پروفیل مختلف از جمله میلگرد کلاف ساده و آجدار، نبشی، قوطی و یا ناودانی انجام می‌شود.

با این که از پروفیل های مختلف می توان استفاده نمود اما پر کاربرد ترین آن نبشی است. به این دلیل گاها به شاسی‌ کشی، نبشی کشی گفته می شود.

نبشی کشی یکی از روش های اجرای وال پست در یک سازه است. بنابراین در ادامه وظایف وال پست، نحوه اجرای آن و نکات مهم در رابطه با وال پست را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نبشی کشی دیوار در ساخت ساختمان  از موارد مهم و قابل توجه است که مهندسین ناظر توجه ویژ‌ه‌ای به این موضوع دارند.

تعریف نبشی کشی

برای جلوگیری از تخریب دیوار های ساختمان به هنگام وزش باد و وقوع زلزله یا دیگر حوادث احتمالی از سازه‌ای به نام (وال پست) استفاده می‌شود که نیروی وارده در هنگام حادثه غیر مترقبه، به کمک وال پست از دیوارها به فریم یا اسکلت سازه و از آنجا به زمین منتقل می‌شود.

باید دقت نمود که به منظور یکپارچه سازی دیوار از وال پست ها در طول مشخص استفاده می‌شود.

فروشگاه اینترنتی بورس آهن قیمت نبشی را به  قیمت کارخانه و تولیدی ها ارائه و عرضه می نماید. همان‌طور که می‌دانید نبشی به دو صورت ۶ و ۱۲ متری در بازار موجود است، سایز  ۶ متری معمولا بیشتر در ساخت و ساز  مورد استفاده قرار میگیرد.

نکته: عدم نبشی کشی دیوار (نمادار و بدون نما) از عیوب اساسی در اجرای ساختمان‌ بتنی است.

اگر دیوار بیرونی از نوع ۳D Panel باشد، دیگر نیاز به مهار خاصی ندارد. چون حضور میلگرد اطراف دیوار همان نقش نبشی کشی را ایفا میکند.

حال اگر دیوار از نوع آجری باشد نیاز است که از نبشی کشی استفاده کنیم. باید در نظر داشت قبل از بتن‌ریزی درون ستون ها، پلیت هایی قرار داده شود که برای جوش نبشی‌ مورد استفاده قرار بگیرد.

اما اگر به هر دلیلی در ستون ها پلیت قرار ندهیم حتما با روشی کارآمد اقدامات مناسب جهت اتصال نبشی به ستون باید انجام شود مانند روش های زیر

  •  استفاده از تفنگ (پلیت را روی ستون قرار می‌دهند سپس با تفنگ‌های میخ‌کوب آن‌ها را به ستون متصل می‌کنند)
  •  استفاده از تسمه در محیط ستون بتنی

بعد از آن نبشی ها را باید به گونه‌ای قرار گیرد که مقطع دیوار درون نبشی‌ قرار باشد. سپس میلگرد های طولی را به میلگرد های عرضی جوش می‌دهند و سپس میلگردهای طولی را به نبشی جوش می‌دهند

  • نبشی کشی –  از روش های اجرای وال پست در سازه است

  • نبشی کشی –  یکی از روش های شاسی کشی ساختمان است

  • شاسی‌ کشی – به علت کاربرد زیاد  نبشی در وال پست  گاها به شاسی‌ کشی، نبشی کشی گفته می شود.

معرفی انواع وال پست‌

 فلزی: مورد استفاده در ساختمان‌ های اسکلتی.

بتن آرمه: مورد استفاده در سازه هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند.

وال پست‌های فلزی معمولا به مقاطع فولادی زیر پیاده سازی میشود:

  • نبشی
  • ناودانی
  • قوطی

دسته بندی دیگر  وال پست از نظر شکل ظاهری است و شامل:

  • وال پست قائم
  • وال پست افقی

اشتراک گذاری