نکاتی که باید در مورد لوله های بدون درز بدانید چیست؟

  1. در بسیاری از صنایع استفاده می شود
    1. صنایع پتروشیمی
    2. کشتی سازی
    3. صنایع بویلر
  2. انواع لوله های بدون درز
    1. فولاد کربن
    2. فولاد ضد زنگ
  3. مزایای لوله های تجاری بدون درز
    1. شکل یکنواخت
    2. مواد قوی
    3. فشار زیادی را تحمل می کند
  4. نحوه ساخت لوله های بدون درز

یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف لوله بدون درز می باشد. این ماده بسته به نوع استفاده می تواند به روش های مختلفی تولید شود. به طور کلی، لوله های بدون درز برای انتقال سیالات از یک نقطه یا مکان به نقطه دیگر استفاده می شود. دانستن بیشتر در مورد عملکرد لوله های بدون درز برای درک کاربرد آن در این صنایع خاص ضروری است.

به دلیل فراگیر بودن و تطبیق پذیری آن، کاملاً بدیهی شده است. هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد که این مواد چقدر به فرآیند کلی یک شرکت صنعتی بزرگ کمک می کند.

هر آنچه باید در مورد لوله های بدون درز بدانید

در بسیاری از صنایع استفاده می شود

قبل از اینکه با کاربردهای متعدد لوله های بدون درز آشنا شوید، ابتدا و مهمتر از همه مهم است که بفهمید این ماده دقیقاً چه شکلی است. بر اساس نام خود محصول، لوله بدون درز یک لوله توخالی پیوسته است که می تواند از کربن یا فولاد ضد زنگ ساخته شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، این محصول فلزی برای انتقال سیالات از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده می شود. به منظور تسهیل این انتقال سیالات، لوله های بدون درز هیچ گونه شکستگی، دندانه یا شکافی در ساختار خود ایجاد نمی کنند و به جریان آزاد سیالات اجازه می دهند. فقدان شکاف برای جلوگیری از آلودگی احتمالی موادی که حمل می کند ضروری است.

لوله های بدون درز نیز به این صورت طراحی شده اند تا از سرریز یا ریزش جلوگیری کنند. به همین دلیل است که بسیاری از صنایع، مانند صنایع پتروشیمی، کشتی سازی و دیگ بخار، برای اکثر فرآیندهای تبادل حرارتی درگیر در عملیات خود، بر لوله های فولادی ضد زنگ و انواع ضخیم تر و بادوام تر آن تکیه کرده اند.

صنایع پتروشیمی

بدون شک یکی از نشانه های صنعتی شدن، اتکای نهایی به فرآیندهای تولیدی پرفشار است. از طریق استفاده از مواد خام مانند گاز و نفت، بسیاری از محصولات جانبی ساخت امکان پذیر شده است.

به طور معمول، صنعت پتروشیمی در نهایت در استفاده از نفت و گاز برای پردازش طیف گسترده ای از محصولات منشعب شده است. این محصولات شامل لاستیک، دارویی، چسب می باشد که در بسیاری از زمینه های پزشکی و همچنین صنایع غذایی کاربرد دارد.

به دلیل توانایی لوله بدون درز برای مقاومت در برابر فشار زیاد، ابزار مفیدی برای صنعت پتروشیمی است که شامل بسیاری از فرآیندهای پیچیده تبادل حرارتی است.

کشتی سازی

لوله کشی یک کشتی برای اجرای روان عملیات ضروری است. با این حال، این ممکن است لزوماً برای تماشاچی که ممکن است تصور کند که یک کشتی عمدتاً از طریق فرآیندهای مکانیکی، مانند هدایت ساده و ناوبری، نیرو می گیرد، آشکار نباشد. از طریق لوله‌های بدون درز، سیستم‌های کنترل کشتی می‌توانند همانطور که در نظر گرفته شده بودند عمل کنند. این محصولات فلزی قادر به انتقال موثر مایع از یک منطقه به منطقه دیگر هستند. ساختار محصول همچنین از مشکلاتی مانند انفجار خط لوله که می تواند منجر به نتایج فاجعه بار شود جلوگیری می کند.

صنایع بویلر

به عبارت ساده، دیگ بخار یک ظرف بسته است که در آن بخار یا بخار گرم شده و تولید می شود تا انرژی الکتریکی، سوختی یا هسته ای تولید کند. به دلیل فرآیندهای پرفشار و دمای بالا که در این فرآیند دخیل هستند، از انواع ضخیم‌تر لوله‌های بدون درز استفاده می‌شود. عدم وجود شکاف در شکل گیری آنها از مشکلات عمده بالقوه مانند انفجار خطوط لوله جلوگیری می کند.

انواع لوله های بدون درز

لوله بدون درز چیست؟ و چه انواعی دارد ؟انواع مختلفی از لوله های بدون درز بسته به آلیاژ فلز وجود دارد. دو نوع از این نوع از کربن یا فولاد ضد زنگ ساخته شده اند

کربن

لوله های فولادی ضد زنگ ساخته شده از کربن به عنوان عنصر آلیاژی اولیه، انعطاف پذیرتر و بادوام تر هستند. این لوله ها همچنین امکان توزیع موثر گرما را فراهم می کنند

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یکی از همه کاره ترین مواد است که به چندین صنعت اجازه می دهد از خواص جذاب آن استفاده کنند. مقاومت بالای آن در برابر خوردگی باعث دوام و طول عمر بیشتر لوله های بدون درز ساخته شده از این ماده می شود.

 

مزایای لوله های تجاری بدون درز

جدا از فرآیندهای مکانیکی و شیمیایی پرفشار، لوله‌های بدون درز در طیف گسترده‌ای از مصارف تجاری نیز به کار می‌روند، زیرا یک ماده قوی است، شکل یکنواخت دارد و می‌تواند فشار زیادی را تحمل کند.

مواد قوی

لوله‌های بدون درز در مقایسه با لوله‌های درزدار یا جوش‌دار مواد قوی‌تری هستند زیرا می‌توانند در شرایط سخت‌تر مقاومت کنند. بدون شکاف های جوش داده شده، لوله های بدون درز کمتر در معرض شکست و نشت لوله هستند.

شکل یکنواخت

سطح مقطع گرد موجود در لوله های بدون درز باعث می شود که در مقایسه با لوله های جوشی از نظر نصب اتصالات یا سایر نیازهای لوله کشی مفیدتر باشد.

فشار زیادی را تحمل می کند

برخلاف لوله های جوشی، برای تعیین درجه فشار نیازی به اندازه گیری کیفیت جوش در لوله های بدون درز نیست. این مهم است زیرا شکاف های موجود در لوله های جوش داده شده به طور کلی به عنوان ضعیف ترین نقطه آن در نظر گرفته می شود و به لوله بدون درز اجازه می دهد تا تحت فشار بیشتری قرار گیرد.

لوله های بدون درز چگونه ساخته می شوند؟

اگرچه فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی پیچیده‌تر دیگری نیز وجود دارد، ساخت لوله‌های بدون درز به سادگی از طریق کشش یک ماده قابل کار مانند فولاد انجام می‌شود. از طریق این فرآیند، یک محصول استوانه ای بلند و توخالی ساخته می شود. سپس از یک سوراخ کننده نوک تیز و گلوله ای شکل برای یکنواخت کردن حفره در سازه استفاده می شود.

 

خلاصه

لوله های بدون درز عمدتاً توسط بسیاری از صنایع مانند پتروشیمی، کشتی سازی و صنایع بویلر برای بسیاری از فرآیندهای پیچیده تبادل حرارتی استفاده می شود. با دانستن بسیاری از عملکردهای لوله های بدون درز، صنایع می توانند به طور مداوم به پیشرفت های تکنولوژیکی زیادی برای بهبود مواد و استفاده از آن به روش های بی سابقه تری دست یابند.

جهت دریافت قیمت لوله با کارشناسان بورس آهن تماس حاصل نمایید