این روزها با گذر زمان، بشر به دنبال ابداع ابزار و سازه هایی است که کارها را آسان تر کرده و در عین حال کیفیت بالاتری نسبت به نمونه های مشابه داشته باشد. این مسئله در صنایع گوناگون اهمیت بسیاری دارد و باعث می شود تولید کنندگان در رقابتی همیشگی با یکدیگر باشند تا محصولی کاربردی تر ارائه دهند. یکی از محصولاتی که در حوزه ساخت و ساز و صنایع دیگر کاربرد زیادی پیدا کرده، ورق رنگی گالوانیزه است. اگر شما هم با این سؤال روبرو هستید که ورق رنگی چیست؟ و می خواهید درباره کاربرد و مزایای آن بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ماهیت ورق رنگی چیست ؟

این نوع ورق ها که به اختصار ورق رنگی یا ورق پیش رنگ نامیده می شوند در واقع ورق گالوانیزه رنگی هستند. ولی آنچه اهمیت دارد، نحوه رنگ آمیزی این ورقها است که باعث می شود ویژگی های مثبتی نسبت به سایر ورق های فلزی و گالوانیزه داشته باشند.

ورق های رنگی به روش الکترواستاتیک رنگ آمیزی می شوند. این روش خاص رنگ کردن تنها برای زیباتر کردن ورق مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه به مقاومت و دوام بیشتر آن نیز می انجامد. در واقع مهم ترین ویژگی مثبتی که ورق رنگی فلزی به واسطه رنگ الکترواستاتیک پیدا می کند این است که در برابر رطوبت و همچنین خوردگی، مقاوم تر می شود. بدون شک چنین عاملی باعث می شود این ورق ها کاربرد وسیع و در عین حال منحصر به فردی داشته باشند.

رنگ الکترواستاتیک مورد استفاده در فرآیند رنگ آمیزی ورق رنگی

رنگ الکترواستاتیک مورد استفاده در فرآیند رنگ آمیزی ورق رنگی چیست ؟

همانطور که گفتیم، آنچه باعث تمایز در عملکرد و کاربرد ورق رنگی می شود، رنگ آمیزی به روش الکترواستاتیک است. در این روش از نوعی رنگ پودری رزینی استفاده می شود که بار مثبت دارد و روی سطح ورق گالوانیزه پاشیده می شود. از آنجایی که ورق روی زمین قرار دارد و در نتیجه بار آن منفی است، این ذرات رنگی به آسانی روی سطح فلز می چسبند. در این مرحله ورق در کوره قرار داده می شود و رنگ کاملاً پخته می شود. نتیجه این فرآیند ورق رنگی گالوانیزه براق و زیبایی است که دوام بالایی در برابر بسیاری از عوامل آسیبزای بیرونی دارد.

برای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه می توان از 15 نوع رنگ الکترواستاتیک استفاده کرد که عبارتند از:

قرمز، قرمز گوجه ای، سفید یخچالی، کرم، زرد، زرد لیمویی، سبز تیره، سبز چمنی، آبی کاربنی، آبی نیسانی، نارنجی، بنفش، صورتی، قهوه ای سوخته، قهوه ای سفالی

مزایای ورق رنگی چیست؟

مهم ترین مزیت ورق گالوانیزه رنگی، مقاومت آن نسبت به خوردگی و رطوبت است که در قسمت های قبل نیز به آن اشاره شد. نحوه خاص رنگ آمیزی این ورق ها از زنگ زدن آن جلوگیری می کند و این یک مزیت بسیار مهم برای سازه های فلزی به شمار می رود. مزایای دیگر ورق رنگی فلزی عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر زلزله
  • زیبایی ظاهری و تنوع رنگ
  • قیمت مناسب
  • سبک بودن ورق
  • نصب و اجرای آسان در کمترین زمان (که خود به کاهش هزینه¬ها می¬انجامد)
  • ثابت ماندن رنگ ورق در طول زمان و در شرایط آب و هوایی مختلف

آشنایی با انواع مختلف ورق رنگی

برای پاسخ به سؤال مهم “انواع ورق رنگی چیست؟” باید به طرح های گوناگون این ورق ها دقت کنیم. ورق رنگی فلزی در طرح های بسیار گوناگونی تولید می شود که هر کدام ممکن است برای موقعیت های خاصی مناسب تر باشد. در ادامه شما را با چند نوع رایج تر این ورق ها آشنا خواهیم کرد.

ورق رنگی ذوزنقه

یکی از انواع رایج ورق های رنگی، نوع ذوزنقه آن است. ورق رنگی ذوزنقه معمولاً در سقف و دیواره های سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق ها در عرض 100 و 125 سانتی متر و ضخامت و طول دلخواه، عرضه می شوند. مقاومت این ورق ها نسبت به شرایط جوی گوناگون و رطوبت هوا آن ها برای استفاده در ساخت سوله ها مناسب می سازد.

ورق رنگی طرح سفال

این نوع ورق های برای پوشش ویلا و ساختمان های گوناگون بسیار مناسب اند و معمولاً در ضخامت 0.5 میلی متر عرضه می شوند. البته با توجه به سفارش مشتری ضخامت می تواند تغییر کند. عرض این ورق ها مانند ورق های ذوزنقه 100 و 125 سانتی متر است و در طول دلخواه تولید می گردد. ورق رنگی طرح سفال، به روش کوره ای رنگ آمیزی می شود.

ورق رنگی طرح سفال

ورق رنگی شادولاین

یکی دیگر از انواع ورق رنگی گالوانیزه، طرح شادولاین است. اگر می¬خواهید بدانید این نوع ورق رنگی چیست باید بگوییم شباهت بسیاری به ورق¬های ذوزنقه دارد و در ابتدا بیشتر روی پانل¬های ساندویچی به کار برده می¬شد ولی امروزه روی سقف¬های گوناگون استفاده می¬شود. عرض ورق¬های رنگی شادولاین نیز مانند انواع قبل است.

ورق رنگی کرکره ای

حال نوبت به یکی دیگر از رایج ترین ورق های رنگی می رسد که برای سقف و دیواره ی سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. شکل ظاهری زیبا و تنوع رنگی بالای این نوع از ورق ها آن را به یکی از انواع محبوب ورق های رنگی فلزی تبدیل ساخته است.

گستره کاربرد ورق رنگی چیست؟

این نوع از ورق ها که گاهی به برخی انواع آن ورق رنگی شیروانی نیز گفته می شود، کاربرد بسیار وسیعی در صنایع گوناگون و خصوصاً ساختمان سازی دارند که به برخی از آن ها در قسمت های قبل نیز اشاره شد. برخی دیگر از کاربردهای رایج این ورق ها عبارتند از:

کاربرد ورق رنگی

  •  نمای ساختمان
  •  سقف کاذب
  •  نمای دکوراتیو منازل، شرکت ها و …
  •  کابینت سازی و سایر صنایع فلزی
  •  سردخانه ها
  •  بدنه ماشین آلات صنعتی و دیگ های بخار
  •  بدنه کیس رایانه
  •  بدنه لوازم خانگی مختلف مانند یخچال، آبگرمکن، ماشین لباس شویی و …
  •  بدنه و سقف کارگاه، انبار و سوله
  •  و …

منبع اصلی تأمین ورق رنگی چیست؟

ورق های رنگی هم در کارخانه های بزرگ و کوچک داخلی تولید می شوند و هم از کشورهای خارجی مانند قزاقستان و چین به کشور وارد می گردند. به طور کلی گفته می شود حدود نیمی از نیاز بازار ایران به ورق رنگی گالوانیزه توسط تولید کنندگان داخلی و مابقی به وسیله واردات تأمین می گردد.

منبع اصلی تأمین ورق رنگی

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر بصورت لیست روزانه ارائه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری