انواع مختلف ورق فولادی درجه بندی ویژه چیست؟

  1. ABS
  2. ASTM 572
  3. ASTM 283 GR
  4. صفحات AR

ورق فولادی درجه بندی شده در بسیاری از کاربردها استفاده می شوند. تغییرات در ساختار دانه ای مواد فولادی می تواند ویژگی های یک خاصیت خاص را افزایش یا کاهش دهد. به عنوان مثال، افزایش استحکام فولاد مستلزم متالورژی پیچیده ای مانند کار سرد، سخت شدن بارش و مانند آن است.

در نهایت، نشانگرهای زیادی وجود دارد که توانایی های یک محصول فولادی خاص را مشخص می کند. اگر می خواهید مطمئن شوید که از درجه فولاد مناسب استفاده می کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن ادامه دهید.

ABS

کلاف ورق فولادی

اولین نوع گرید فولادی که در این مقاله با آن مواجه خواهید شد ABS نام دارد. ABS طبقه بندی توسط اداره حمل و نقل آمریکا را نشان می دهد که یک ورق فولادی خاص برای استفاده در تلاش های کشتی سازی مکانیکی تایید شده است.

فولاد درجه بندی شده ABS معمولاً از طریق روش نورد گرم تولید می شود – که بر اساس نام به تنهایی، شامل قرار دادن مواد خام فولادی در فرآیندهای بیشتر در دمای بالا است. این دما معمولاً بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد، یا آستانه ای که در آن فولاد اصلاح می شود، تنظیم می شود.

با این حال، روش نورد گرم صفحات فولادی با دیواره ضخیم تولید می کند که برای کشتی سازی، به ویژه برای اجزای بدنه استفاده می شود. این بخش ضروری است زیرا محموله، مسافران و سایر ماشین آلات پیچیده موجود در داخل ساختار کشتی را ایمن می کند.

ورق ABS به دلیل استحکام تسلیم بالا که قادر به مقاومت در برابر ضربه های خاص هستند، ابزار مناسبی برای بدنه هستند. این اغلب به چهار درجه دیگر با درجه بندی تسلیم و مقاومت کششی متفاوت تقسیم می شود.

ASTM A572

نمای نزدیک از یک هواپیما

برخلاف صفحات فولادی با درجه بندی ABS، فولاد ASTM A572 معمولاً در کاربردهای هواپیما یا سایر انواع ساختمان های عمومی یافت می شود. این نوع درجه توسط انجمن تست و مواد آمریکا تعیین می شود.

درجه فولاد استانداردی را برای فولادهای با استحکام بالا و کم آلیاژی تعیین می کند که معمولاً در مقایسه با فولاد کربنی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارند. علاوه بر این، منجر به تولید فولادی می شود که از نظر سختی و همچنین استحکام بیشتر است.

عناصری که معمولاً به فولاد HSLA آلیاژ می شوند عبارتند از سیلیکون، منگنز، وانادیم، تنگستن، مس و نیکل، فقط به نام چند. در ASTM A572 درجات دیگری مانند 50، 55، 60 و 70 وجود دارد.

هر یک از این ارقام مربوط به قدرت تسلیم است که توسط محصول نشان داده می شود. آنها با یک واحد KSI از استحکام و کیفیت فولاد (کیلوپوند در هر اینچ مربع) همراه هستند.

ASTM A572 را می توان به عنوان بخشی از اجزای پایه ساختمان به منظور افزایش یکپارچگی سازه یافت. برای قطعات با مقیاس بزرگتر، از این درجه ورق فولادی ویژه برای تشکیل بدنه هواپیما نیز استفاده می شود. به دلیل استحکام بالایی که دارد، می تواند در برابر عناصر خارجی که ممکن است در خودرو تغییر شکل ایجاد کنند محافظت کند.

ASTM A283

پلی ساخته شده با صفحات فولادی

ASTM A283 درجه دیگری است که طبقه بندی فولاد کربنی را نشان می دهد – به ویژه برای فولادهایی که دارای استحکام کششی کم تا متوسط ​​هستند. همچنین می تواند در درجه های دیگری مانند B، C، یا D نیز وارد شود.

صفحات فولادی درجه ASTM A283 را می توان در کاربردهای کلی محصول یافت. آنها می توانند به عنوان پروفیل های پشتیبانی برای افزایش پایداری و دوام یک ساختمان یا کار عمرانی خاص عمل کنند.

در این راستا، صفحات فولادی را می توان به تنهایی مورد استفاده قرار داد و همچنین می تواند تحت فرآیندهای ساخت بعدی برای ایجاد ستون ها و انواع دیگر پروفیل های ساختمانی قرار گیرد.

با توجه به طبقه بندی های مختلف، تعیین اینکه آیا فولاد با مقاومت کششی کم یا متوسط ​​باید استفاده شود، مهم است. برای تیرهای ورق پل، این صفحات فولادی معمولاً جوش داده می شوند یا با سایر اتصالات به یکدیگر متصل می شوند تا پروفیل های فولادی با مقطع I متعدد ایجاد کنند.

از آنجایی که پل ها معمولاً توسط انواع مختلفی از وسایل نقلیه که بارهای سنگین را حمل می کنند عبور می کنند، مهم است که فولاد A283 مورد استفاده دارای درجه بندی متوسط ​​باشد.

از سوی دیگر، صفحات فولادی که ممکن است تنها به عنوان بخشی از کفپوش تاسیسات صنعتی مورد استفاده قرار گیرند، فقط باید دارای درجه مقاومت کششی پایینی باشند. این صفحات به اندازه کافی بادوام خواهند بود تا فعالیت هایی مانند ناوبری ماشینی ساده و ترافیک روزانه پیاده روی را انجام دهند.

صفحات AR

تسمه نقاله ساخته شده با صفحات فولادی

همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از فرآیندهایی که می تواند کیفیت مقاوم در برابر خوردگی فولاد را بهبود بخشد، آلیاژسازی عناصر خاص است.

از بین تمام صفحات فولادی درجه بندی شده ای که تاکنون در لیست با آنها مواجه شده اید، صفحات AR آنهایی هستند که کمترین مستعد تأثیرات مخرب هوازدگی هستند. صفحات AR همچنین دارای محتوای کربن بالاتری هستند، به این معنی که می توان آنها را تقریباً در هر نوع نصبی که به استحکام و سختی بیشتری نیاز دارد استفاده کرد.

صفحات AR با کربن بالا معمولاً حاوی 0.6٪ تا 1٪ کربن هستند، در حالی که محتوای صفحات AR با کربن بسیار بالا در محدوده 1.25٪ تا 2٪ قرار دارد.

بر خلاف سایر صفحات فولادی، صفحات AR برای مصارف سازه ای مانند پل ها یا ساختمان ها رایج نیستند. در عوض، آنها برای مصارف با ضربه بالا که واقعاً نیاز به استفاده از سختی فولاد دارند، بهترین هستند. اینها می توانند از نوار نقاله های تولیدی ساده تا محصولات تخصصی تر مانند زره بدن، تیغه های دندانه دار یا چرخ دنده متغیر باشند.

خلاصه

صفحات فولادی درجه بندی شده که در این لیست گنجانده شده اند لزوماً جامع نیستند، اما می توانند به شما ایده ای درباره تفاوت درجه های مختلف با یکدیگر ارائه دهند.

این صفحات فولادی درجه بندی شده معمولاً با توجه به کیفیت هایی که در ریزساختار دانه آنها وجود دارد طبقه بندی می شوند. صفحات فولادی می توانند دارای محتوای کربن و آلیاژ بالا باشند. در همین حال، خواص خاصی مانند استحکام کششی، استحکام تسلیم، سختی و مقاومت در برابر خوردگی را نیز می توان از طریق روش های مختلف اصلاح کرد. این به عملیات حرارتی و انواع دیگر فرآیندهای ساخت اشاره دارد که می تواند انواع مختلفی از صفحات فولادی متمایز را تولید کند.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر بصورت لیست روزانه ارائه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.