امروزه آن قدر تعداد سازه ها و قطعات صنعتی زیاد شده است که شما برای هر کار و منظوری می توانید بهترین مصالح و قطعات را انتخاب کنید. اگر در هر حوزه ای از صنعت و یا ساخت و ساز وارد شوید، با سازه های گوناگونی روبرو خواهید شد که برای کاربردهای خاص و مختلفی طراحی شده اند.

انواع ورق های فلزی و البته غیرفلزی، از جمله این سازه ها و در واقع قطعاتی هستند که در انواع و شکل های گوناگون ساخته می شوند و به راحتی نیاز افراد را در هر زمینه ای که باشد برطرف می سازند. ورق کرکره یکی از انواع ورق های صنعتی است که کاربرد های متفاوت و مهمی در صنایع گوناگون و بخصوص در ساختمان سازی دارد. اگر می خواهید بدانید ورق کرکره ای چیست و درباره مزایا و کاربردهای آن بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ورق کرکره چیست و چه شکل و شمایلی دارد؟

هنگامی که واژه کرکره را می شنوید به یاد چه چیزی می افتید؟ اگر تصویر کرکره مغازه در ذهن شما تداعی شده است، باید بگوییم این همان تصویر اولیه ای است که باید از ورق کرکره ای داشته باشید. ورق های کرکره ای در واقع ورق هایی موجدار هستند، با برآمدگی و فرورفتگی های سینوسی شکل که برای مصارف گوناگونی طراحی می شوند. البته ورق کرکره خود به انواع گوناگونی تبدیل می شود که در قسمت های بعد معرفی می شوند.

ورق کرکره

ورق های کرکره می توانند در جنس های گوناگون ساخته شوند، مانند آلومینیوم، پلاستیک و … اما ورق کرکره فولادی را می توان متداول ترین آن ها دانست که به دلیل مزایایی که به همراه دارد، کاربرد وسیع و متنوعی در صنعت پیدا کرده است.

چرا ورق فلزی کرکره ای را گالوانیزه می کنند؟

همانطور که گفتیم ورق های فولادی مزایایی دارند که آنها را برای بکارگیری در صنایع گوناگون مناسب می سازد، از جمله این که محکم و مقاوم  اند، پایداری خوبی دارند و برای سال های سال دوام می آورند. اما در کنار این مزایا، یک مشکل جدی درباره ورق کرکره فولادی وجود دارد و آن عدم مقاومت ورق در برابر رطوبت و عوامل خورنده دیگر است.

راه حل اولیه ای که برای حل این مشکل اتخاذ می شود، پوشاندن سطح فلز با مواد ضد زنگ یا رنگ است. اما این راه حل دوام چندانی نخواهد داشت. به همین دلیل روش گالوانیزه کردن ورق مطرح می شود.

گالوانیزه به معنای پوشاندن سطح فولاد با فلز روی است. با گالوانیزه کردن یک قطعه فولادی می توان آن را در برابر عوامل مختلف مانند رطوبت به خوبی مقاوم کرد. به همین دلیل ورق کرکره گالوانیزه، یک گزینه عالی برای استفاده در صنعت به کار می رود، بخصوص که به دلیل دارا بودن لایه روی، ظاهری درخشان و زیبا دارد.

آشنایی با انواع گوناگون ورق های کرکره ای

حال نوبت به معرفی انواع ورق کرکره می رسد. می توان این ورق ها را در سه دسته کلی جای داد که عبارتند از:

ورق های سینوسی:

اگر به خاطر داشته باشید، در اول مطلب ورق های کرکره را با شکل و شمایل سینوسی تعریف کردیم. در واقع ورق های سینوسی قدیمی ترین نوع ورق های کرکره ای به حساب می آیند و به دلیل ساخت و طراحی آسانی که دارند و همچنین کاربرد وسیع شان، هنوز پراستفاده و رایج هستند. برآمدگی های موجود در این ورق ها به صورت نیم دایره هستند که در اندازه های گوناگون ساخته می شوند، به طوری که در بازار، با عنوان ریز و درشت به فروش می رسند.

ورق های ذوزنقه:

نوع دیگری از ورق کرکره ای، ذوزنقه نام دارد. برآمدگی روی این ورق ها نه به شکل نیم دایره بلکه زاویه دار است و شکل و شمایل ذوزنقه را می سازد. البته در این مورد نیز اندازه و شکل ذوزنقه ها می تواند گوناگون باشد و حتی فاصله میان برآمدگی ها از ورقی به ورق دیگر ممکن است تفاوت داشته باشد.

 ورق های شادولاین:

ورق های کرکره شادولاین را می توان از نظر طرح، زیباترین نوع دانست. شکل برآمدگی این ورق ها تا حدی شبیه ذوزنقه اما زیباتر است. اگر از لحاظ استحکام نیز بررسی کنیم، ورق های شادولاین نسبت به دو نوع قبلی مستحکم تر هستند. به همین دلیل این ورق ها نسبت به ورق کرکره سینوسی و ذوزنقه قیمت بالاتری دارند.

ورق کرکره

کاربردهای رایج ورق کرکره ای

ورق های کرکره ای با وجود گالوانیزه بودن به سازه هایی مقاوم و مستحکم در صنعت تبدیل شده اند که دوام بالایی دارند و برای بسیاری از کاربردها مناسب هستند. البته ظاهر زیبا و جذاب آن ها نیز در کاربرد وسیع شان بی تأثیر نیست. شاید بتوان رایج ترین کاربرد این ورق ها را در ساخت سقف های شیروانی دانست. بخصوص در مناطق پرباران، این ورق ها گزینه ای مناسب برای ساخت سقف به حساب می آیند.

البته استفاده از ورق کرکره تنها به ساخت شیروانی محدود نمی شود. مثال هایی از سایر کاربردهای این ورق ها عبارت است از:

  • ساخت حصار
  • ساخت آلاچیق
  • استفاده برای سقف های کاذب
  • ساخت پارکینگ و انبار
  • ساخت سوله
  • و …

چگونه می توان ماندگاری و دوام ورق کرکره ای را افزایش داد؟

همانطور که گفتیم ورق فلزی کرکره ای اگر پوشش گالوانیزه نداشته باشد، به راحتی در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی و آسیب می شود. البته به جز پوشش ورق، ضخامت آن نیز در دوام و ماندگاری مؤثر است. اما با این حال ورق های گالوانیزه بدون پوشش مناسب سریع تر آسیب می بینند. این پوشش تنها به گالوانیزه محدود نمی شود. می توان برای محافظت از ورق در برابر عوامل آسیب زا و افزایش ماندگاری و طول عمر آن از پوشش های متفاوت دیگری مانند پوشش اپوکسی و پوشش سرامیکی نیز استفاده کرد.

همچنین پوشش تیتانیوم دی اکسید که نوعی پوشش نانو به شمار می رود نیز یکی از گزینه های مناسب برای مراقبت از ورق کرکره است که طول عمر سقف های ساخته شده از این ورق ها را به میزان زیادی افزایش می دهد.

ورق سینوسی

به طور کلی این پوشش ها هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلف به کار می روند. در ابتدا باید مورد مصرف ورق کرکره ای مشخص شود تا بتوان بهترین و مقرون به صرفه ترین پوشش محافظت کننده را برای آن انتخاب کرد.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری