مقدمه

ورق گالوانیزه به علت داشتن مقاومت بالا و قیمت مناسب و در دسترس بودن از جمله اوراقی است که در تمامی صنایع کاربرد دارد، از جمله صنایع غذایی، ساخت و ساز، هواپیمایی، خودرو سازی و … . ورق‌های فلزی اگر سطحی از ورق روی داشته باشند، ورق گالوانیزه نامیده می‌شوند.

برای بدست آوردن وزن ورق گالوانیزه باید عرض، طول و ضخامت ورق گالوانیزه را در عدد چگالی آهن ضرب کنیم و عدد به دست آمده را بر هزار تقسیم کنیم.

جداول گوناگونی برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه وجود دارد و در علم مهندسی محاسبه این عدد از کارهای تخصصی به حساب می‌آید، به همین منظور ممکن است خریداران برای انتخاب وزن ورق گالوانیزه ایده‌آل خود دچار مشکل شوند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم محاسبه وزن ورق گالوانیزه را به بیان ساده در این مقاله با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

ورق گالوانیزه و استانداردهای تولید آن

روش‌های متعددی برای لایه نشینی فلز روی بر روی سطح اوراق فولادی وجود دارد که از جمله پراستفاده‌ترین آن‌ها می‌توان روش غوطه وری در گرما و اسپری حرارتی را نام برد. گالوانیزه کردن اوراق فلزی سبب می‌شود، مقاومت این ورق‌ها در برابر حرارت، تغییرات آب و هوایی و خوردگی و زنگ زدگی افزایش یابد.

گالوانیزه کردن برای صنعتگران صرفه اقتصادی دارد و به همین دلیل قیمت محصول نهایی برای مصرف کننده نیز مناسب است. ورق گالوانیزه‌ای می‌تواند به شکل ذوزنقه‌ای، رنگی، کرکره‌ای و غیره تولید شود، که هرکدام از این اوراق در صنعت به خصوصی به کار می‌روند. ورق گالوانیزه با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شود، از جمله :

• EN 10346
• ASTM A653/A653M
• DSTU EN 10346
• GOST R 52246-04

اما عامل تاثیر گذار در وزن ورق گالوانیزه استاندارد تولیدی آن و یا روش تولیدش نیست، بلکه ابعاد این ورق یعنی طول، عرض و ضخامت ورق در وزن ورق گالوانیزه تاثیر دارد. به طور کلی سه روش برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

روش‌های محاسبه وزن ورق گالوانیزه

همانطور که اشاره کردیم از قدیمی‌ترین و دقیق‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن وزن حقیقی ورق گالوانیزه استفاده از فرمول زیر است، این فرمول استاندارد بوده و در سراسر جهان برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه به کار می‌رود:

عرض ورق گالوانیزه*طول ورق گالوانیزه*ضخامت ورق گالوانیزه*عدد چگالی آهن/1000

در این فرمول عدد چگالی آهن 86/7 است که در ایران این عدد را به عدد 8 رند کرده و مبنا را با عدد 8 درنظر می‌گیرند. همچنین در هنگام استفاده از فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه باید درنظر داشت که طول ورق بر اساس متر و ضخامت و عرض ورق بر اساس میلی‌متر جایگذاری می‌شود.

باتوجه به اینکه در بازار آهن ایران، ابعاد ورق گالوانیزه در اکثر موارد استاندارد و یکنواخت است، عدد به دست آمده از طریق این فرمول برای تمامی صنایع قابل استناد است. اما اگر ورق شما ابعاد استانداردی نداشت و یا در هنگام محاسبات دچار اشتباه شدید، چه باید کرد؟

در چنین شرایطی پیشنهاد ما به شما بهره بردن از جداول اوزان مختلف ورق گالوانیزه، جدول اشتال، است که به راحتی در اینترنت یافت می‌شود. نمونه‌ای از این جداول را در ادامه مقاله مشاهده می‌کنید.

نمونه‌ای از جداول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

جدول محاسبه وزن ورق گالوانیزه با نام جدول اشتال شناخته می‌شود. این نام برگرفته از نام یک مهندس آلمانی است و پس از انتشار آن در سال 1938 کار صنعتگران و ریخته‌گران بسیار آسان شده. همانطور که مشاهده می‌کنید بازه ضخامت در ورق گالوانیزه بین 0.3 تا 4 میلی‌متر متغیر است و این تغییرات بسته به استانداردی است که با توجه به آن ورق تولید می‌شود. همچنین عرض ورق گالوانیزه در بازه 1000 تا 1250 قرار دارد.

و اما روش سوم برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی است که در پروژه‌های عظیم از این روش استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که با توجه به نیاز بازار برای محاسبه وزن اوراق فلزی و اهمیت آن‌ها در مقاومت مصالح، در حال حاضر اپلیکیشن‌های موبایلی هم برای اندروید و هم آیفون در گوگل پلی یا اپ استور موجود است. این اپلیکیشن‌ها گرچه به قدرت نرم‌افزارهای رایانه‌ای نیستند اما کار مهندسان را برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه در ابعاد مختلف آسان می‌کنند.

آیا وزن ورق گالوانیزه در قیمت آن موثر است؟

عامل تاثیرگذار بر قیمت اوراق آهنی چه روی اندود باشند و چه نه، کارخانه و محل تولید آن‌ها و وزن هر ورق است. بنابراین باید گفت که بله، وزن ورق گالوانیزه در قیمت نهایی آن تاثیر می‌گذارد. در وبسایت بورس آهن شما می‌توانید انتخاب کنید که ورق گالوانیزه در چه شهری و توسط چه کارخانه‌ای تولید شده باشد و ابعاد دلخواه شما چیست.

همچنین می‌توانید انتخاب کنید که آیا تمایل دارید ورق گالوانیزه را به شکل رول دریافت کنید و یا ورق شده باشد، که اصطلاحا به آن شیت گفته می‌شود. همچنین در این وبسایت از قیمت دقیق و لحظه‌ای ورق گالوانیزه مطلع خواهید شد.

امید است خواندن این مقاله شما را با ویژگی‌های ورق گالوانیزه و روش محاسبه وزن ورق گالوانیزه آشنا کرده باشد.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری