شیوع ویروس کرونا، اغلب بازارها، صنایع و حوزه‌های مختلف اقتصادی را درنوردید و سال 2020 را به یک کابوس برای آن‌ها تبدیل کرد. اما در یادداشت امروز، متوجه خواهیم شد که ویروس کرونا، در موارد معدود و برای اهداف خاصی، نه‌تنها مضر و نابودگر ظاهر نشد، بلکه تا حد زیادی سازنده بود.

یکی از بخش‌هایی که به طور غیر مستقیم از بحران شیوع ویروس کرونا، در آینده سود خواهد برد، بخش تولید فولاد سبز در جهان است. این ویروس به بهانه‌ای تبدیل شد تا این صنعت با سرعت بیشتری به سمت عملی شدن و دستیابی به اهداف خود گام بردارد. هرچند پیش‌تر در مورد فولاد سبز به تفصیل و بارها توضیحاتی داده شده، اما به طور اجمالی می‌توان آن را به معنی تولید فولاد، با حذف یا به حداقل رساند آلایندگی‌های زیست‌محیطی دانست.

فولاد سبز، از برنامه‌های احیای اقتصادی اروپا، سود می‌برد

فولاد سبز، از برنامه‌های احیای اقتصادی اروپا، سود می‌برد

دولت‌های اروپایی در برنامه‌هایی که برای احیای بازارها و اثرزدایی از بحران همه‌گیری ویروس کرونا طراحی کرده بودند، پشتیبانی عالی از طرح‌های کربن‌زدایی از فولاد می‌کنند. نیازی به توضیح نیست که دوران قرنطینه و غلبه ترس ویروس کرونا، تا چه حد به اقتصاد ضربات مهلکی وارد کرد.

در صنعت فولاد نیز از ماه مارس به طور ملموسی سیلی همه‌گیری بر گونه بازار نشست؛ سقوطی آزاد که در آن قیمت خرید به زیر هزینه تولید کشیده شد! طرح‌هایی که در آن دوران موضوعیت یافته و دولت‌ها را به خود جلب کردند، بیشتر به فولاد سبز گره خورده‌اند.

دولت‌های اروپایی، فولاد سبز را به عنوان بخشی از برنامه‌ی احیا در نظر دارند

مسابقه به سمت صفر کردن کربن در تولید فولاد، سرعت بیشتری گرفته است. شرکت‌های اروپایی پیش‌تر در حال گام برداشتن به سمت کربن‌زدایی و حذف آلاینده‌ها بودند اما حالا که دولت‌ها علاقه بیشتری به آن نشان داده‌اند، رقابت سرعت بیشتری به خود گرفته است.

همیشه یکی از مانع‌های موجود در این مسیر که باعث کند شدن پیشروی گام‌برداری شرکت‌های تولید فولاد می‌شد، تأمین مالی چنین پروژه‌هایی بوده است. در کنار کم بودن حاشیه سود پروژه‌های فولاد سبز و سرمایه‌گذاری در ایده‌های نوظهور تولید آن، سه چالش دیگر نیز در این مسیر به چشم می‌خورد.

  • به دام انداختن و دفع مناسب و هوشمندانه کربن
  • کمبود منابع سنگ آهن با گرید مناسب برای تولید به شیوه (DRI)
  • تأمین منابع هیدروژن

این سه چالش نیز هر یک به نوبه خود، به تشدید بحران تأمین مالی دامن می‌زدند. اما حالا که دولت‌های اروپایی قصد دارند تا در این مورد به شکل مستقیم و غیر مستقیم کمک کرده و به تزریق سرمایه بپردازند، این مانع در حال برداشته شدن است. اما این تمام ماجرا نیست.

اروپا و برداشتن همزمان دو مانع در مسیر تولید فولاد سبز

حال برنامه‌های اقتصادی اروپا برای دوران پساکرونا، می‌تواند به شرکت‌ها در حل دو مورد از این چالش‌ها کمک کند. دولت‌های اروپایی قصد دارند به عنوان یک بخش اصلی و محوری، برای حل معمای کمبود هیدروژن چاره‌اندیشی کرده و با سرمایه‌گذاری کلان در ایده‌های خلاقانه و نوظهور، منابع این ماده کلیدی را تأمین کنند.

در کنار این، یک پشتیبانی و حمایت فزاینده از (EAF) یا همان کوره قوس الکتریکی ایجاد شده است؛ این کوره‌ها یک بخش کلیدی از پازل پیشرفت هستند و به بحران کمبود سنگ آهن با گرید بالا پایان می‌دهند.

اشتراک گذاری