پوشش پودری فرایندی برای پوشش و آب بندی قطعات فلزی به عنوان جایگزینی برای رنگ ها و سایر پوشش ها است. این قطعات باید از موادی ساخته شوند که می توانند بار الکترواستاتیک را تحمل کنند و گرمای زیاد را تحمل می کنند ، بنابراین عمدتا برای فلزات استفاده می شود.

مس ، برنج ، فولاد ضد زنگ ، تیتانیوم و برنز ، همه برای پردازش پوشش پودری مناسب هستند ، با این حال ، قطعات غیر فلزی (مانند پلاستیک ، چوب ، کامپوزیت ، MDF و شیشه) را می توان با آماده سازی اضافی نیز با پودر پوشش داد و تا زمانی که مورد می تواند دمای فر پخت را تحمل کند.

پوشش پودری در مقایسه با رنگها یک گزینه برتر است ، اما افزایش جزئی قیمت مزایای زیادی را به همراه دارد. از نظر آرایشی ، پوشش پودری در رنگهای مختلف موجود است و پوشش بسیار یکنواخت تری نسبت به رنگها یا پوششهای ارگانیک ارائه می دهد.

روکش پودری از دوام بیشتری نسبت به رنگهای فلزی سنتی برخوردار است و به آسانی خرد نمی شود و پوسته پوسته نمی شود.

پوشش پودری چیست؟

همچنین در برابر خوردگی ، آسیب ناشی از مواد شیمیایی و آب و هوا و ساییدگی عمومی بسیار مقاوم تر است. در نهایت ، پوشش پودری قابل اشتعال یا سرطان زا نیست و کل فرایند به طور کلی کمتر از رنگ به محیط آسیب می رساند.

موارد استفاده از پوشش پودری

اقلام روکش شده با پودر در مواردی استفاده می شود که خواص آنها نسبت به اقلام رنگ آمیزی برتر است.

بسیاری از مبلمان فضای باز مانند نیمکت ها ، پایه های دوچرخه و ستون ها به منظور پایداری در برابر شرایط سخت تر بیرونی ، روکش پودری دارند.

بسیاری از قطعات خودرو و هوانوردی به دلیل پایداری در برابر درجه حرارت بالا و خوردگی روکش پودری دارند ، همچنین بدنه چرخ دستی های گلف و ماشین چمن زن ، محفظه ای برای ابزارها و حتی کمک فنرها ، ترمزها ، چرخ ها و ضربه گیرهای خودرو روکش پودری دارند.

اقلام روکش دار پودری را می توان در خانه و ادارات به شکل کپسول آتش نشانی ، صندلی ، میز و کابینت و قفسه های ذخیره سازی نیز یافت.

چگونه می توان فلز را پودر کرد

  1. فلز را تمیز کنید.

ابتدا همه قطعات فلزی باید کاملاً تمیز شوند تا خاک ، چربی و سایر آلودگی ها از بین بروند. هرگونه کثیفی روی سطح می تواند روند استفاده و پخت را مختل کند.

  1. فلز را از قبل درمان کنید

در مرحله بعد ، فلز باید از قبل برای فرآیند پوشش قدرت پیش تصفیه شود تا از خرد شدن و خوردگی روی قطعه نهایی جلوگیری شود. یک نرم کننده برای تنظیم سطح pH و قفل کردن آن استفاده می شود. سپس ، یک سد خوردگی اعمال می شود ، معمولاً فسفات روی ، فسفات آهن یا زیرکونیوم. سپس قطعه کار شسته می شود و یک سیلانت استفاده می شود. پس از یک شستشو دیگر ، آن را در فر خشک کرده و اجازه دهید تا کاملاً خنک شود.

  1. کاربرد.

بعد ، پودر اعمال می شود. این کار با اتصال قسمت مورد نظر به زمین و شارژ الکتریکی پودر انجام می شود. این پودر از رزین اپوکسی یا پلی استر ، عوامل پخت کننده و انواع افزودنی ها ساخته شده است که می تواند پایان ، رنگ آمیزی ، عملکرد ضد انعقاد و دوام را افزایش دهد. هنگامی که پودر به صورت الکترواستاتیک شارژ می شود ، روی قطعه زمین پاشیده می شود. این پودر به لطف اثر چسبندگی استاتیک به سرعت جذب شده و به طور یکنواخت در تمام سطح قطعه چسبیده است.

  1. پخت.

برای نهایی شدن قطعه ، آن را در یک کوره پخت (در دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت 10 تا 15 دقیقه) قرار می دهید ، جایی که پودر آن را در حرارت به یک ژل تبدیل می کند. وقتی سخت می شود و سخت می شود ، سطح محکم و مقاوم ایجاد می شود.