اگر با پروسه‌های تولید فولاد و فرآوری آن آشنایی داشته باشید، حتماً با نقش کلیدی و بسیار حیاتی زغال سنگ و سنگ آهن در این پروسه، آشنایی دارید. حال با فراهم شدن زمینه‌های تقابل چین و استرالیا، بر سر واردات و صادرات زغال سنگ و سنگ آهن، بازار فولاد نیز ممکن است با تلاطم‌های پیچیده‌ای مواجه شود.

به هر حال نباید فراموش کرد که استرالیا، یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان ماده اولیه برای چین بوده و خود چین نیز در تولید فولاد، یکی از پرچمداران بازار جهانی است.

بدون در نظر گرفتن اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، با سنجش جوانب فعلی، پیروز این جدال استرالیاست

سهم استرالیا در حجم واردات زغال سنگ چین

مطابق آمارهای مختلف، سهم استرالیا از واردات زغال سنگ چین، بین 40 تا 57 درصد است؛ با وجود این آمار می‌توان گفت استرالیا، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده زغال سنگ چین است.

در سال 2019 صنایع فولاد چین و سایر بخش‌های صنعتی این کشور 299.67 میلیون تن زغال سنگ را از کشور استرالیا وارد کرده است. اما در سال 2020 این رقم به میزان بی‌سابقه 250 میلیون تن کاهش یافته است.

هرچند می‌تواند سکون و رکود ایجاد‌شده در بازار فولاد، بخاطر بحران شیوع ویروس کرونا را در این امر دخیل دانست اما دولت پکن به طور رسمی سیاست‌های گسترده‌ای را برای محدود کردن واردات از استرالیا به کار بسته است. اما اینکه هدف پکن از این کار و نتیجه آن چیست، موضوع بحث‌ها ما در بخش‌های آتی است.

محدودیت واردات زغال سنگ از استرالیا، خزانه استرالیا را تقویت می‌کند!

شاید جمله فوق قدری گیج‌کننده تلقی شود؛ چگونه ممکن است چین با تحریم و کاهش واردات زغال سنگ از استرالیا، به جای تضعیف اقتصاد این کشور، به پر شدن خزانه‌های آن کمک کند؟ برای درک این موضوع تا انتها با ما همراه باشید.

انگیزه چین در تحریم زغال سنگ؛ بدون سنجیدن جوانب مختلف بازار فولاد؟

منطق پشت این تصمیم و دلایل دولت چین برای محدود کردن واردات زغال سنگ از استرالیا هرچه که باشد، قطعاً اقتصادی و با رویکردهای تجاری نیست. به‌نظر می‌رسد پکن در پروسه تحریم زغال سنگ استرالیا، بیش از آنکه جوانب اقتصادی را حتی سنجیده باشد، در صدد دستیابی به اهداف سیاسی خاص خود است.

اهداف سیاسی که در حال حاضر با انتقام از استرالیا گره خورده است! دولت چین از اوایل سال جاری، محدودیت واردات زغال سنگ و سایر مواد اولیه از جمله سنگ آهن، از استرالیا را اعمال کرده است.

همانطور که گفته شد، به‌نظر می‌رسد این یک تسویه حساب سیاسی باشد. دولت پکن در پی جبران اتهامات جدی است که از سوی استرالیا به چین، بخاطر شیوع ویروس کرونا وارد شد.

البته مسئله تنها به اینجا ختم نشده و دولت چین به طیف وسیعی از تصمیمات و موضع‌گیری‌های سیاسی استرالیا، معترض است. با روشن شدن ابعاد بیشتری از قمار عجیب پکن در بازی تولید فولاد شرق دور، بیش از پیش متوجه غیر اقتصادی بودن این تصمیم خواهید شد.

اشتراک گذاری