برای خمکاری ورق روش های گوناگونی وجود دارد. یکی از قطعه های فولادی بسیار مهم که در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد ورق است. پس از فرآیند فرم دهی ورق از آن میتوان محصولات زیادی را تولید و وارد چرخه بازار کرد.

در فرایند خمکاری تحمل کشسانی قطعه آهنی مورد بازبینی قرار می گیرد و همینطور اندازه خمی که در آن اتفاق می افتد، تا حدی که لایه روی ورق دچار ترک نشود و در نهایت شکسته شود، پس از اینکه فرآیند آنالیز و سنجش مقدار خمش قطعه فولادی مورد بررسی قرار گرفت با استناد به آن خم کاری انجام می شود.

آشنایی با خمکاری ورق

در فرایند خمکاری تولیدات فولادی به چند روش انجام میشود که در زیر به آنها اشاره می کنیم

  1. خمکاری به شکل مستقیم
  2. خم کاری به شکل انحنا
  3. خمکاری با روش فلنج

مدل های خمکاری ورق :

می خواهیم در اینجا شما را با مدلهای مختلف خمکاری ورق آشنا کنیم. از این روش ها برای اینکه بتوانیم حالت مورد نظر را در قطعه تولیدی به وجود آوریم استفاده می کنیم: بالا بردن توان تحملی محصول در مقابل کشسان و خمش، به وجود آوردن متصلات و بقیه موارد روی ورق. به همین خاطر ما از ماشین آلات و ابزارهای مختلفی برای این کار استفاده می کنیم که البته هر کدام از آنها فرایندی خاص را روی ورق ایجاد می کنند.

شما عزیزان باید بدانید که خمکاری ورق گالوانیزه با دو روش انجام می شود:

  1. یک روش دستی
  2. دو روش ماشینی

در روش دستی ما ابزارهایی را مانند گیره و چکش و انبر قفلی را مورد استفاده قرار می دهیم و در روش ماشینی همانطور که از اسمش پیداست برای خمکاری ورق آهن از ماشین آلات و ابزارهای ویژه استفاده می کنیم.

تمامی این موارد به نوع قطعه فولادی و همچنین ضخامت آنها بستگی دارد، یعنی شما با توجه به این موارد تصمیم می گیرید که بهترین روش برای خمکاری قطعه فولادی مورد نظرتان کدام روش است، پس از آن روش برای خم کاری قطعه مورد نظر استفاده میکنید.

برخی از روش های خمکاری ورق :

مثلا در روشی مثل گیره وقتی شما قطعه مورد نظر را درگیره محکم می کنید سپس برای ایجاد خم شدگی در قطعه مورد نظر از چکش استفاده میکنید و با اعمال ضرباتی به قطعه فولادی شکلی را که میخواهید به آن می دهید، شما عزیزان میتوانید در خصوص ورق هایی با ضخامت کم و همینطور اندازه خمکاری کم از روش دستی استفاده کنید و به آنها شکل می دهید.

انواع خمکاری ورق

شما می‌توانید اول ورق مورد نظر را تا حدودی با دست خم کنید سپس برای شکل نهایی ضربات چکش را اعمال کنید. اگر در ورق شما احیاناً ترک و آسیب ایجاد شد، که احتمالش بسیار زیاد است، شما می توانید از ضربه گیری مانند یک تکه چوب بین قطعه آهنی و چکش استفاده کنید، سپس وقتی با چکش ضربه را روی چوب اعمال می کنید چوب اجازه ترک خوردگی در قطعه مورد نظر را نمی دهد.

اما در خصوص ورق هایی که ضخامت شان بیشتر است و شما می خواهید به صورت دستی آنها را خم کنید باید خدمتتان عرض کنیم شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید و باید از یک نفر کمک بگیرید و البته باید اضافه کنیم که شاید نسبت به خمشی که می خواهید در ورق ایجاد کنید نتوانید تا انتها این کار را دستی انجام دهید و قسمتی از آن را اجباراً با ماشین انجام دهید.

شما ابتدا برای اینکه ورق مشکلی برایش پیش نیاید، ترک نخورد یا نشکند، بهتر است آن را حرارت دهید پس از حرارت با ضربات چکش آن را فرم دهید حرارت دادن هم باعث می شود فرم دادن بسیار سریع تر و نرم تر انجام شود و هم اینکه مشکلی برای ساختار ورق پیش نیاید. در روش دوم برای خمکاری ورق ها روش ماشینی آن است.

انواع خمکاری ورق :

شما می توانید با انواع ماشین آلات ویژه این کار را انجام دهید وآن روشها خودشان چند دسته اند:

  1. خمش به شکل دستی
  2.  خمش برقی، عموما دستگاهی کاملا اتوماتیک است
  3.  خمش هیدرولیکی و مکانیکی
  4.  خمش نوع عادی که به آن ستون نیز می‌گویند

ورقهای گالوانیزه که 1.6 میلیمتر ضخامت دارند باید از دستگاه خم استفاده کرد شما این کار را می توانید در سه روش انجام دهید روش اول فک دستگاه روی نوک گردان خوابیده است، دوم برای اینکه خمش حفظ شود یک فاصله هوایی وجود دارد این فاصله هوایی علتش زیبا کردن کار است و همینطور آسیب ندیدن قطعه، سومین روش در قطعاتی که پیچش در خم اتفاق افتاده است از وسیله ای به نام قالب تنه برای فرم دهی محصول استفاده کنید.

خمکاری ورق

خمکاری ورق با دستگاه:

دستگاه خم کن دستی: ساختاری بسیار ابتدایی دارد و همینطور برای ورقهای باریک با طولی نه چندان زیاد استفاده می شود، البته در این روش شما نمی توانید زیاد انحنا ایجاد کنید. این دستگاه از یک فک ثابت و متحرک برخوردار است و شما در هنگام کار و بین فک ثابت و متحرک قطعه را قرار می‌دهید، در اینجا یک اهرم وجود دارد که به آن اهرم خم می گویند، از این دسته استفاده می کنید که فرایند خم را اعمال کنید.

از این دستگاه برای خم کردن ورق های گالوانیزه که ضخامتشان بیشتر از ۳ میلی متر نیست استفاده می شود. در ادامه این مقاله ما ناچاراً به شکل عنوانی مابقی دستگاه ها را معرفی می کنیم زیرا این مطالب مربوط به آن ها بسیار زیاد است و در این مقال نمی گنجد. سومین دستگاه، دستگاه پرس خم است. این دستگاه بیشتر برای برجستگی و فرورفتگی صافکاری و خمکاری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

دستگاه خم کن ساده ستونی، این دستگاه نیز برای خم کردن ورق های فولادی که حاوی کربن کم هستند و ضخامت شان بیشتر از سه میلیمتر نیست استفاده می شود.

دریافت قیمت و خرید ورق

جهت خرید ورق و دریافت راهنمای خرید ورق با  کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و بروزترین لیست قیمت را دریافت کنید. لیست قیمت ورق را می توانید از صفحات مربوطه دریافت کنید جهت سهولت لینک صفحات قیمت گذاری در زیر قرار داده شده است .

با توجه به اهمیت کیفیت ورق پیشنهاد می شود از مراکز و بازرگانی های معتبر خرید کنید.

“ اطمینان از محصولات و خرید مطمئن از اصول مشتری مداری بورس آهن اصفهان است”

بورس آهن اصفهان انواع ورق را در برندها و کارخانه‌های تولیدی معتبر ارائه و عرضه می‌کند. این فروشگاه با سابقه درخشان، خود را متعهد به مشتریان عزیز می داند. با پایبندی به سه اصل، خرید امن، آسان و ارزان موفق به ارسال آهن آلات به تمامی پروژه ها در استان ها و شهرستان های کشور عزیزمان شده است.

اشتراک گذاری