انواع فولادهای تولیدی کدامند؟

  1. تیرآهن
  2. نبشی
  3. ستونی
  4. تسمه
  5. پروفیل
  6. قوطی

محصولات فولادی که برای پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند در اشکال و اندازه های مختلف برای جا دادن بخش های مختلف پروژه وجود دارند.

از استفاده در سازه اصلی ساختمان گرفته تا استفاده از میلگرد و لوله‌ها برای زهکشی و پشتیبانی، این بخش‌های فولادی ساخته شده استحکام و پشتیبانی لازم برای یک سازه را فراهم می‌کنند.

انواع مختلف فولاد تولیدی که باید درباره آنها بدانید

تطبیق پذیری فولاد برای خم شدن، قالب گیری و تا شدن به شکل ها و اندازه های مختلف باعث می شود که در قسمت های مختلف ساخته شود.

از نبشی، تسمه گرفته تا ناودانی، راه‌های زیادی برای طبقه‌بندی این مقاطع فولادی وجود دارد. در اینجا چند نوع مهم از مقاطع فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز آورده شده است که می دانید.

تیرآهن

مسلما متداول ترین نوع مقاطع فولادی مورد استفاده در پروژه های ساختمانی، تیرآهن برخی از عناصر اساسی یک پروژه ساختمانی هستند که پشتیبانی افقی محکمی را برای سازه های مختلف فراهم می کنند.

این تیرآهن به صورت سازندهای I یا H شکل می گیرند که استحکام و پایداری مورد نیاز برای حمایت از هر سازه را برای آن فراهم می کند.

این تیرآهن ها در پروژه های صنعتی، تجاری و مسکونی قابل استفاده بوده و می توانند با چوب و سیمان کار کنند بدون اینکه به دوام آن خدشه ای وارد شود.

این پروژه ها می تواند از خانه ها، آپارتمان ها، کارخانه ها و حتی پل های فولادی باشد. این تیرها به عنوان یکی از اجزای جدایی ناپذیر سازه اولیه ساختمان، با یک پوشش محافظ پوشانده شده اند که خاصیت ضد حریق و ضد خوردگی را فراهم می کند.

نبشی

مقاطع فولادی زاویه دار، مقاطع L شکل هستند که معمولاً در چارچوب یک پروژه ساختمانی استفاده می شوند. بسته به نیاز، برخی از بخش ها می توانند اضلاع مساوی یا نابرابر داشته باشند.

مقاطع فولادی زاویه دار مساوی در پروژه های صنعتی و تجاری رایج است، در حالی که مقاطع فولادی با زاویه نابرابر را می توان در پروژه های کوچکتر که نیاز به فولاد بادوام و مقرون به صرفه دارند استفاده کرد.

این بخش ها همچنین می توانند در ماشین آلات مورد استفاده قرار گیرند، زیرا اکثر ماشین ها برای مقاومت در برابر استفاده منظم به پشتیبانی اضافی در مناطق مهم نیاز دارند.

اینها همچنین می توانند برای افزودن سطوح فولادی در مکان هایی مانند نرده ها، ظروف فولادی، ژنراتورها، وسایل نقلیه ساختمانی و سقف استفاده شوند.

ستونی

ستونی ها که همراه با تیرآهن استفاده می شوند، پشتیبانی عمودی یک پروژه ساختمانی را فراهم می کنند. برخی از ستون‌ها می‌توانند به بزرگی تیرآهن یا کوچک‌تر و نازک‌تر باشند تا بتوانند چندین ستون را در خود جای دهند.

این ستون‌ها نیز به شکل‌های I یا H شکل می‌گیرند و یکی دیگر از عناصر اساسی در ساختار اولیه ساختمان هستند. ساختمان‌هایی مانند آسمان‌خراش‌ها و آپارتمان‌ها از مقادیر فراوانی از ستون‌های فولادی برای پشتیبانی بیشتر ساختاری استفاده می‌کنند.

دیدن تیرها و ستون‌ها که در کنار یکدیگر در پروژه‌ها استفاده می‌شوند، امری رایج است و یکی از فراوان‌ترین مصالح ساختمانی در اطراف است. مانند تیره، یک پوشش محافظ نیز برای ستونی اعمال می شود.

تسمه

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و پرفروش‌ترین انواع مقاطع فولادی، میلگردهای مسطح نیز یکی از همه کاره‌ترین آنهاست. امکان شکل دهی و انحنا در شکل ها و اندازه های مختلف میله های مسطح را می توان در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز استفاده کرد.

این ماده اصلی برای بخش عمده ای از پروژه های ساختمانی است، زیرا انعطاف پذیری آنها به آنها اجازه می دهد تا در ساخت و ساز و صنعت استفاده شوند.

علاوه بر ویژگی های همه کاره، میله های تخت نیز به طور گسترده ای برای اتصال بخش های فولادی به یکدیگر استفاده می شود و دارای مزایای سازگار با محیط زیست است که در پروژه های ساختمانی امروزی بسیار مورد نیاز است.

پروفیل

مقاطع فولادی توخالی دایره ای که به دلیل مقاومت در برابر پیچش شناخته می شوند، رایج ترین در امتداد مقاطع فولادی توخالی هستند. این مقاطع دایره ای که با استفاده از فولاد نورد مونتاژ می شوند، بهترین استفاده را به عنوان ستون ها و سازه های پشتیبانی، همراه با سازه های چرخشی یا مارپیچی دارند.

برخی از مقاطع دایره ای شکل نیز برای نرده و بارگیری استفاده می شوند، زیرا ویژگی های سبک وزن و بادوام آنها امکان استفاده از آنها را بدون اضافه کردن وزن بیشتر به سازه یا بار می دهد.

قوطی

همانند نمونه های دایره ای خود، مقاطع مربعی نیز در ظرفیت های مختلف به عنوان تکیه گاه سازه ها استفاده می شوند.

طول مساوی در هر طرف تعادل مناسب وزن را به همراه عملکردهای زیادی فراهم می کند تا بتوان از آن در ظرفیت های زیادی استفاده کرد. این مقاطع مربعی را می توان در بارگیری، پشتیبانی سازه ای اضافی برای تیرهای فولادی و حتی ماشین آلات استفاده کرد.

خلاصه

فولاد یکی از فراوان‌ترین موادی است که در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ویژگی‌های آن به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در ظرفیت‌های متعددی استفاده شوند که به توسعه و پشتیبانی سازه‌ها کمک می‌کند و در عین حال به آنها در ساخت کمک می‌کند.

این نوع مقاطع فولادی تولیدی، هر کدام نقش مهمی در هر پروژه دارند و انتخاب مقاطع فولادی مناسب برای این کار به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از بهترین محصولات فولادی، پروژه‌هایی از نظر ساختاری سالم ایجاد کنید. با دانستن هر یک از آنها، می توانید پروژه موفق خود را با استفاده از محصولات فولادی با کیفیت برنامه ریزی و ایجاد کنید و اطمینان حاصل کنید که از بخش های مناسب برای کار استفاده می کنید.