فولاد در ایران یکی از قوی‌ترین انواع مصالح ساختمانی موجود است که ساختمان‌ها و پروژه‌های شما را با پایه‌ای ساختاری سالم برای ساخت و ساز فراهم می‌کند.

در حالی که دوام و استحکام فولاد قادر به مقاومت در برابر دماهای بالا، سایش و پارگی و مقادیر سنگین وزن است، سناریوهای خاصی وجود دارد که در آنها تقویت سازه های فولادی ضروری است.

انواع میلگرد مورد استفاده برای مقاوم سازی سازه های فولادی

فولاد تقویت‌کننده فرآیندی است که معمولاً می‌توان آن را در برخی از پروژه‌های ساختمانی بزرگ‌تر و جاه‌طلبانه‌تر یافت، جایی که برخی از مناطق حساس و مهم به استحکام و دوام بیشتری نیاز دارند تا سازه پایدار شود.

یکی از رایج‌ترین و کارآمدترین راه‌ها برای افزایش مقاومت سازه‌های فولادی استفاده از میلگرد است که نوعی فولاد است که می‌تواند به قوی‌تر شدن آن کمک کند، مخصوصاً با فولادی که با بتن مخلوط می‌شود.

انواع میلگرد

انواع میلگرد ممکن است به اشکال مختلفی باشد که هر کدام هدف یکسانی از تقویت سازه ها را ارائه می دهند.

با این حال، دانستن اینکه از کدام نوع استفاده کنید به شما امکان می دهد بهترین نوع را پیدا کنید که به تقویت ساختار شما کمک می کند. هر نوع میلگرد ویژگی های خاص خود را دارد که آنها را برای سازه های خاص نیز مناسب می کند.

قیمت میلگرد نیز عامل مهمی است، زیرا پروژه شما ممکن است به بهترین تعادل برای گنجاندن تمام مواد لازم نیاز داشته باشد. در اینجا انواع میلگردهایی که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شوند، آورده شده است.

میلگرد فولادی تغییر شکل یافته

متداول ترین شکل میلگرد فولادی، میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته است که عمدتاً برای تقویت مقاطع فولادی که در بتن محصور شده اند استفاده می شود.

این میلگردها در کنار برخورداری از استحکام کششی بالا بسیار انعطاف پذیر بوده و جوش و نگهداری آن آسان است. هنگامی که صحبت از تقویت انواع مختلف سازه ها می شود، میله های فولادی تغییر شکل یافته بهترین گزینه برای استفاده هستند.

اکثر پروژه‌هایی که در ایران از فولاد استفاده می‌کنند، این نوع میلگردها را آماده می‌کنند، زیرا این نوع میلگردها فراوان هستند و تقریباً برای هر ساختاری نصب می‌شوند.

میلگرد فولادی ملایم

بر خلاف میله های فولادی تغییر شکل یافته، میله های فولادی ملایم به شکل ساده و گرد هستند.

این میله‌های فولادی ملایم که برای ستون‌ها و پروژه‌های جاده‌ای استفاده می‌شوند، ابعاد کوچک‌تری دارند و برش و خم شدن آن‌ها بسیار آسان است و نصب آن را آسان می‌کند. برای انواع سبک تر و کوچکتر پروژه های ساختمانی، میله های فولادی ملایم مناسب هستند.

میلگرد اروپایی

این نوع میلگردها یک گزینه میلگرد ارزان قیمت هستند که از منگنز ساخته شده اند و استفاده از آنها را بسیار انعطاف پذیر می کند.

با این حال، انعطاف‌پذیری آن‌ها نیز مضر است زیرا این میله‌ها به اندازه کافی دوام ندارند تا در برابر پدیده‌های طبیعی مختلف مانند زلزله و طوفان مقاومت کنند. اگر به دنبال یک گزینه میلگرد مقرون به صرفه برای پروژه های کوچکتر هستید، میلگردهای اروپایی بهترین گزینه هستند.

میلگرد کربن فولادی

یکی از بادوام‌ترین گزینه‌های میلگرد در اطراف، میلگردهای فولاد کربنی سبک و بسیار انعطاف‌پذیر هستند و آنها را به گزینه‌های عالی برای انواع پروژه‌های ساختمانی تبدیل می‌کند.

با وجود خواص بادوام آنها، تنها اشکال استفاده از میلگردهای فولاد کربنی این است که آنها در برابر خوردگی حساس هستند، به این معنی که تعمیر و نگهداری مداوم بسیار مورد نیاز است.

میلگرد با روکش اپوکسی

هنگامی که صحبت از محافظت از سازه های خود در برابر خوردگی می شود، استفاده از میلگرد با روکش اپوکسی بهترین گزینه است.

این نوع میلگرد، میلگرد فولادی استاندارد شما است که با پوشش اپوکسی تقویت شده است که آن را در برابر انواع مختلف خوردگی بسیار مقاوم می کند، در حالی که همچنان دارای استحکام کششی مشابه با نوع استاندارد میلگرد شما است.

تنها عیب این نوع میلگرد این است که پوشش ممکن است محو شود که می تواند فولاد را در طول زمان مستعدتر در برابر خوردگی کند. این امر مستلزم اعمال مجدد مداوم پوشش محافظ به منظور در امان ماندن از خوردگی است.

میلگرد گالوانیزه

یکی از بادوام ترین و مقاوم ترین انواع میلگرد، میلگرد گالوانیزه بهترین گزینه است اگر به دنبال تقویت ساختار فولادی خود هستید.

این نوع میلگرد نیز گزینه گران تری برای خرید است اما بهترین محافظت را در برابر خوردگی و حوادث طبیعی ارائه می دهد.  امکان آسیب لایه قوی  گالوانیزه به کم است و به شما امکان می دهد از آن برای پروژه های بزرگتر و سنگین تر استفاده کنید.

میلگرد استنلس استیل

مسلما گران ترین گزینه میلگرد، میلگردهای فولادی ضد زنگ از بهترین گزینه های موجود در بازار هستند.

میلگردهای فولادی ضد زنگ به عنوان یکی از بهترین انواع فلز در برابر خوردگی، مقاومت بالایی در برابر عناصر مختلف دارند و استفاده از آنها را در فضاهای باز و فضای باز بسیار مناسب می کند.

آنها همچنین بسیار انعطاف پذیر هستند و در برابر دماهای بالا نیز مقاوم هستند و برای مناطق صنعتی عالی هستند. وقتی صحبت از معایب به میان می آید، هزینه استفاده از این نوع میلگرد می تواند به دست آوردن آن را به گزینه ای بسیار دشوار تبدیل کند.

خلاصه

میلگردها بهترین انواع قطعات فولادی هستند که به تقویت و استحکام سازه های فولادی کمک می کنند. دانستن هر نوع میلگرد فولادی به شما این امکان را می دهد که تشخیص دهید کدام نوع برای سازه های فولادی شما بهترین است، زیرا همیشه بهترین تعادل بین استحکام و انعطاف پذیری را می خواهید.