با حرکت به سمت پایان سال میلادی و قرار داشتن در آستانه سال جدید میلادی، بسیاری از تحلیلگران، مفسران و معامله‌گران بازار فولاد، در صدد دستیابی به اطلاعاتی در مورد بازار هستند. این اطلاعات تا حد زیادی می‌توانند بازتاب‌دهنده وضع بازار فولاد در سالی که گذشت باشند.

ما نیز به طبع این میل بالا برای دستیابی به این اطلاعات، تلاش کردیم به سراغ یکی از غول‌های بازار جهانی فولاد رفته و وضعیت آن در روزهای آخر سال میلادی را مورد سنجش قرار دهیم. آمریکا یکی از بازیگران بسیار مهم این بازار حجیم و عظیم است و چشم بسیاری از کنشگران به وضعیت صادرات و واردات فولاد این کشور دوخته شده است.

فولاد در اشکال مختلفی کاربرد دارد

در بازار فولاد آمریکا چه می‌گذرد؟

بازار فولاد آمریکا، رفتارهای متناقضی را از خود نشان می‌دهد. بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی اداره آمار آمریکا و به استناد اطلاعات (AISI)، مؤسسه آهن و فولاد آمریکایی، رقم واردات فولاد این کشور در ماه نوامبر، 1 میلیون و 370 هزار تن بوده است. این میزان از واردات فولاد، شامل 1 میلیون و 181 هزار تن فولاد پرداخته‌شده می‌شود.

مجموع واردات فولاد آمریکا در این ماه کاهش 9.2 درصدی و تناژ فولاد پرداخته‎شده 5.5 درصد نسبت به ماه نوامبر کاهش نشان داده است. در طول 11 ماه اول سال 2020، حجم کلی واردات فولاد، 20 میلیون و 526 هزار تن بوده و تناژ فولاد پرداخته‌شده در این پروسه 14 میلیون و 799 هزار تن است؛ اولی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل کاهشی 22.1 درصدی و دومی کاهشی 24.9 درصدی نشان داده است.

از سویی دیگر آمارهای مربوط به کل سال نیز با رفتن به سمت روزهای پایانی ماه دسامبر و همچنین سال 2020 قابل پیش‌بینی و تخمین دقیقی است. حجم کل واردات فولاد در سال 2020 احتمالاً به 22.4 میلیون تن خواهد رسید که این میزان 19.8 درصد از سال قبل (سال 2019) کمتر است. در مورد فولاد پرداخته‌شده نیز، حداکثر واردات در سال 2020 به 16.1 میلیون تن رسیده و 23.3 درصد نسبت به سال قبل کمتر است. واردات فولاد پرداخته، نسبت به حجم کلی واردات، تناقض‌های خاصی دارد؛ مخصوصاً هنگامی که روند نقطه‌ای آن در ماه‌های مختلف را مد نظر قرار داده و بر آن‌ها تمرکز کنیم.

واردات فولاد پرداخته‌شده و رویکردهای متفاوت آن

حجم واردات فولاد پرداخته‌شده در ماه نوامبر، نسبت به ماه اکتبر، تغییرات چشم‌گیری داشته است. با تمرکز بر روی برخی از فرآورده‌ها و تولیدات خاص، این تغییرات بیش از پیش ملموس و محسوس خواهد شد. واردات ورق قلع‌اندود (Tinplate) در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر 43 درصد افزایش یافته است.

این رقم در مورد لوله استاندارد به افزایشی 27 درصدی، در مورد میله سیمی فولاد به افزایشی 21 درصدی و در نهایت برای تمام ورق‌های فلزی و دارای لایه پوششی به 19 درصد خواهد رسید ( هر گونه تغییری در این ارقام نشان دهندی آینده ی قیمت آهن است) این تفاوت قابل توجه در تغییر وضعیت واردات این نوع از فولاد، بسته به وضعیت صنایع و اقتصاد آمریکا، می‌تواند حامل پیام‌های متفاوتی برای معامله‌گران باشد. بسیار مهم است تا با نهایت دقت و تحلیل بیشتری به بررسی این داده‌های خام بپردازند.

اشتراک گذاری